"Lombarda industrija nav bijusi digitālas transformācijas fokusā, bet mēs vēlamies to mainīt. DelfinGroup vēlas attīstīt produktu digitālā vidē, piedāvājot lombarda aizdevumu mūsdienu klientu prasībām atbilstošā veidā. Mēs vēlamies ne tikai nostiprināt līderpozīcijas nozarē, bet arī kļūt par industrijas pārveidotājiem".
Tā intervijā norāda AS DelfinGroup valdes locekle Sanita Zitmane.
Kā jūs raksturotu pārstāvēto nozari, kāda ir šā brīža situācija un galvenās tendences?
Ir pagājis gads, kopš pandēmijas radītajām sekām, kas ietekmēja visas pasaules lombardu nozari. Lielākie tirgus spēlētāji ir stabilizējuši savu uzņēmējdarbību, ieviešot jaunus pakalpojumus un piedāvājot elastīgus nosacījumus saviem produktiem. Vēsturiski lombardu nozarē ir bijis vērojams mērens, taču stabils pieaugums. Šo stabilitāti nodrošināja fakts, ka liela daļa klientu lombarda aizdevumu izmanto atkārtoti, kas norāda uz pakalpojuma ērtību un pieejamību.
Mūsdienās klienti arvien mazāk vēlas tērēt laiku, lai apmeklētu pakalpojuma sniedzēju klātienē, tādēļ digitalizācijas procesu ieviešana ir būtiskākais nozares virzītājs tuvākajos gados. Tieši digitālie risinājumi palīdzēs lombardu nozarei uzrunāt jaunus klientus un ieņemt stipras pozīcijas starp citiem aizdevumu veidiem, kuri šobrīd tiek nodrošināti tiešsaistē.
Lombardu pakalpojumus ik dienu izmanto miljoniem klientu un tā ir neatņemama ekonomikas attīstības sastāvdaļa. Atskatoties uz attīstīto valstu, piemēram, ASV, Lielbritānijas, Lihtenšteinas un Zviedrijas praksi, lombarda pakalpojumus aktīvi izmanto arī klienti ar augstiem ienākumiem. Es domāju, ka lasītāji būs izbrīnīti, bet, piemēram, viens no slavenākajiem lombardiem Lielbritānijā piedāvā lombarda aizdevumus līdz 2 miljoniem mārciņu. Par nodrošinājumu var kalpot luksusa automašīnas, kolekciju vīni, mākslas priekšmeti un citas lietas ar augstu vērtību. Bieži vien lombarda aizdevums kalpo par kapitālu ieguldījumiem vai biznesa attīstībai.
Kā gadu laikā ir mainījusies nozare? Kādi faktori to ietekmējuši?
Latvijā 90. gadu un 2000.gadu sākumā lombardu nozare netika regulēta, tādēļ tirgū bija sastopami dažādi komersanti. Lielākoties tie bija komersanti ar vienu filiāli. Taču, šobrīd nozare Latvijā ir regulēta, uzraudzīta. Nozare gadu gaitā būtiski attīstījusies, piedāvājot klientiem labāku servisu un plašu pakalpojumu klāstu, tajā skaitā, digitālus risinājumus, piemēram, lietas vērtības noteikšana tiešsaistē, lietotāju reģistrācija mājaslapās un pilns tiešsaistes aizdevuma saņemšanas cikls. Lielākie lombardu tīkli nodrošina klientiem plašas, gaišas un profesionāli iekārtotas telpas, savu profesionālo, gadu gaitā iegūto ekspertīzi lietu novērtēšanai un klientorientētu servisu.
Būtiskākais, ka mūsdienu lombardi ir vērsti uz klientu iekļaušanu finanšu jomā. Klientiem tiek piedāvāts alternatīvs aizdevuma veids. Līdzīgi kā citos finanšu nozares uzņēmumos, arī lombardos TOP prioritāte ir klients, tādēļ visi nozares dalībnieki atlasa tikai profesionālus apkalpošanas speciālistus, kas sekmē nozares izaugsmi, nodrošinot augtas klases servisu.
