Uzņēmums SIA "LowTech" nodarbojas ar izstāžu stendu un iekārtu būvniecību, un tam krīze sākās vēl pirms Latvijā tika izsludināts ārkārtas stāvoklis. Saprotot, ka šis laiks tik ātri nepaies, bija jādomā, ko darīt tālāk, un tā radusies ideja par pedāļauto.
"Mūsu uzņēmums nodarbojās ar starptautisku izstāžu stendu ražošanu Eiropā. Tā kā Covid-19 laikā tika atcelti visi jau praktiski realizētie pasūtījumi un neviens jauns klāt nenāca, bija ātri jādomā, kā glābt uzņēmumu, jo trieciens bija pamatīgs. Turklāt neizskatījās, ka tuvākajā laikā atsāksies tik liela pulcēšanās, lai izstāžu centri atsāktu darbu. Mūsu izejas situācija - mums ir darbnīca, instrumenti, frēze un brīvas darba rokas - jautājums, ko ar to visu darīt? Bijām arī vieni no Covid-19 laika sejas aizsargvairogu ražotājiem, taču pienāca brīdis, kad bija skaidrs, ka mums no šīs Covid-19 krīzes ir jādistancējas. Ar sievu Līvu mājās runājām, ka varētu ražot produktu, kas gan mums, gan patērētājam radītu prieku un nebūtu saistīts ar visu šo stresaino un nomācošo situāciju.
Sākām domāt par produktiem bērniem un ģimenēm. Un atcerējos par savu bērnības nerealizēto sapni - pedāļauto "Moskvich". Atceros, ka kaimiņpuikām bija, un man arī dikti gribējās. Mana sirds "iedegās", un mēs abi ar sievu zinājām, ka būtu vērts pamēģināt. Nākamajā dienā, runājot ar kolēģiem, izrādījās, ka mums visiem tas ir bijis bērnībā nerealizētais sapnis. Tā nu depresīvais bezdarba laiks mums iedeva iespēju izpausties - uzmodelēt un uztaisīt pirmo liela izmēra auto, kas derētu pieaugušajiem. Pirmās nedēļas laikā no dažādiem darbnīcā atrodamiem materiāliem pirmais prototips bija gatavs, un pēc divām nedēļām visi sēdāmies to izmēģināt. Mums - četriem pieaugušiem vīriešiem - ļoti patika. Tā kā daļa no mums ir vecāki, tad tika uztaisīti divi mazāka izmēra "GoCar" pedāļauto un iedoti bērniem pamēģināt. Bērni bija sajūsmā. Tā guvām lielāku pārliecību piedāvāt to arī citiem. Tagad esam kārtīgi iestrādājušies, esam ieguldījuši daudzas stundas, lai piedāvātu tos Latvijā, un plānojam tos virzīt arī uz citiem pasaules tirgiem," par produkta rašanos biznesa portālam db.lv stāsta uzņēmuma pārstāvis Reinis Ornicāns.
"GoCar" veidots ar mērķi, lai bērni darbotos un pavadītu laiku kopā ar vecākiem - no salikšanas brīža līdz kopīgiem izbraucieniem. "Ceram, ka mūsu produkts veicinās to, ka bērni pavada mazāk laika pie ekrāniem un rod vairāk prieka, esot ārā aktīvākās nodarbēs," saka R. Ornicāns. "GoCar" pedāļauto veidots kā konstruktors, iepakojumā ir divas dažādas instrukcijas un instrumentu komplekti - viens bērniem, viens - vecākiem.
Salīdzinot ar bērnības "Moskvitch" pedāļauto, "GoCar" produkta radīšanā īpaši piestrādāts pie tā, lai mīšanās ir ērtāka un braukšanas uzsākšana vieglāka, stāsta R. Ornicāns. "Mūsu ražošanas komandā ir tehniskais inženieris, galdnieks, aviācijas entuziasts un lidaparātu dizaineris, kas kopā izstrādāja to, kā auto kustēsies, kā izskatīsies un kādi materiāli tiks izmantoti, kā arī to, cik viegli jāgriežas stūrei, cik elastīgiem jābūt savienojumiem un kā uzlabot jau sen visiem zināmo pedāļu mehānismu, lai to būtu viegli un ērti vadīt. Speciāli šim auto pat tika izstrādātas īpašas gultņu un pievadu sistēmas, lai to visu nodrošinātu," skaidro uzņēmējs. "Garantija kā visiem produktiem ir 24 mēneši, bet visi auto ir būvēti ar domu, ka tos būs iespējams nodot arī nākamajam braucējam pēc tam, kad pirmais braucējs ir izaudzis," viņš teic.
Patlaban "GoCar" piedāvā trīs izmērus: S (3-5 gadu vecumam), M (6-10 gadu vecumam) un L (10+ un pieaugušajiem). Lielākā interese šobrīd ir par S izmēra pedāļauto. "Tikko esam izlaiduši trīs dizaina sērijas un drīzumā plānojam piedāvāt arī dažādus papildaprīkojumus - dubļu sargi, gaismas, mantu kaste un tamlīdzīgi. Viens no lielākajiem papildinājumiem "GoCar" attīstībā plānojas rudenī, kad izlaidīsim ziemas papildaprīkojumu, lai "GoCar" pedāļauto būtu izmantojams arī braucieniem pa sniegu un ledu, un nošļūcieniem pa kalniņiem," informē R. Ornicāns.
No septembra beigām plānots uzsākt pārdošanu arī Baltijas valstīs un ASV. Šobrīd norisinās sarunas arī ar dažādām izklaides vietām.
