Eiropas Komisija (EK) nākusi klajā ar stratēģiju, kā Eiropas Savienībā (ES) turpmāk novērst ieņēmumus nenesošu aizdevumu (INA) uzkrāšanos Covid-19 krīzes dēļ, informēja EK pārstāvniecības Latvijā pārstāve Kristīne Liepiņa.
Stratēģijas mērķis ir nodrošināt, lai ES mājsaimniecībām un uzņēmumiem krīzes laikā joprojām būtu pieejams nepieciešamais finansējums. EK uzsvēra, ka bankām ir milzīga nozīme koronavīrusa krīzes radīto seku mazināšanā, jo tās nodrošina ekonomikas finansēšanu. Tas ir būtiski, lai ES ekonomikai palīdzētu atveseļoties.
Pēc EK ieskatiem, ņemot vērā koronavīrusa ietekmi uz ES ekonomiku, ir paredzams, ka ieņēmumus nenesošo aizdevumu apjoms visā ES palielināsies, lai gan vēl aizvien nav skaidrs, kad tieši un cik lielā mērogā tas notiks. Atkarībā no tā, cik ātri ES ekonomika atgūsies no koronavīrusa krīzes, varētu pasliktināties banku aktīvu kvalitāte - un līdz ar to arī banku aizdošanas spēja.
Lai dalībvalstīm un finanšu nozarei nodrošinātu instrumentus, kas vajadzīgi, lai jau agri novērstu INA pieaugumu ES banku nozarē, EK ierosina vairākas darbības ar četriem galvenajiem mērķiem. Pirmais no tiem ir turpināt attīstīt problemātisko aktīvu sekundāros tirgus.
EK skaidroja, ka tas ļaus bankām izņemt INA no savām bilancēm, vienlaikus nostiprinot parādnieku aizsardzību. Svarīgs solis šajā procesā būs EK priekšlikuma par kredītu apkalpotājiem un kredītu pircējiem pieņemšana. Pašlaik priekšlikumu apspriež Eiropas Parlaments (EP) un ES Padome.
Kā norādīja EK, šie noteikumi nodrošinās parādnieku labāku aizsardzību sekundārajos tirgos. EK uzskata, ka būtu lietderīgi ES līmenī izveidot elektronisko datu centru, lai uzlabotu tirgus pārredzamību. Šāds centrs darbotos kā INA tirgus pamatā esošo datu repozitorijs, kas nodrošinās labāku informācijas apmaiņu starp visiem iesaistītajiem dalībniekiem - kredītu pārdevējiem, kredītu pircējiem, kredītu apkalpotājiem, aktīvu pārvaldīšanas sabiedrībām un privātām INA platformām-, un tādējādi INA problēma tiktu efektīvi risināta.
Plānots, ka EK rīkos sabiedrisko apspriešanu un, balstoties uz tās rezultātiem, izpētīs vairākas alternatīvas iespējas Eiropas līmeņa datu centra izveidei, un izlems, kura no tām būs vislabākā. Viens no risinājumiem, kā izveidot šo datu centru, varētu būt paplašināt pašreizējās Eiropas datu noliktavas darbības jomu.
Otrs mērķis ir reformēt ES tiesību aktus uzņēmumu maksātnespējas un parādu piedziņas jomā - tas palīdzēs saskaņot dažādos maksātnespējas regulējumus visā ES, vienlaikus saglabājot augstus patērētāju aizsardzības standartus, atzīmēja EK.
Saskaņotākas maksātnespējas procedūras uzlabos juridisko noteiktību un paātrinās vērtības atgūšanu, kas būs izdevīgi gan kreditoriem, gan parādniekiem. EK mudina EP un ES Padomi drīz vienoties par minimālajiem saskaņošanas noteikumiem pret nodrošinājumu vērstā paātrinātā ārpustiesas izpildē, kurus EK ierosināja 2018.gadā.
