Mēģina gan riskēt, gan ieņemt nosacīti drošas pozīcijas ar mazāk ciklisku plaša patēriņa preču pārdevējiem un ražotājiem.
Šis gads daudziem finanšu aktīviem cenu ziņā pagaidām padevies lielisks. Vērtība palielinās arī akcijām - turklāt izaugsme vērojama gan tādu uzņēmumu akcijām, kuru nozares ir cikliskākas, gan arī nosacītam drošajam patvērumam. Tas izceļ to, ka pamata pieņēmumi par notikumu attīstību pārskatāmā nākotnē joprojām ir visai optimistiski. Tomēr šajā pašā laikā valda arī saprašana, ka cenu pieaugums nupat jau ir bezmaz vai pārāk dāsns un kaut kur būtu jāmēģina paslēpties.
Pēdējā laikā tādējādi iecienīta stratēģija ir uzpirkt tādu milzīgu kompāniju vērtspapīrus, pēc kuru produktiem liels pieprasījums varētu saglabāties, ja ekonomika tomēr noiet no ceļa. Parasti pie šiem sektoriem tiek pieskaitīti mazāk ciklisku plaša patēriņa preču pārdevēji un ražotāji (Consumer Staples). Tie savus akcionārus ar stabilu peļņu spēj aplaimot gandrīz pie jebkādiem daudzmaz jēdzīgiem ekonomikas nosacījumiem. Šādu aizsardzības sektoru vērtspapīriem parasti iet labāk laikos, kad centrālās bankas samazina likmes (un tas no tām tiek šobrīd gaidīts), kas pamatā ir atbilde uz sliktākiem nosacījumiem ekonomikā. Tikmēr sliktāk tiem var klāties, ja mazināsies satraukums par pašreizējiem ekonomikas un ģeopolitiskajiem izaicinājumiem.
Kola un McDonald’s
Iepriekšējo trīs mēnešu laikā šādu uzņēmumu vērtspapīru sniegums atpalicis vien no ļoti ciklisko tehnoloģiju uzņēmumu akciju veikuma. Pamatā tā nav visai tipiska bilde. Parasti riskanto un ļoti mainīgo sektoru akciju cenas straujāk pieaug, kad ekonomikai pārsvarā viss solās būt ļoti labi. Attiecīgi šādos laikos investori atmet piesardzību un Consumer Staples pārstāvju akciju vietā mēdz iegādāties šos vērtspapīrus, jo to potenciālā atdeve varētu būt lielāka. Tomēr šobrīd liels pieprasījums ir vienlaicīgi gan pēc tehnoloģiju, gan drošā patvēruma ļoti kvalitatīviem vērtspapīriem (DB jau jautājis – kurai filosofijai galu galā būs taisnība?). Piemēram, stabilā Procter & Gamble akcijas cena kopš šā gada sākuma pieaugusi vairāk nekā par 26%, Walmart – par 20,5% un Coca-Cola - aptuveni par 15%.
Daži analītiķi vēl piebilst, ka līdzīgā kategorijā atrodas arī McDonald’s un Starbucks. McDonald’s akcijas cena kopš šā gada sākuma palēkusies par 21% un Starbucks – par veseliem 52% līdz gandrīz 100 ASV dolāru atzīmei. Būtībā ātrās ēdināšanas restorānu kompānijām ekonomikai smagnējākos laikos (ja tie tomēr pienāk) mēdz klāties ne tik slikti, jo patērētāji mēģina cirpt savus tēriņus. Tas nozīmē, ka tā vietā, lai dotos uz kādu dārgāku ēdināšanas iestādi, tie tomēr izvēlas, piemēram, apēst kādu burgeri, hotdogu vai picu. Tādējādi arī šiem uzņēmumiem tiek piedēvēts līdzīgs investoru aizsardzības statuss, kā tas ir Consumer Staples vērtspapīriem. Šīm akcijām pieaugt palīdzējis arī optimisms, kas saistīts ar labākām kompāniju iepriekšējā ceturkšņa finanšu atskaitēm.
Visu rakstu lasiet 31. jūlija laikrakstā Dienas Bizness, vai meklējot tirdzniecības vietās.
Abonē (zvani 67063333) vai lasi laikrakstu Dienas Bizness elektroniski!