Kā nozari ietekmēja Covid pandēmija, vai mainījās darbības un klientu profils? Vai ir jūtama ietekme uz nozari Ukrainas kara un augošās inflācijas dēļ?
Lombardi, kā jau daudzi citi pakalpojumu un tirdzniecības segmenta pārstāvji, Covid 19 periodā tika pakļauti striktiem klātienes darbības ierobežojumiem. Lombardā tradicionāli ir pieejami tieši klātienes pakalpojumi, tāpēc mājsēdes un dažādi klientu apkalpošanas ierobežojumi ievērojami mazināja lombardu aizdevumu pieejamību.
Taču, kā tas bieži notiek, jaunā situācija un tendences tirgū mudināja mūs meklēt dažādus jaunus iedzīvotāju apkalpošanas risinājumus un līdz ar to arī attīstīties. Tieši pandēmijas laikā mēs uzsākām nozares digitālo transformāciju. Piemēram, Banknotē tika ieviests pilnīgi jauns pakalpojums – ķīlas vērtības noteikšana tiešsaistē, kas ļauj novērtēt preci attālināti.
Kas ir jūsu pamata mērķauditorija, kāds ir klienta profils un pamata sortiments, ar ko strādājat? Kādi ir darbības apjomi?
Mūsu mērķauditorija ir visi ekonomiski aktīvie Latvijas iedzīvotāji. Mūsu dati rāda, ka lombarda aizdevuma pakalpojumu izmanto visās vecuma grupās no 18 gadiem gan Rīgā, gan reģionos, kas norāda uz pakalpojuma noderīgumu un pieejamību. Lielāko daļu veido klienti 30-39 gadu (31%) un 40-49 gadu (25%) vecumā.
Par vislabāko nodrošinājumu var kalpot prece, kas ir vērtīga, bet nav jāizmanto katru dienu. Visa gada garumā dominē tādas kategorijas kā juvelierizstrādājumi, portatīvie datori, darba instrumenti un audio/video tehnika. Taču mēs pieņemam daudz plašāku preču klāstu - sporta inventāru, pulksteņus, mākslas un interjera priekšmetus un citas preces. Mūsu mērķis ir, pārņemot ekonomiski attīstīto valstu praksi, iedrošināt klientu plašāk skatīties uz ieķīlājamo vai pārdodamo preču kategorijām.
Runājot par darbības apjomiem, tad nesen publicētajos DelfinGroup biznesa rezultātos varam redzēt, ka iedzīvotāju interese par lombarda aizdevuma pakalpojumiem un lietotu, mazlietotu un jaunu preču tirdzniecību stabili pieaug. Lombarda aizdevumu izsniegšana divpadsmit mēnešu periodā pieauga par 54% attiecībā pret 2021. gadu, sasniedzot 19.6 miljonus eiro. Lietotu, mazlietotu un jaunu preču tirdzniecības apjoms divpadsmit mēnešu periodā pieauga par 29%, sasniedzot 11.9 miljonus eiro.
Par lombardiem ir daudz dažādu priekštatu un stereotipu, piemēram, kā jūs pārliecināties par preces izcelsmi, zems vai neatbilstošs preces novērtējums utt. Kā cīnāties ar tiem un risināt šīs problēmas?
Bez šaubām mēs saskaramies ar noteiktiem stereotipiem par nozari. Cilvēki atceras lombardus no 90.gadiem, taču Banknote vairāku gadu garumā ir strādājusi, lai uzlabotu gan pašas filiāles, gan pakalpojumu kvalitāti. Šobrīd katra filiāle ir atsevišķa moderna tirdzniecības un pakalpojumu saņemšanas vieta. Piemēram, pagājušajā gadā TC Domina Rīgā tika atklāta pilnīgi jauna koncepta filiāle, kuru mēs plānojam attīstīt arī turpmāk. Mums ir svarīgi, lai klients justos droši, ērti, apmeklējot mūsu filiāļu tīklu, kā arī, lai katrs klients saņemtu ātrus un kvalitatīvus pakalpojumus.
