Apdrošināšanas sabiedrības met aci uz AAS Balva obligātās civiltiesiskās transportlīdzekļu apdrošināšanas klientiem, un prognozē, ka kompānijas aiziešana no tirgus ļaus brīvāk celt polišu cenas.
FKTK padomes lēmums tirgū ieviesīs pārmaiņas un vēl vairāk saasinās konkurences cīņu apdrošinātāju starpā, paredz Ergo valdes locekle Baltijā Ingrīda Ķirse. Jau pēc sākotnējās ziņas par AAS Balva darbības apturēšanu konkurenti uzsāka aktīvu cīņu par tās klientiem un šobrīd var prognozēt cīņas turpinājumu ar jaunu sparu.
Visasāk konkurence būs jūtama OCTA segmentā, kur AAS Balva līdz šim bija starp tirgus līderiem ar vismaz 15% tirgus daļu, uzskata kompānijas pārstāve.
«Jāatzīst, ka lielāko OCTA tirgus daļu uzņēmums ieguva zemo cenu politikas dēļ, kas iespējams tika veidotas nepietiekamas risku izvērtēšanas rezultātā. Tādejādi tas veicināja OCTA nozares kopējos zaudējumus un sīvās konkurences apstākļos neļāva arī pārējiem tirgus dalībniekiem noteikt augstākas polišu cenas,» norāda I. Ķirse.
Tādēļ tagad apdrošināšanas sabiedrības ilgtermiņā varēs palielināt transportlīdzekļu apdrošināšanas polišu cenas, taču jāraugās, kādas būs jaunpienākušo apdrošināšanas tirgus dalībnieku aktivitātes. Jau šobrīd transportlīdzekļu apdrošināšanā droši varam prognozēt cenu pieaugumu 5% robežās.
Tomēr kopumā sekas AAS Balva aiziešanai no apdrošināšanas tirgus un tās aptuveni 4 % tirgus daļas pārdali varēs izvērtēt ne ātrāk kā pēc ceturkšņa, saka Ergo pārstāve.
«Ņemot vērā situāciju tirgū, FKTK lēmums anulēt apdrošinātāja Balva licences ir uzskatāms piemērs tam, kāpēc Latvijā ir nepieciešams ieviest Maksātspējas normu II, saka AAS Balta finanšu direktors Uldis Dzintars, piebilstot, ka tas pierāda, ka klientu interešu dēļ ir nepieciešams sīkāk uzraudzīt gan kvantitatīvus, gan kvalitatīvus apdrošinātāju rādītājus, sekot līdzi uzņēmumu pārvaldībai, iekšējai kontrolei un citiem faktoriem, kas attiecas uz uzņēmuma spēju pildīt savas saistības un rūpēties par klientiem.
Attiecībā uz pārmaiņām tirgū un iespējamo saistību pārņemšanu, Balta šo iespēju izvērtēs. Taču šajā gadījumā būtu svarīgi apsvērt divas lietas. Pirmā no tām ir Balvas rezervju pietiekamība - arī saistību pārņemšanas gadījumā ir svarīgi pārliecināties, ka Balvas iespējamo atlīdzību rezerves atspoguļo patieso situāciju. Savukārt otra lieta ir rezervju segums – vai pārņemtie Balvas aktīvi, tajā skaitā investīcijas, būtu adekvātas šo saistību segšanai, saka kompānijas pārstāvis.
Apdrošināšanas sabiedrību cīņa par Balva klientiem sākās jau pirms diviem mēnešiem, kad tika paziņots par licences apturēšanu, apstiprina arī If P&C Insurance AS valdes locekle Dace Ivaska, uzsverot, ka īpaši konkurence bija un ir jūtama OCTA segmentā.
Ja lojālākie ilgtermiņa korporatīvie klienti līdz šim vēl nogaidīja, tad pēdējie FKTK lēmumi saistībā ar Balvu ir nepārprotams signāls tam, ka situācija ir mainījusies un visiem klientiem nāksies meklēt citu apdrošinātāju, viņa norāda.
Domājams, ka kopumā situācija ar Balvas licenču apturēšanu lielu ietekmi uz tirgu kopumā neatstās, jo tā, galvenokārt nodarbojās ar transportlīdzekļu apdrošināšanu, kurā, kā zināms, katru gadu apdrošināšanas līgumi ir jāatjauno. Tā kā Balva samērā bieži bija lētākā izvēle transportlīdzekļu apdrošināšanā, paredzams, ka tās klienti savu nākamo izvēli arī balstīs galvenokārt uz cenu piedāvājumu, uzskata eksperte.