Tehnoloģijas

Arī latviešiem iespēja lāpīt IT milža IBM «caurumus»

Nozare.lv,06.12.2012

IBM Poland galvenais tehnologs, vadošais arhitekts mākoņskaitļošanas jomā Centrālajā un Austrumeiropā, atbildīgais par attiecībām ar riska kapitāla kompānijām Pjotrs Pietržaks.

Foto: LETA

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Līdz šim globālās informācijas tehnoloģiju (IT) kompānijas IBM programmā iesācējuzņēmumiem SmartCamp nav piedalījušies Latvijas vai Baltijas uzņēmumi, taču kompānija cer, ka situācija mainīsies, norāda IBM Poland galvenais tehnologs, vadošais arhitekts mākoņskaitļošanas jomā Centrālajā un Austrumeiropā, atbildīgais par attiecībām ar riska kapitāla kompānijām Pjotrs Pietržaks.

Baltijas startapu jeb jaunuzņēmumu nepiedalīšanos programmā viņš saistīja ar to, ka IBM pārstāvji nebija tik aktīvi, taču viņš cer, ka tas mainīsies. «Jo vairāk uzņēmumu pieteiksies, jo labāk. Būšu ļoti lepns, ja kāds no reģiona uzvarēs šādās sacensībās, jo tas rāda, ka arī mēs labi darām savu darbu,» teica kompānijas pārstāvis.

Tā kā IBM ir sava pētniecības un attīstības (R&D) divīzija, kompānija aktīvi meklē tirgū jaunus iesācējuzņēmumus, kas sāk jaunus, interesantus biznesus, lai aizpildītu «caurumus» tehnoloģiju portfelī. Lai atrastu šādus uzņēmumus, IT gigants sadarbojas ar riska kapitāla kompānijām un investīciju fondiem, jo tie ļoti labi zina vietējo tirgu. Ar šo uzņēmumu starpniecību esot vieglāk iegūt informāciju.

Programmā SmartCamp tiek rīkotas sacensības uzņēmumiem dažādās pasaules pilsētās. Jaunuzņēmumi savā starpā sacenšas, raksturo, ko dara, kādas tehnoloģijas izmanto vai attīsta, un tad uzvarētājs no katras vietas piedalās vēl vienās sacensībās.

«Liela priekšrocība ir tā, ka fināla stadijā viņi iegūst tiešus kontaktus, tiek savesti kopā ar riska kapitāla firmām. Par šiem uzņēmumiem uzzina lielākās riska kapitāla kompānijas un investīciju fondi. Tas palīdz ātrāk izaugt no maza, jauna uzņēmēja par globālu kompāniju. IBM ir arī organizācija IBM Venture Capital Group, kas tieši neinvestē uzņēmumos, bet atbild par attiecību uzturēšanu ar investoriem. Aktīvi arī sekojam līdzi tirgum,» stāstīja Pietržaks.

Viņš uzsvēra, ka IBM meklē uzņēmumus, kas veido nevis aplikācijas internetam, bet gan, piemēram, izmanto internetu, lai starp ierīcēm varētu apmainīties ar informāciju. IBM interesē kompānijas, kas veido reālus risinājumus, kas integrē - ierīces, internetu, kādu mobilo aplikāciju.

IBM ir arī mentoringa programmas iesācējuzņēmumiem, apspriežot biznesa modeli, nepieciešamās izmaiņas. Kā norādīja kompānijas pārstāvis, dažkārt jaunie uzņēmēji, kas veido kompāniju pēc universitātes, ir ar zināšanām un lielisku ideju, taču nejūt, ko tieši gaida gala lietotāji, nezina biznesa nianses, piemēram, attiecībā uz izmaksu rēķināšanu.

Vaicāts par jaunuzņēmumu darbību kopumā šajā reģionā, daudzajiem akseleratoriem, kas palīdz iesācējiem ātrāk īstenot ideju, un tendenci naudu nereti piešķirt dīvainām idejām, IBM pārstāvis norādīja, ka ir dažādu veidu investīcijas šajā jomā. Viena no pieejām ir ielikt daudzās kompānijās pa nelielam apjomam, rēķinoties ar lielāku risku, jo no desmit projektiem vismaz deviņi var neizdoties, taču atdeve no viena veiksmīgā var būt liela.

Viņaprāt, šajā Eiropas daļā problēma ir tāda, ka lielākoties notiek fokusēšanās uz internetu, jo tas ir vienkāršākais - izveidot risinājumu, kas balstās tikai uz internetu. Taču gadu no gada kļūst arvien grūtāk nopelnīt naudu tikai no interneta.

Lielo iesācējuzņēmumu skaitu viņš vērtē pozitīvi, jo tas palīdz inovācijām un stimulē vietējo kompāniju izaugsmi. «Kā vienmēr, ir plusi un mīnusi, bet redzu vairāk plusu, jo cilvēki sāk domāt par jaunu biznesu sākšanu, kas ir lieliski,» piebilda IBM pārstāvis.

Pietžaks ir IBM Poland galvenais tehnologs, darbojas arī kā mākoņskaitļošanas biznesa attīstītājs un risinājumu arhitekts Centrālās un Austrumeiropas reģionā, atbild par sadarbību ar investīciju fondiem un riska kapitālistiem, ir jauno uzņēmēju mentors.

Informācijas tehnoloģiju gigants IBM Latvijā ir pārstāvēts kopš 1992.gada, kad Rīgā tika nodibināta IBM pārstāvniecība. SIA IBM Latvija dibināta 1997.gada decembrī. IBM Latvija pagājušajā gadā strādājusi ar 826 273 latu peļņu, kas ir sešas reizes vairāk nekā 2010.gadā, kad tā bija 129 055 lati, liecina SIA Firmas.lv informācija. Uzņēmuma apgrozījums bija 5,06 miljoni latu, kas ir par 20% vairāk nekā 2010.gadā, kad tas bija 4,23 miljoni latu. IBM Latvija pamatdarbības veids ir IBM produktu mārketings un pakalpojumu sniegšana informācijas tehnoloģiju jomā.

Komentāri

Pievienot komentāru