Turpinot darbu pie dabas gāzes tirgus liberalizācijas Latvijā, Ministru kabineta komitejas sēdē pirmdien apstiprināti grozījumi Enerģētikas likumā, ar kuriem Latvijas likumdošanā plānots nostiprināt trešo pušu piekļuves tiesības Latvijas gāzes sistēmai, lai tiktu veicināta un nodrošināta trešo pušu iespēja darboties Latvijas dabasgāzes tirgū.
Līdz ar šiem grozījumiem Enerģētikas likumā tiek īstenots dabasgāzes tirgus liberalizācijas procesa pirmais posms, ko Latvija veiks saskaņā ar visām Trešās Enerģētikas paketes direktīvas prasībām.
Pašlaik Latvijas dabasgāzes tirgū darbojas viens vertikāli integrēts uzņēmums – AS Latvijas Gāze, kas nodrošina dabasgāzes iepirkšanu, uzglabāšanu, pārvadi, sadali un tirdzniecību. Latvijas dabasgāzes apgādes sistēma nav savienota ar citu ES dalībvalstu, izņemot Lietuvu un Igauniju, sistēmām, un Latvijai ir tikai viens dabasgāzes piegādātājs – Krievija. Pašreizējā infrastruktūra un dabasgāzes nozares darbības nosacījumi Krievijā izslēdz citas dabasgāzes piegādes iespējas Latvijai. Ekonomikas ministrijas (EM) piedāvāto grozījumu mērķis ir saskaņā ar 3. Enerģētikas paketes direktīvas prasībām pārdomātā veidā nodrošināt Latvijas dabasgāzes tirgus liberalizāciju, veicinot alternatīvas piegādes un konkurenci tirgū.
Īstenojot gāzes tirgus liberalizācijas pirmo posmu, grozījumi Enerģētikas likumā paredz trešo personu piekļuvi dabasgāzes sistēmai un sadales sistēmu operatora nodalīšanu. EK direktīva šobrīd neuzliek pienākumu Latvijai no vertikāli integrētā uzņēmuma nodalīt īpašumtiesības uz sadales sistēmas aktīviem, taču kā obligāts kritērijs neatkarīgiem sistēmu operatoriem ir spēja apliecināt, ka to rīcībā, darbības nodrošināšanai, ir nepieciešamie cilvēkresursi, tehniskie, fiziskie un finanšu resursi. Tāpat tā paredz regulatīvo iestāžu vai citu kompetentu struktūru veiktu sadales sistēmas operatora uzraudzību, lai tas nevarētu ļaunprātīgi izmantot vertikālo integrāciju, kropļojot konkurenci.
Sadales sistēmas operators būs daļa no vertikāli integrēta uzņēmuma, kas būs neatkarīgs no pārējām darbībām, kas neattiecas uz sadali, vismaz tiktāl, ciktāl tas skar viņa juridisko statusu, organizāciju un lēmumu pieņemšanu. Sadales sistēmas operatora nodalīšanai paredzēts pārejas periods līdz 2015.gada 1.janvārim.
Tāpat grozījumi paredz grāmatvedības nodalīšanu. Direktīva uzliek Latvijai par pienākumu nodrošināt, ka dabasgāzes uzņēmumi neatkarīgi no īpašumtiesību sistēmas vai juridiskās formas sagatavo un publicē savus gada pārskatus, atsevišķā iekšējā grāmatvedībā, atsevišķi uzskaita dabasgāzes pārvadi, veic konsolidējamu uzskaiti par citām ar gāzi saistītām darbībām, kas neattiecas uz pārvadi, sadali, uzglabāšanu, kā arī iekšējā grāmatvedībā precizē noteikumus par aktīvu un pasīvu, izdevumu un ieņēmumu sadali, kā arī par amortizāciju. Šo gada pārskatu piezīmēs jānorāda visus konkrēta apjoma darījumus, kas veikti ar saistītiem uzņēmumiem.
