Nav garantiju, ka jaunā valdība atbalstīs Satiksmes ministrijas (SM) gatavotos ES fondu projektu atlases kritērijus, pēc kuriem izvēlēties, kuros valsts galveno autoceļu posmos veikt rekonstrukciju jau šogad, izmantojot jaunā plānošanas perioda līdzekļus, DB norāda satiksmes ministrs Anrijs Matīss.
Šogad ceļiem paredzēti 40 milj. eiro no «jaunās» Eiropas Savienības (ES) fondu naudas: pieci milj. eiro no ERAF, pārējais – no Kohēzijas fonda.
Jāsludina konkursi
Par minētajiem līdzekļiem iecerēts uzsākt darbus reģionālajā autoceļā Cēsis–Vecpiebalga–Madona, kā arī valsts galvenajos autoceļu posmos Krievijas robeža–Rēzekne–Daugavpils; Jēkabpils–Rēzekne; Rīga–Liepāja; Rīga–Sigulda, norāda VAS Latvijas valsts ceļi (LVC) valdes priekšsēdētājs Jānis Lange. Lai šos 40 milj. eiro varētu investēt ceļu infrastruktūrā jau šogad, būtu svarīgi līdz marta beigām vai aprīļa sākumam pabeigt iepirkuma procedūru un noslēgt līgumus tā, lai darbus varētu uzsākt līdz ar būvniecības sezonas sākšanos, saka satiksmes ministrs. Pēc viņa teiktā LVC tam ir gatavi, bet pastāv iespēja, ka jaunā valdība varētu arī neatbalstīt iepriekšējās apņemšanos. Projektu iesniegumu atlases kritēriji vēl jāsaskaņo ar citām ministrijām, pašvaldībām un nevalstiskajām organizācijām. Pēc A. Matīsa teiktā, šobrīd kritēriji nosaka, ka ceļi netiek būvēti uz nekurieni, bet veicina valsts un reģionu ekonomisko attīstību, kā arī iedzīvotāju mobilitāti.
Faktiski LVC jau šobrīd var izsludināt iepirkumus ar atrunu, ka līgumi ar ceļu būvētājiem tiek noslēgti tikai tad, kad ir pieejami līdzekļi, proti, valdība atbalstījusi SM informatīvajā ziņojumā paredzēto: 2014. gadā attiecīgajiem ceļu būves projektiem nepieciešamo finansējumu 39,84 milj. eiro apmērā nodrošina no valsts budžeta programmas «Nesadalītais finansējums ES politikas instrumentu un pārējās ārvalstu finanšu palīdzības līdz- finansēto projektu un pasākumu īstenošanai», norāda SM valsts sekretāra vietniece Ilze Aleksandroviča. Kā vēl vienu projektu, kura realizācija varētu tikt uzsākta jau šogad, viņa min Salu tilta rekonstrukciju Rīgā, lai Eiropas prezidentūras laikā nākamgad neveidotos milzīgi sastrēgumi remontdarbu dēļ. Savukārt citu SM pārziņā esošo projektu atlase varētu notikt ātrākais 2015.gada vidū.
Viss, ko varam darīt lietas labā, ir «elpot pakausī», saka biedrības Latvijas ceļu būvētājs izpilddirektors Zigmārs Brunavs. Viņaprāt, lai vēl šajā būvniecības sezonā tiktu veikti darbi, konkursi būtu jārīko nekavējoties. Pēc J. Langes teiktā, jārēķinās, ka iepirkumiem būs nepieciešami vismaz pāris. Savukārt būvniekiem mobilizācija vai resursu pārcelšana prasīs vēl mēnesi, piebilst Z. Brunavs. Tāpēc iepirkumi jārīko jo ātrāk, jo labāk, lai būvdarbi nebūtu jāveic lietainos rudens laika apstākļos. Ja neizdosies laicīgi pieņemt normatīvos aktus un 40 milj. eiro nebūs pieejami, tas būs smags trieciens nozarei, lēš Z. Brunavs. Proti, cita starpā pieaugs darbu trūkums, kā arī saasināsies cīņa par pārējo ceļu būves projektu pīrāgu. Turkāt ar visiem 40 milj. eiro nozarei paredzētie līdzekļi ir par mazu, lai iekļautos NAP 2020, kur paredzēts, ka 2018.gadā ceļi vairs nesabruks straujāk kā tiek remontēti, uzsver LCB izpilddirektors.
Gaida valdību
Atbildīgajā Finanšu ministrijā (FM) DB skaidro, ka plānošanas dokumentus saistībā ar 2014.–2020. gada ES fondu sadali vispirms apstiprina valdība, bet pēc tam tie tiek iesniegti apstiprināšanai Eiropas Komisijā (EK). Vienu no nozīmīgākajiem dokumentiem – Partnerības līgumu ES fondu 2014.–2020. gada plānošanas periodam – apstiprināja vēl esošā valdībā pērnā gada pēdējā Ministru kabineta sēdē, un tas jau iesniegts EK. Savukārt tālākā rīcība ES līdzekļu sadalē atkarīga no nākamās valdības. «Tā kā plānošanas dokumentus, visticamāk, apstiprinās tikai jaunais Ministru kabinets, tad svarīgi, vai jaunā valdība akceptēs līdz šim panākto vai arī turpinās diskusiju par 2014.–2020. gada plānošanu. Tas būs skaidrāk zināms pēc jaunās valdības izveides,» norāda FM Komunikācijas nodaļas vecākais eksperts Kaspars Valtmanis.
Gads vai pusotrs
Pēc FM prognozētā plašākas aktivitātes par 2014.–2020. gada ES fondu līdzekļiem varētu būt pieejamas 2014. gada beigās, 2015. gada pirmajā pusē. K. Valtmanis skaidro – pēc plānošanas dokumentu apstiprināšanas atsevišķas aktivitātes tiks uzsāktas ātrāk, piemēram, investīcijas ceļu infrastruktūrā un jauniešu bezdarba mazināšanas pasākumos, kas ir prioritāri. «Citas aktivitātes, tostarp uzņēmējiem pieejamās pakāpeniski sāksies 2014. gada beigās un 2015. gada sākumā, kad būs izstrādāts jaunais fondu vadības likums un MK noteikumi par aktivitāšu ieviešanu,» viņš stāsta.
Noprotams, ka atbildīgā ie- stāde ES fondu līdzekļu sadalē vēlētos turpināt esošo idejisko virzienu, par ko vienojusies līdzšinējā valdība un kā saskaņošanā ieguldīts liels darbs. Arī Ministru prezidenta amatam izvirzītā Laimdota Straujuma minējusi, ka būtu jāturpina valdības uzņemtais kurss, taču, kamēr jaunā valdība nav sākusi darbu, prognozēt neko nevar.
Saskaņā ar K. Valtmaņa teikto plānots, ka Latvija būs to valstu vidū, kas pirmās saņems EK apstiprinājumu par plānošanas dokumentiem 2014.–2020. gadam. Turklāt, tā kā vēl esošajā 2007.–2013.gada periodā finansējuma saņēmējiem jāizmaksā aptuveni 1,5 miljardi eiro, pārrāvums investīciju veikšanā kopumā neesot vērojams.