Vardarbības eskalācija Ukrainā apdraud arī biznesa attiecības; ietekme uz Latvijas tranzīta uzņēmumiem gan tiek vērtēta kā neitrāla vai pat pozitīva .
Ukraina ir ieguvusi īpašu vietu šī gada Latvijas ārpolitikas stratēģijā un tiek izcelta pārējo Austrumu partnerības (AP) valstu vidū. Tas sasaucas arī ar ES kopējo ārpolitiku, kurā pēdējā laika vardarbība un cilvēku upuri pret Ukrainas valdību vērstajos protestos ir ieviesuši korekcijas attieksmē pret nosacīti pretējās puses smagsvaru – Krieviju.
Kopā neēdīs
Šodien un rīt Briselē būtu jānotiek ES un Krievijas gadskārtējam samitam, bet Krievijas lomas dēļ nokaitētajā Ukrainas situācijā tas ir radikāli sašaurināts līdz trīs stundu ilgām «ierobežotām sarunām starp galvenajām amatpersonām un svarīgākajiem padomniekiem», ES augstās pārstāves ārlietās Ketrīnas Eštones runasvīrs Maikls Manns saka portālam European Voice. Šodienas tikšanās Briselē aprobežosies ar aktuālāko tēmu «padziļinātu atspoguļojumu». Atceltas ir arī ES augstāko amatpersonu pusdienas ar Krievijas prezidentu Vladimiru Putinu.
Pēc Ukrainas prezidenta Viktora Janukoviča triencientempā cauri parlamentam dabūtā likuma par tādu protestu kriminalizāciju, kas vērsti pret valdību, un citiem drakoniskiem jauninājumiem, valsts ir piedzīvojusi plašu prettriecienu, nemieriem gūstot vardarbīgu pavērsienu un izvēršoties par valdības iestāžu ieņemšanu galvaspilsētā Kijevā un reģionos. Valdošo Reģionu partiju daudzviet Ukrainas rietumu reģionos protestētāji jau ir atstūmuši no līdzšinējās pārvaldes. Dažās vietās Reģionu partija un arī kompartija ir aizliegtas ar revolucionāru jaunizdotiem likumiem.
Politiskā opozīcija arī noraidījusi V. Janukoviča priekšlikumu padalīties ar varu, kas vēl pirms pāris mēnešiem būtu situāciju stabilizējis. Prezidents piedāvāja uzticēt jaunas valdības sastādīšanu partijas Batkivščina vadītājam, kādreizējam ārlietu ministram un parlamenta spīkerim Arsēnijam Jaceņukam. Bijušajam profesionālā boksa smagsvara čempionam un partijas Udar līderim Vitālijam Kļič- ko tiktu vicepremjera amats humanitārajās lietās. Priekšlikums bija ar noteikumu, ka nemierniekiem jāatbrīvo ieņemtās valdības un pašvaldību ēkas un jābeidz protesti, raksta portāls zn.ua.
Vēl nesen grūti iedomājamais priekšlikums tika noraidīts. A. Jaceņuks to pamato ar opozīcijas prasību ne vien pēc jaunas valdības, bet arī pēc ārkārtas prezidenta un parlamenta vēlēšanām. Viņš arī piebildis, ka tā būs tauta, nevis pašreizējais prezidents, kas noteiks, kuram kādi amati ieņemami, politiķi citē Financial Times. Apmēram desmit no 25 Ukrainas reģioniem varu ir pārņēmuši demonstranti, kas sacēlušies pret pastāvošo valdību, kura pērn novembrī neparakstīja asociācijas līgumu ar ES un pieņēma virkni ekonomiskas dabas privilēģiju no Krievijas. Tiek uzskatīts, ka arī represīvie likumu grozījumi tikuši ieviesti pēc Kremļa padoma.
Latvjas dilemma
Latvijas eksporta un importa bilancē Ukraina pašlaik nav sevišķi augstu – attiecīgi 19. un 15. vietā, bet citādi ir ar Ukrainas lietās ieinteresēto Krieviju, kas mūsu tirdzniecības bilancē ir otrajā un trešajā vietā. Analizējot Lietuvas un Igaunijas pieredzi, Latvijas Ārpolitikas institūta direktors Andris Sprūds saka, ka Krievijas ekonomiskās sankcijas nešķiet īpaši saistītas ar kādas valsts aktivitāti ES AP politikā. Latvija, viņaprāt, nelielās kapacitātes dēļ arī daudz ko nevar ietekmēt šajā jautājumā.
Šī politika tiks realizēta jebkurā gadījumā, un Latvijas prezidentūra Eiropadomē 2015. gadā sakritīs ar paredzamām pārmaiņām Ukrainas politiskajā dzīvē, tāpēc kaut kādas sankcijas vai ierobežojumi no Krievijas puses var sekot jebkurā gadījumā. Jāņem vērā, ka Krievijas vadība sava vājuma kompensācijai «pat meklē ieganstus, lai tikai varētu izrādīt savu salīdzinošo varu un nostāju», saka eksperts.
Latvijas dilemma Austrumu politikā tāpēc nav attiecībās ar Krieviju, bet gan ar pašu Ukrainu, «un atbildes nemaz nav tik vienkāršas», saka A. Sprūds. Domājams, ka Latvijas ES prezidentūras laikā notiks Ukrainas prezidenta vēlēšanas, un Latvijai būtu jābūt gatavai uzņemties diplomātisko koordinēšanu un sūtīt uz Kijevu Austrumu partnerības vēstnieku un citas amatpersonas.
Krievijas loma šai vienādojumā, viņaprāt, nav tik nozīmīga, jo Krievijas politika pret Latviju un ES arī bez tā ir pakļauta daudziem citiem faktoriem.