"Pirms Covid-19 uzliesmojuma mūsu darba rutīna sastāvēja no nestandarta risinājumu meklēšanas un to ražošanas. Tā bija piemērota izejas pozīcija pedāļauto izstrādē," atzīst R. Ornicāns.
Pedāļauto tiek ražots no saplākšņa un apstrādāts ar videi un bērniem draudzīgu eļļu, kas nodrošina koka detaļu izturību pret mitrumu un mehāniskiem bojājumiem. Savukārt, visas metāla detaļas taisītas no nerūsējošā tērauda, kas ir dārgāk, bet nodrošina auto izmantošanu arī lietus laikā.
"Ražošana šobrīd notiek Rīgā, Ganību dambī. Tur atrodas mūsu iekārtas un telpas. Atsākoties izstāžu laikam, plānojam daļu ražošanas pārcelt uz atsevišķām telpām, lai varētu uzlabot ražošanas ātrumu. Izskatās, ka "GoCar" pedāļauto tiks atdalīts kā uzņēmums no līdzšinējā un izstāžu pakalpojums tiks nodrošināts "LowTech" paspārnē, tiklīdz tam būs atkal pieprasījums," stāsta R. Ornicāns.
Visas koka detaļas tiek frēzētas ar CNC frēzi un slīpētas ar slīpmašīnām, pēc tam eļļotas. Metāla detaļas tiek grieztas ar lāzeri un metinātas. "Izejmateriālus iepērkam no Latvijas uzņēmumiem. Šajā laikā ir svarīgi vienam otru atbalstīt. Vienīgais, kas nesanāk no vietējiem, ir riteņi. Tos pasūtām no Igaunijas uzņēmuma," stāsta uzņēmējs.
Šobrīd "GoCar" izstrādē ir ieguldīti aptuveni 8000 eiro, neskaitot mārketinga izdevumus. "Jāteic, ka finansējums ir bijis ļoti ierobežojošs faktors. Līdz ar to šobrīd runājam ar "Altum" par projekta atbalstu, lai varētu paātrināt un optimizēt ražošanas procesu, kā arī uzsākt eksportu. Plānojam startēt arī LIAA biznesa inkubatoru programmā, kā arī eksporta veicināšanas programmās," informē R. Ornicāns.
No saplākšņa loksnes līdz gatavam, iepakotam auto ražošana aizņem apmēram piecas darbadienas, bet tiek strādāts, lai šo laiku samazinātu līdz divām darbadienām. Pirmā mēneša laikā izgatavotas un klientiem nogādātas apmēram 20 mašīnītes.
Produkta cena ir no 360 līdz 450 eiro. "Jāatzīst, redzam to, ka cena ir diezgan bremzējošs faktors Latvijas pircējam, tāpēc fokusējamies uz ražošanas optimizēšanu. Lētākas mantas, protams, ir daudz vieglāk ātri nopirkt un arī ātri izmest. Taču mēs paši komandā esam noskaņoti neatbalstīt šo ātro patēriņa ieradumu un centīsimies turēties pie kvalitātes standartiem, ražojot pedāļauto no augstas kvalitātes materiāliem, lai šī nav kārtējā manta, kas saplīsusi ātri tiek nomainīta pēc vienas vasaras. Ir jūtams arī tas, ka Covid-19 krīze ir skārusi cilvēku iepirkšanās lēmumu pieņemšanas procesu - ne tikai cenas dēļ, bet arī neziņas dēļ par to, vai gadījumā pēc pāris nedēļām nesāksies otrais pandēmijas vilnis," pieredzē dalās R. Ornicāns.
Jautāts par konkurenci, viņš teic: "Ir pieejami visādi plastmasīgi pedāļauto no Ķīnas ražotājiem. Ir metālīgi pedāļauto, kas pasūtāmi internetā par līdzīgām cenām, taču tie ir vairāk mērķēti uz šo bērnības atmiņu reproducēšanu. Mēs neesam kopējuši vecos modeļus un vairāk esam fokusējušies uz kvalitātes un lietojamības uzlabošanu. Pedāļauto kā tādi ir bijuši pieejami tikai bērniem. Esam pirmie, kas piedāvā pedāļauto arī lielajā izmērā. Latvijā par konkurentiem varētu uzskatīt arī bērnu elektrisko auto un dažādu balansa ritenīšu tirgotājus. Plašākā spektrā konkurence ir liela, taču redzam, ka "GoCar" ir savas atšķirības un priekšrocības, kas nepārklājas ar citiem un uzrunā konkrētu mērķauditoriju."
Runājot par biznesa vidi Latvijā, R. Ornicāns pauž: "Šķiet, ka daudzi jaunie uzņēmēji strādā pilna laika slodzi un tad brīvajā laikā attīsta savu ideju, investējot pašu iekrājumus un saņemtās ikmēneša algas, līdz ar to netiek veltīts viss pieejamais laiks uzņēmuma attīstībai. Šāds darbības veids nav ne produktīvs, ne veselīgs. Šajā fāzē ir svarīgs arī ātrums un fleksibilitāte. No valsts puses ātrums un fleksibilitāte nav īsti atbalstoša. Piemēram, Latvijā šobrīd finanšu līdzekļu piesaistes process ir lēnāks, salīdzinot ar kaimiņvalstīm. Tas, protams, absolūti nepalīdz mūsu konkurētspējai. No otras puses globalizācija un digitālais laikmets ir pavēruši durvis dažādām ārvalstu sadarbībām, līdz ar to varam meklēt iespējas un partnerus citās valstīs, vēl aizvien nodrošinot ražošanu no Latvijas, kur darbaspēka un materiālu izmaksas tomēr ir salīdzinoši mazākas nekā citviet pasaulē."