Eiropas Komisijas (EK) Iekšējā tirgus ģenerāldirektorāts DG MARKT, kas izskata iepirkuma konkursā zaudējušās Šveices firmas Stadler iesniegto sūdzību par a/s Pasažieru vilciens iepirkuma rezultātiem, gatavo lēmumu šveiciešu sūdzības noraidīšanai.
Šādas ziņas jau esort saņēmis Ministru kabinets, vēsta portāls Pietiek.com, atsaucoties uz informācijas avotiem valdībā.
«Pašlaik ir pēdējais brīdis, kad Valda Dombrovska valdībai vēl iespējams, tā sacīt, «pieklājīgi», atsaucoties uz milzīgajām neskaidrībām, ko var radīt Stadler sūdzība, izbeigt iepirkumu vispār un tad, kad par DG MARKT lēmumu kļūs zināms oficiāli, teikt – diemžēl nu jau ir par vēlu. Protams, reāli tā ir tāda nezinīšu spēlēšana un riskēšana ar to, ka var atklāties – par informāciju no DG MARKT ir bijis zināms jau iepriekš,» portālam situāciju skaidro avots Satiksmes ministrijā.
Amatpersona arī norādīja, ka DG MARKT lēmums nekādā veidā nenozīmēšot to, ka ar Pasažieru vilciena iepirkumu tiešām viss ir pilnīgā kārtībā, jo šāds jautājums vispār netiekot apskatīts. Taču ar to tiktu likvidētas faktiski jebkādas šaubas par Stadler izredzēm, turpinot sūdzēties par konkursa uzvarētāja – Spānijas uzņēmuma piedāvājuma detaļām attiecībā uz vilcienā noteikto minimālo sēdvietu un saliekamo sēdekļu skaitu, kā arī par šā gada maijā veiktajām izmaiņām konkursa nolikuma jēdzienā «vienota platforma elektriskajam un dīzeļvilcienam».
Informācija, ko no DG MARKT saņēmusi Dombrovska valdība, liecina, ka EK struktūra uzskata, ka būtībā Stadler sūdzībai nav pamata, jo iepirkuma procedūras otrajā kārtā šis pretendents pats savu piedāvājumu nemaz nav iesniedzis.
Tikko DG MARKT lēmums būs pieņemts, par to vispirms tiks informēts sūdzības iesniedzējs – Stadler. Taču vienlaikus informāciju saņems arī Latvijas valdība, lai tā būtu lietas kursā, ka sākas mēnesi ilgais periods papildu informācijas iesniegšanai.
Ministrijas pārstāvis, kas portālam atzina, ka viņam ministra Aiva Roņa slepenais ieteikums valdībai Pasažieru vilciena iepirkumu izbeigt šķietot ārkārtīgi riskants un nepārdomāts, kā uz lielāko riska faktoru norādīja uz iespēju neatgriezeniski pazaudēt ES finansējumu Latvijas pasažieru vilcienu modernizēšanai. «Ministrijas pieņēmumam, ka izdosies pārcelt ES finansējumu, nav pamata - nav pat zināms, kādas turpmāk būs EK prioritātes un vai transporta atjaunošana būs starp tām. Tas ir, maigi izsakoties, ļoti riskanti – kaut, protams, neviens jau par Latvijas pazaudētiem 100 miljoniem neatbildēs,» norādīja avots.
Tāpat Satiksmes ministrijas pārstāvis norādīja uz otrdienas valdības sēdei sagatavotajā slepenajā dokumentācijā atrodamo norādi uz gatavību vispār atteikties no Stadler sūdzībā jau pieminētās «vienotās platformas elektriskajam un dīzeļvilcienam». Tas nozīmējot, ka tur, kur tagad pārvadājumiem varētu izmantot dīzeļdzinēju, būtu jābūvē infrastruktūra elektrovilcieniem, kā arī jāmodernizē esošā infrastruktūra. «Tās ir vismaz daudzu desmitu miljonu latu investīcijas, par ko pagaidām neviens nerunā,» piebilda ministrijas pārstāvis.
Nekādus oficiālus komentārus ne par otrdien plānotajiem lēmumiem saistībā ar vilcienu iepirkumu, ne par ziņām no Eiropas Komisijas Ministru kabinets pagaidām nesniedz.