Dobeles novada pašvaldība nepiekrīt Valsts akciju sabiedrības Latvijas autoceļu uzturētājs (LAU) valdes priekšsēdētāja Vladimira Kononova teiktajam, ka Latvijā būtu par daudz ceļu un ir jādomā, kuri ceļi būtu jālikvidē.
Dobeles novada pašvaldības izpilddirektora vietnieks Gunārs Kurlovičs pauda, ka ceļu blīvums uz iedzīvotāju, kā to piemēro Kononovs, nav rādītājs, kas liecina par nepieciešamību pēc autoceļiem.
«Ja iedzīvotāju skaits saruks uz pusi, vai tad Latvijā jālikvidē puse ceļu? Ja ceļi būtu lieki, tie nebūtu izbraukti un nebūtu daudz jāremontē,» secināja Kurlovičs.
Viņš uzskata, ka ir tieši otrādi - problēma ir lielajā ekspluatācijas slodzē, jo pietiekami intensīvās lauksaimnieciskās darbības un smagās tehnikas dēļ grantētie lauku ceļi ir ļoti sliktā stāvoklī, jo nepietiek resursu to uzlabošanai.
«Ceļu infrastruktūra ir būtiska tautsaimniecības attīstībā, tikai problēma tā, ka Latvijā tā ir ļoti slikti uzturēta. Lielu daļu meža ceļu uztur Latvijas Valsts meži,» skaidroja Dobeles novada pašvaldības vadības pārstāvis.
«Nav pamata apgalvojumam, ka privāts uzņēmums nespēs pildīt ceļu uzturēšanas funkcijas - var jau diversificēt riskus un kontraktēt ceļu uzturēšanu vairākiem uzņēmumiem pa reģioniem,» pauda Kurlovičs.
Viņaprāt, siltas un bezsniega ziemas bija un būs, - pašam uzņēmumam jādomā par nepieciešamo resursu uzturēšanu un to iespējamo palielināšanu ekstrēmās situācijās.
«Tāpat Latvijā laukos ir ļoti mazs asfaltēto ceļu īpatsvars. Varbūt vajag salīdzināt ar Poliju, kur grants ceļu palicis ļoti maz, nevis Vāciju ar tās ekskluzīvajiem autobāņiem?» par LAU vadītāja teikto izbrīnīts Kurlovičs.
LAU vadītājs pauda, ka, viņaprāt, uz vienu iedzīvotāju ceļu blīvums Latvijā ir viens no lielākajiem Eiropā, tāpēc, samazinoties iedzīvotāju skaitam, ir jādomā, kuri ceļi jālikvidē.
LAU pirmo gadu par valsts naudu bezkonkurences apstākļos uzturēs valsts autoceļus 20 000 kilometru garumā, vienlaikus problēmas rada mazais finansējums un netipiskā ziema. Kononovs norāda, ka šogad ziemas periodā izmantota tikai ceturtā daļa uzņēmuma jaudas un, tā kā valsts maksā tikai par padarīto darbu, uzņēmumā jāsāk domāt par darbinieku atlaišanu un bāzu samazināšanu reģionos.
«Latvijā ceļu ir ļoti daudz - kopā ar pagastu un pašvaldību ceļiem pie 70 000 kilometru. Uz vienu iedzīvotāju ceļu blīvums ir viens no lielākajiem Eiropā, un Latvijas iedzīvotāju skaits aizvien sarūk. Tādēļ agri vai vēlu vajadzētu visiem kopā - valstij, pašvaldībām - risināt šo jautājumu, kas ir prioritātes, un saskaņā ar tām arī šie ceļi būtu jāklasificē un jāsaved normālā stāvoklī. Daļa ceļu vienkārši būtu jālikvidē,» uzskata LAU vadītājs.
Viņš novērojis, ka daudzās valstīs - Somijā, Zviedrijā - ir daudz mazāks ceļu blīvums. «Uzskatu, ka par daudz naudas tērējam par meža ceļiem, jo tie ir vajadzīgi vienreiz simt gados, varbūt vienreiz 60, 80 gados - atkarībā no mežaudzēm. Ja vienu reizi 60 gados ir jāaizbrauc uz cirsmu... Tas ir nepareizi. Ceļi arī jāvērtē kopumā pa visu valsti, nevis sadalīti,» pauda Kononovs.
Citādi esot tā, ka būvē kādu jaunu ceļu, bet tas absolūti nav saistīts ar iedzīvotājiem, kas apkārt dzīvo, uzskata LAU vadītājs.
«Latvija ir maza valsts, un nevar atrauti risināt skolu, slimnīcu un ceļu lietas. Tās jārisina kopā. Tagad saka, ka ceļi atrodas trīs vai četru ministriju atbildībā. Formāli atbild Satiksmes ministrija, bet liela ietekme ir Finanšu ministrijai. Ceļi ir arī Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrijas paspārnē, arī Veselības ministrijai un Izglītības un zinātnes ministrijai ceļu jautājums ir būtisks,» pauda Kononovs.