Maize un izpriecas cilvēkiem nepieciešamas arī krīzes laikā. Tādēļ pirotehnikas izplatītāji pagaidām nesteidzas ar drūmām prognozēm par noieta kritumu, raksta laikraksts Dienas bizness.
Saskaņā ar Iekšlietu ministrijas apkopoto informāciju, Latvijā šobrīd licencēti 52 uzņēmumi, kuri savu produkciju piedāvā 92 tirdzniecības vietās. Seši uzņēmēji esot saņēmuši arī speciālas licences, kas vienkāršākos un mazāk bīstamos pirotehnikas izstrādājumus ļauj pārdot arī nespecializētos tirdzniecības objektos, piemēram, lielveikalos.
Sezona sākusies
Saskaņā ar valsts izpratni par pirotehnikas sezonālo pieprasījumu, vislielākajai aktivitātei šajā tirgus sektorā vajadzētu sākties 21. decembrī. Tieši ar šo datumu pirotehnikas tirgotāji savu preci drīkst piedāvāt nespecializētajās tirdzniecības vietās. Šo privilēģiju uzņēmēji var baudīt desmit dienas, bet pēc tam tie savu preci drīkst pārdot tikai speciāli piemērotās telpās. Tomēr Db aptaujātie pirotehnikas pārdevēji un izplatītāji atzina, ka lielākais viņu piedāvātais preču noiets gaidāms tikai šajā nedēļā starp Ziemassvētkiem un Jauno gadu. Uzņēmēji uzskata, ka pirmssvētku laikā cilvēki lielāku enerģiju atvēl dāvanu sagādāšanai un, lai cik spoži salūti nebūtu, Ziemassvētkos tie īsti neiederoties.
Palīdz pašvaldības
Viena no Latvijā lielākajām pirotehnikas izplatītājām ir Ogrē dibinātā SIA Aldi. Pērno gadu uzņēmums beidza ar 441.8 tūkstošu latu lielu apgrozījumu un 34.4 tūkstošu latu peļņu. Uzņēmuma īpašnieks Aldis Zārbergs apzinoties, ka krīze ietekmēs arī viņa uzņēmuma finanšu rādītājus, taču cer, ka apgrozījuma samazinājums nepārsniegs 20 %. «Ja samazinājums būs lielāks, tad nākamgad būs krietni grūtāk,» teica uzņēmējs. Tomēr neslīgt pesimistiskā apcerē šim uzņēmējam palīdz mazo pašvaldību apņemšanās arī krīzes laikā savus iedzīvotājus iepriecināt ar salūtu. «No tām pašvaldībām, kas parasti pie manis pirkušas pirotehniku, jau kādi 90 % pie manis ir bijušas,» stāstīja uzņēmējs, no kura pagasti iepērkot pirotehniku par 400 līdz 600 latiem. Viņa pieredze arī liecinot, ka tie, kas iecienījuši jaungada sagaidīšanas svinību uguņošanu, katru nākamo gadu cenšas to padarīt košāku. Tādēļ pagaidām viņš nākotnē veroties cerīgi.
Ražot neizdevīgi
Arī SIA Oda Lux līdzīpašnieks Olafs Grēns uzskata, ka tikai īsi pirms jaunā gada būs redzams, kā šis gads noslēgsies. «Tagad jau visi pievērsušies dāvanu pirkšanai, par salūtiem domās pēc tam,» teica O. Grēns. Arī Oda Lux īpašnieks prognozē apgrozījuma samazināšanos, taču cer, ka cilvēku tieksme pēc spožas izklaides palīdzēs noturēties uz ūdens. Uzņēmums, kas pērno gadu beidza ar 2468 Ls lieliem zaudējumiem un 19088 Ls ap- grozījumu, piedāvā arī uguņošanas pakalpojumus, kuros izmanto pašu taisītu pirotehniku. Pievērsties vairumtirdzniecībā tirgojamas pirotehnikas ražošanai uzņēmums neplānojot, jo tas esot ļoti dārgs process. «Lētāk ir iepirkt no austrumiem un pārdot tālāk,» skaidroja uzņēmējs.