Par pašas Ukrainas lomu Latvijas ekonomiskajā ārpolitikā A. Sprūds piesauc joku, ka vieglāk ir tikt galā ar Krievijas centralizēto korupciju nekā ar Ukrainas decentralizēto. «Katrā ziņā ir skaidrs, ka Ukraina neatkarīgi no orientācijas uz Krieviju vai Eiropu radikāli nemainīsies un arī vidējā termiņā būs oligarhu vadīta ekonomika.» Tāpēc īpašs biznesa attiecību izrāviens visdrīzāk nesekotu arī asociācijas līgumam ar ES. Tiesa, tas būtu solis paredzamas un tiesiskas biznesa vides virzienā, tāpēc vērtējams pozitīvi.
Tranzīts var iegūt
Pagaidām attiecībā uz preču plūsmu Eiropas virzienā (arī Centrālāzijas un Ķīnas tranzīts) Ukraina jau strādā ar partneriem tieši (caur Poliju, Slovākiju) vai arī caur Klaipēdu, norāda Latvijas Loģistikas asociācijas vadītājs Normunds Krūmiņš. Nemieru dēļ radušās problēmas Ukrainas loģistikas koridorā varētu papildināt Latvijas tranzīta kanālu, piemēram, ar uzbeku vai kazahu tranzīta kravām. Pēc viņa teiktā, atsevišķi Eiropas eksportētāji jau meklējot alternatīvas esošajiem preču plūsmas virzieniem.
«Notiekošais Ukrainā apdraud jaunu investoru ienākšanu šajā valstī vismaz nākamos pāris gadus,» norāda SIA Kuehne+Nagel valdes priekšsēdētājs Kārlis Soika. Pēc viņa teiktā, ir mazinājies tranzīts, kas gāja caur Ukrainu, jo kravu nosūtītāji nevēlas riskēt ar precēm, nezinot, kāds būs politiskās situācijas atrisinājums. Tādējādi Ukrainas notikumi nākotnē var palielināt kravu plūsmu gan caur Latviju, gan Lietuvu. Kaut arī ir pieaugusi interese par Latvijas tranzīta koridoru, šobrīd ir grūti prognozēt, vai un kāds būs tranzīta apjomu pieaugums, kravu nosūtītājiem apejot Ukrainu. Šobrīd nekādas reālas izmaiņas uzņēmums gan vēl nejūt, un ir tāds kā gaidīšanas režīms, saka K. Soika. Tomēr uz situācijas nopietnību norādot fakts, ka ārvalstu uzņēmumi atsaucot savus ekspertus.
To, ka situācija – vismaz Kijevā – apgrūtina biznesu, DB norāda arī kāds uzņēmējs, uzsverot, ka šobrīd nokārtot Ukrainas galvaspilsētā nepieciešamos dokumentus esot neiespējami, jo valsts un pašvaldību iestāžu darbs ir apgrūtināts.
Līdz šim gan nav dzirdēts, ka būtu kādas grūtības šķērsot robežu, bet caur Kijevu pārvadājumi pamatā nenotiekot, norāda autopārvadātāju asociācijas prezidents Valdis Trēziņš. Taču, ja situācija eskalēsies arī reģionos, izmaiņas varētu būt jūtamas. Viņš gan atzīst, ka Ukrainas virzienā Latvijas kompānijām ir visai maz pārvadājumu. Tai pašā laikā V. Trēziņš uzsver, ka kravu īpašniekiem vienmēr ir bijusi svarīga stabilitāte un neskaidrības, arī jaunu vēlēšanu iespējamība varētu likt klientiem izvērtēt citus tranzīta ceļus. Tai pašā laikā kravas, piemēram, no Eiropas uz Krievijas dienvidiem var tikt nosūtītas arī caur Baltkrieviju, neskarot Latviju. Katrā ziņā šobrīd autopārvadātāji nav norādījuši uz kravu plūsmu izmaiņām, saka V. Trēziņš. To, ka izmaiņas tranzīta plūsmā caur Ukrainu var notikt, apliecina fakts, ka pagājušajā nedēļā tika bloķēta kravas transporta plūsma uz starptautiskās trases Ļvova-Krakoveca (Polijas virzienā), jo uz tās tika dedzinātas riepas, vēstīja rzd-partner.ru.
Kritumu nejūt
Arī Latvijas Tranzīta biznesa asociācijas biedri nav ziņojuši, ka Ukrainas notikumi jau šobrīd atstātu kādu ietekmi uz tranzītu caur Latviju, saka asociācijas izpilddirektors Ģirts Verners. Nekādas pozitīvas vai negatīvas tendences attiecībā uz Latvijas tranzīta koridoru šobrīd nav novērojamas, norāda DB Schenker Latvia valdes loceklis Māris Kleinbergs, piebilstot, ka šobrīd arī nevar nekādas precīzas prognozes par iespējamo ietekmi izteikt. Patlaban ietekme ir tuvu nullei, par kravu plūsmas izmaiņām Ukrainas virzienā saka SIA DSV Transport direktors Jānis Meikulāns. Arī uz Latvijas dzelzceļa pārvadājumiem nekādu iespaidu Ukrainā notiekošais nav atstājis, DB norādīja uzņēmumā. Pērn dzelzceļa pārvadājumi uz, no un caur Ukrainu sarukuši par 11,3% salīdzinājumā ar 2012. gadu, veidojot 451,1 tūkst. t. Tā gan ir niecīga daļa no kopējiem LDz kravu pārvadājumiem, kas pērn bija 55,83 milj. t.