Trešais mērķis paredz atbalstīt valsts aktīvu pārvaldīšanas sabiedrību izveidi un sadarbību ES līmenī - aktīvu pārvaldīšanas sabiedrības palīdz grūtībās nonākušām bankām, jo ļauj tām izņemt INA no savām bilancēm. EK pauda, ka tas palīdz bankām pārorientēties uz aizdevumiem dzīvotspējīgiem uzņēmumiem un mājsaimniecībām, nevis iestigt INA pārvaldībā.
EK ir gatava atbalstīt dalībvalstis, tām izveidojot savas valsts aktīvu pārvaldīšanas sabiedrības, ja dalībvalstis to vēlēsies, un izpētīs, kā varētu veicināt sadarbību, izveidojot valsts aktīvu pārvaldīšanas sabiedrību ES tīklu.
EK skaidroja, ka valsts aktīvu pārvaldīšanas sabiedrības ir vērtīgas, jo tās var izmantot valsts robežās gūto lietpratību, savukārt ES tīkls, kas apvienotu dažādu valstu aktīvu pārvaldīšanas sabiedrības, dotu iespēju šīm valstu struktūrām apmainīties ar paraugpraksi, īstenot datu un pārredzamības standartus un labāk koordinēt darbības.
Turklāt aktīvu pārvaldīšanas sabiedrību tīkls varētu izmantot datu centru, lai savstarpēji koordinētu pasākumus un sadarbotos, apmainoties ar informāciju par investoriem, parādniekiem un kredītu apkalpotājiem. Lai piekļūtu informācijai par INA tirgiem, būs jāievēro visi būtiskie datu aizsardzības noteikumi attiecībā uz parādniekiem, uzsvēra EK.
Ceturtais mērķis ir īstenot piesardzības pasākumus. Pēc EK paustā, kaut arī ES banku nozares stāvoklis kopumā ir daudz stabilāks nekā pēc finanšu krīzes, dalībvalstu ekonomikas politikas risinājumi joprojām ir visai atšķirīgi. Ņemot vērā pašreizējās veselības krīzes īpašos apstākļus, iestādēm ir iespēja vajadzības gadījumā īstenot valsts atbalsta piesardzības pasākumus, lai nodrošinātu nepārtrauktu reālās ekonomikas finansēšanu saskaņā ar ES Banku atveseļošanas un noregulējuma direktīvu un valsts atbalsta shēmām.
Trešdien ierosinātā EK INA stratēģija balstās uz iepriekš īstenotu konsekventu pasākumu kopumu. Finanšu ministri 2017.gada jūlija ES Ekonomisko un finanšu jautājumu padomes (ECOFIN) sanāksmē vienojās par pirmo rīcības plānu INA problēmas risināšanai.
Saskaņā ar ECOFIN rīcības plānu EK 2017.gada oktobra paziņojumā par banku savienības izveides pabeigšanu izsludināja visaptverošu pasākumu kopumu INA līmeņa samazināšanai ES. 2018.gada martā EK nāca klajā ar pasākumu kopumu augsta INA īpatsvara problēmas risināšanai.
Starp ierosinātajiem pasākumiem bija arī INA atbalsta mehānisms, kas bankām liek izveidot minimālo zaudējumu seguma līmeni nesen izsniegtiem aizdevumiem, priekšlikums direktīvai par kredītu apkalpotājiem, kredītu pircējiem un nodrošinājuma atgūšanu, kā arī plāns valsts aktīvu pārvaldīšanas sabiedrību izveidei.
Lai mazinātu Covid-19 krīzes ietekmi, EK 2020.gada aprīļa banku paketē ir ieviesusi mērķtiecīgus "ātros" grozījumus ES banku uzraudzības noteikumos. Turklāt kapitāla tirgu atveseļošanas paketē, ko pieņēma 2020.gada jūlijā, tika ierosinātas izmaiņas kapitāla tirgus noteikumos, lai veicinātu lielākas investīcijas ekonomikā, ļautu ātri rekapitalizēt uzņēmumus un uzlabotu banku spēju finansēt ekonomikas atlabšanu.
Atveseļošanas un noturības mehānisms arī atbalstīs reformas, kuru mērķis ir uzlabot maksātnespējas, tiesu un administratīvās sistēmas un ielikt pamatus efektīvam INA noregulējumam, norādīja EK.