Grozījumos paredzēta arī sašķidrinātas dabasgāzes (SDG) sistēmas funkcionēšana. Ņemot vērā to, ka SDG tirgus attīstās un nākamo dekāžu laikā lielākā daļa no pieaugošā dabas gāzes tirdzniecības apjoma būs atvēlēta tieši SDG, Direktīva paredz, ka nacionālajā likumdošanā tiek atrunāti arī nosacījumi, kas attiecas uz SDG sistēmas funkcionēšanu. Prasības, ko Latvija ieviesīs, ir saistītas ar SDG iekļaušanu visos attiecīgajos Enerģētikas likuma pantos, lai paredzētu SDG sistēmas funkcionēšanu kopā ar citiem energoapgādes veidiem. Piemērām, Enerģētikas likums nosaka, ka energoapgāde, kas cita starpā, ietver dabasgāzes iepirkšanu, pārveidi, uzglabāšanu, pārvadi, sadali vai tirdzniecību, ir enerģētikas jomā veicama komercdarbība, kuru ir nepieciešams licencēt vai reģistrēt. Enerģētikas likums paredz licencēšanas kārtību attiecībā uz dabasgāzes pārvadi, sadali, uzglabāšanu (licence tiek izdota uz 20 gadiem) un dabasgāzes tirdzniecību (licence tiek izdota uz 5 gadiem).
Paredzami arī papildinājumi likuma definīciju daļā saskaņā ar Trešās Enerģētikas paketes direktīvas prasībām.
Latvijai kā ES dalībvalstij ir saistošas ES normatīvo aktu prasības. Viena no prasībām ir izveidot vienotu enerģijas tirgu kopienas ietvaros. Lai sasniegtu šo mērķi, ES ir pieņēmusi vairākas direktīvas funkcionējoša gāzes tirgus nodibināšanai. Ņemot vērā Latvijas situāciju dabasgāzes tirgū, ES direktīvās Latvijai noteiktas divas atkāpes no kopējā ES regulējuma prasībām, kas piemērojamas atšķirīgos termiņos: jauna tirgus atkāpe, kas Latvijai ir spēkā līdz 2014.gadam, kad būs apritējuši desmit gadi kopš pirmās komerciālās dabasgāzes piegādes saskaņā ar pirmo ilgtermiņa līgumu, un izolēta tirgus atkāpe, kas darbosies līdz brīdim, kad Latvija būs savienota ar jebkuras dalībvalsts, izņemot Igaunijas, Lietuvas un Somijas, starpsavienotu sistēmu vai dominējošā gāzes piegādātāja daļa samazināsies zem 75 %.
Jau gada sākumā EM rosināja pārdomāti virzīties uz gāzes tirgus liberalizāciju, lai pakāpeniski izbeigtu viena gāzes piegādātāja monopola stāvokli Latvijā. Šā gada 19.martā Ministru kabinetā tika pieņemts lēmums īstenot dabasgāzes tirgus liberalizāciju Latvijā divās fāzēs – pirmajā fāzē īstenojot darbības, kas Latvijai kā ES dalībvalstij veicamas līdz 2014.gada aprīlim, un otrajā – īstenojot darbības, kas nodrošinās pilnīgu dabasgāzes tirgus liberalizāciju Latvijā laikā, kad tiks izbeigta Latvijas dabasgāzes tirgus izolētība un tiks nodrošināti alternatīvi gāzes piegāžu avoti.
Vienlaikus EM turpina darbu pie otrā gāzes tirgus liberalizācijas posma sagatavošanas, kam nepieciešams detalizēts izvērtējums par tirgus liberalizācijas iespējamajiem modeļiem, kurš būs jāizvēlas, lai nodrošinātu pilnīgu tirgus liberalizāciju brīdī, kad būs nodrošinātas alternatīvas gāzes piegādes un uz Latviju vairs neattieksies izolēta tirgus statuss.