Atbildot uz jautājumu par preces izcelsmi, visa Banknote profesionālo klientu apkalpošanas speciālistu komanda iziet apmācības, kuras palīdz pārbaudīt preces izcelsmi pirms pieņemšanas. Regulāri tiek izstrādātas un atjaunotas vadlīnijas, kā veiksmīgi noskaidrot lietas izcelsmi, piemēram, divriteņus mēs pieņemam ar CSDD reģistrācijas dokumentiem.
Runājot par preces novērtējumu, mūsu speciālistiem ir daudzu gadu pieredze kustamas mantas novērtēšanā. Es pat teiktu, ka mums ir labākie un pieredzējušākie eksperti šajā jomā valstī. Par preci var saņemt līdz pat 80% no tirgus vērtības, bet par dārgmetāliem arī vairāk.
Banknote piedāvā ne tikai lombarda pakalpojumu, bet arī lietotu, mazlietotu un jaunu mantu interneta veikalu. Kādas ir aktuālās tendences šajā darbības jomā?
Ne tikai interneta veikalā, bet arī filiālēs mēs piedāvājam iespēju iegādāties lietotas, mazlietotas un jaunas preces. Ja mēs runājam par filiālēm, tad gadu laikā nopirkto preču apjoma īpatsvars ir audzis pret kopējo darījumu apjomu filiālēs, kas norāda uz klientu ieinteresētību aprites ekonomikā un vēlmi pagarināt lietu dzīves ciklu, dodot tām otrās dzīves iespēju.
2022. gadā esam atjaunojuši interneta veikalu, kur šobrīd ir pieejamas vairāk nekā 40 000 gan jaunas, gan mūsu ekspertu pārbaudītas un vajadzības gadījumā restaurētas preces. Te vēlos pieminēt, ka aktīvi attīstām vēl vienu biznesa līniju - preču uzpirkšanu. Mēs meklējam piegādātājus, sadarbojamies ar starptautiskajiem partneriem, kā arī uzpērkam preces no privātpersonām, lai spētu piedāvāt plašu preču sortimentu saviem filiāļu un interneta veikala klientiem.
Galvenā tendence ir, ka Banknote klienti un Latvijas sabiedrība kopumā arvien vairāk domā par vides saglabāšanu, tāpēc šis mūsu darbības segments kļūst arvien populārāks un pieprasītāks.
Kā plānojat filiāļu tīkla attīstību? Publiski pieejamā informācija liecina, ka Banknote aktīvi pārņem mazākus nozares dalībniekus, vienlaikus jau šobrīd pārstāvat plašāko lombardu tīklu. Kas ir nākamie soļi? Kādi ir nozares nākotnes attīstības virzieni un Banknote attīstības plāni?
Jā, šobrīd ieņemam līderpozīcijas lombarda aizdevuma segmentā Latvijas tirgū. Lombarda industrija nav bijusi digitālas transformācijas fokusā, bet mēs vēlamies to mainīt. DelfinGroup vēlas attīstīt produktu digitālā vidē, piedāvājot lombarda aizdevumu mūsdienu klientu prasībām atbilstošā veidā. Mēs vēlamies ne tikai nostiprināt līderpozīcijas nozarē, bet arī kļūt par industrijas pārveidotājiem.
Ņemot vērā pasaules tendences un klientu ieradumus, tad būtiskākais virziens lombarda aizdevuma attīstībai ir tiešsaistes vide. Esam jau spēruši pirmos soļus, nodrošinot klientiem lietu vērtēšanu mūsu mājas lapā. Viss, kas klientam ir jāizdara – jāaizpilda neliela anketa par lietu, pret kuru vēlētos saņemt aizdevumu vai pārdot. Pēc anketas aizpildīšanas klientam tiek sniegta informācija par lietas vērtību. Nākamie attīstības soļi ir saistīti ar procesu pilnveidošanu tā, lai klients varētu saņemt lombarda aizdevumu, neizejot no mājām.