Saskaņā ar Latvijas Transportlīdzekļu apdrošinātāju biroja (LTAB) datiem pēdējo gadu laikā pieaudzis Latvijā reģistrēto transportlīdzekļu izraisīto ceļu satiksmes negadījumu skaits ārvalstīs, kā arī par šiem negadījumiem izmaksāto zaudējumu atlīdzību apjomi.
Pērn par ceļu satiksmes negadījumiem ārvalstīs, kurus izraisījuši Latvijā reģistrēti transportlīdzekļi, tika pieņemti ap 2 500 lēmumi par zaudējumu atlīdzībām cietušajiem un tika izmaksāti 4,6 milj. latu, kas ir par 46% vairāk, salīdzinot ar 2006. gadu. 56% no šiem negadījumiem notikuši Vācijā, Polijā un Lietuvā. Savukārt pērn lielākā izmaksātā zaudējumu atlīdzība sasniegusi 200 tūkst.eiro par 2004.gadā Lielbritānijā notikušu negadījumu.
Juris Stengrevics, Latvijas Transportlīdzekļu apdrošinātāju biroja (LTAB) valdes priekšsēdētājs: "Pērn 1/20 daļu no apdrošinātāju izmaksātajām atlīdzībām cietušajiem veido ceļu satiksmes negadījumi, ko izraisījuši Latvijā reģistrēti transportlīdzekļi ārvalstīs. Kaut arī šo negadījumu īpatsvars no kopējo negadījumu skaita ir tikai 5%, lielās izmaksas skaidrojamas ar daudz augstākām vidējām atlīdzību izmaksām cietušajiem. Pērn tā sasniegusi divus tūkstošus latu par negadījumu. Salīdzinājumam vidējā atlīdzība par Latvijā izraisītu negadījumu ir trīs ar pusi reizes mazāka - apmēram 560 lati."
Ceļu satiksmes negadījumi visbiežāk notikuši tranzītvalstīs: Vācijā – 448, Polijā – 378, Lietuvā – 364, Igaunijā – 133 un Baltkrievijā - 116.
J.Stengrevics: "Lai gan arvien populārāka kļūst ceļošana uz ārvalstīm ar vieglajām automašīnām, tomēr nemainīga paliek tendence, ka visvairāk negadījumu ārvalstīs izraisa kravas transportlīdzekļi. Arī pēc valstīm, kur visbiežāk notikuši negadījumi, var secināt, ka tās ir tranzītvalstis, kas tiek izmantotas produkcijas transportēšanai pa sauszemes ceļiem. Šo negadījumu īpatsvars un salīdzinoši augstās atlīdzību izmaksas ir arī viens no galvenajiem iemesliem, kāpēc cena OCTA polisei kravas transportlīdzekļu īpašniekiem ir daudz augstāka nekā vieglajām automašīnām."
Salīdzinot ar 2006.gadu, pērn Latvijas apdrošināšanas sabiedrības cietušajiem atlīdzībās izmaksājušas par 46% vairāk, sasniedzot 4,6 milj.latu. 82% no atlīdzībām veido nodarītie zaudējumi mantai, bet 18% - cietušajai personai. Negadījums ārvalstīs apdrošinātājiem var izmaksāt vairākus simtus tūkstošus eiro un pat vairāk nekā miljons eiro.
J.Stengrevics: "Vislielākā atlīdzība ir izmaksāta par Latvijā reģistrēta transportlīdzekļa izraisītu negadījumu Somijā 2005.gadā, kad smagi tika ievainotas četras personas. Par šo negadījumu cietušajiem uz doto brīdi tika izmaksāti aptuveni 350 tūkst. eiro, bet kopējais novērtētais zaudējums sastāda ap pusotru miljonu eiro. Par 2004.gadā Lielbritānijā notikušu negadījumu, kurā cietusi gājēja, tika izmaksāti ap 200 tūkst.eiro (no kopējā novērtētā zaudējuma prasībā– ap 700 tūkst.eiro). Par 2006.gadā Itālijā notikušu negadījumu, kurā gāja bojā viena persona, līdz šim tika izmaksāti 100 tūkst.eiro (no kopējā novērtētā zaudējuma prasībā – ap 800 tūkst.eiro). Jāmin, ka uz doto brīdi mūsu rīcībā nav informācijas, ka pērn Latvijā reģistrēts transportlīdzeklis būtu izraisījis ceļu satiksmes negadījumu ārvalstīs, kura zaudējumi cietušajiem būtu novērtēti kā vairāk nekā 100 tūkst.eiro."
Informācijai
Kopš iestāšanās Eiropas Savienībā Latvijā iegādātas standartlīguma polises ir derīgas visās Eiropas ekonomiskās zonas valstīs, t.i. visās 25 Eiropas Savienības valstīs un vēl Norvēģijā, Šveicē, Lihtenšteinā un Islandē. Šķērsojot šo valstu robežas ar derīgu standartlīguma polisi, nav nepieciešams papildus iegādāties ne robežapdrošināšanas, ne Zaļās kartes polises. Zaļās kartes ir jāiegādājas dodoties uz Zaļās kartes sistēmas valstīm, kurās nav derīgs Latvijā iegādāts standartlīgums. Piemēram, Baltkrievija, Ukraina, Moldova u.c. Pārējās valstīs, tai skaitā Krievijā, uz šo valstu robežas ir jāslēdz robežlīgumus.