Eiropas Komisijas izmeklēšana ir nopietns pārbaudījums politiķu un ierēdņu lēmumiem un rīcībai, kas pieņemti airBaltic sakarā. Tā var nest valstij nopietnus zaudējumus arī finansiāli.
«Varu izteikt tikai cerību, ka valsts pārstāvjiem izdosies rast skaidrojumu savai rīcībai un tā tiks novērtēta kā atbilsotoša ES regulējumam šajā industrijā. Ceru, ka Rīgu negaida Viļņas vai Tallinas liktenis, kuras ir mazu un periferiālu lidostu pilsētas,» tā DB atzina bijušais politiķis, šobrīd uzņēmējs Andris Šķēle, kuram tiek piedēvēta zināma saistība ar airBaltic bijušo privāto akcionāru Baltijas aviācijas sistēmas (BAS) un tā bijušo līdzīpašnieku Bertoltu Fliku.
DB jau vēstīja par izveidojusos situāciju starp valsti un BAS, kas iesniegusi sūdzību Eiropas Komisijai par to, ka valsts, ieguldot naudu airBaltic – kopā vairāk nekā 80 milj. Ls –, iespējams, ir sniegusi ES neatļautu valsts atbalstu brīvā konkurencē strādājošam uzņēmumam. Eiropas Komisija sāka šo apstākļu izmeklēšanu, un pašlaik nav vēl zināms, kādas sekas tā var atstāt uz airBaltic, jo vairākas Eiropas aviokompānijas šī iemesla dēļ ir bijušas spiestas pieteikt savu maksātnespēju.
Lūgts situāciju komentēt, A.Šķēle arī minēja, ka līdz 2011.gada pusei airBaltic bija Latvijas veiksmes stāsts ar vispāratzītu starptautisku novērtējumu, «par to Latvijas cilvēkiem, lai skaitā man, bija gandarījums. Bet pēdējā laika notikumi ir nopietni iedragājuši kompānijas reputāciju. Negatīvi vērtējama abu lielāko akcionāru – valsts un BAS – nespēja rast racionālu kompromisu savstarpējās attiecībās kompānijas interesēs. Savukārt Latvijas iedzīvotāji jau tagad izjūt kompānijas lejupslīdes sekas».
Kā zināms, BAS ir nemierā ar maksātnespējīgās Latvijas krājbankas (LKB) administratora KPMG Baltics lēmumu par LKB ieķīlāto BAS kapitāldaļu pārdošanu LKB meitasuzņēmumam SIA Atlantijas biroji. Līdz ar to savas daļas BAS zaudēja B. Fliks un ar LKB bijušo īpašnieku Vladimiru Antonovu saistītā ofšorkompānija Taurus Asset Management Limited. B.Flika sāktās tiesvedības rezultātā jaunieceltajiem BAS valdes locekļiem Jānim Bankovam un Edijam Ziediņam liegts saimniekot uzņēmumā.
Iepriekš ap 70 miljoniem eiro airBaltic ieguldīja arī BAS, daļu naudas aizņemoties arī no LKB, bet šobrīd lielu daļu no šiem ieguldījumiem KPMG Baltic cenšas tiesās atzīt par nenotikušiem.