"Šobrīd nekas neliecina, ka nākošgad inflācija pierims un neturpināsies remontdarbu izmaksu sadārdzinājums. Šie abi faktori vistiešākajā veidā ietekmē OCTA polišu cenas, jo apdrošinātājiem jārēķinās ar pastāvīgu zaudējumu atlīdzību cietušajiem izmaksu pieaugumu," norāda Latvijas Transportlīdzekļu apdrošinātāju biroja (LTAB) valdes priekšsēdētājs Juris Stengrevics.
Šobrīd Latvijā ir vienas no zemākajām Eiropā OCTA polišu cenām. Salīdzinot ar vecajām ES dalībvalstīm atšķirība var sasniegt pat 10 reižu. Latvijā ir vienas no zemākajām cenām, salīdzinot ar Lietuvu un Igauniju. Lielā mērā to veicinājusi salīdzinoši sīvā apdrošinātāju konkurence, skaidro J. Stengrevics.
Viņš stāstīja, ka polišu cenu sadārdzinājumu, tāpat kā iepriekš, sekmējusi straujā inflācija: "Tās ietekmē būtiski palielinās ceļu satiksmes negadījumos cietušo transportlīdzekļu remontdarbu izmaksas, kas sadārdzina zaudējumu atlīdzības. Šogad deviņos mēnešos vien piekritušo atlīdzību pieaugums ir bijis 45%. Turklāt jāņem vērā fakts, ka aptuveni 92% no atlīdzībām veido transportlīdzekļu bojājumu un bojāejas atlīdzināšana. Pašlaik vidējā zaudējumu atlīdzības izmaksa par vienu ceļu satiksmes negadījumu jau pārsniedz 600 latu.
Pieaugot transportlīdzekļu skaitam ceļu satiksmē, palielinās arī izraisīto negadījumu skaits. Šogad vien OCTA apdrošinātāji saņēmuši par aptuveni 25% vairāk atlīdzību pieteikumus nekā tādā pašā laika posmā pērn. Būtiski, ka izdevīgo līzingu un piedāvājumu dēļ strauji pieaudzis tieši jaunu transportlīdzekļu skaits ceļu satiksmē, kas savukārt nozīmē daudz lielākus zaudējumus ceļu satiksmes negadījuma rezultātā, salīdzinot ar daudz agrāka izlaiduma gada transportlīdzekļiem."
J. Stengrevics akcentē: "Šobrīd nekas neliecina, ka nākošgad inflācija pierims un neturpināsies remontdarbu izmaksu sadārdzinājums. Šie abi faktori vistiešākajā veidā ietekmē OCTA polišu cenas, jo apdrošinātājiem jārēķinās ar pastāvīgu zaudējumu atlīdzību cietušajiem izmaksu pieaugumu.
Nosakot transportlīdzekļa OCTA polises cenu, apdrošinātājs parasti ņem vērā vairākus kritērijus, kuri katrai apdrošināšanas sabiedrībai ir atšķirīgi. Šie kritēriji var būt transportlīdzekļa marka, izlaiduma gads, apdrošināšanas ņēmēja lojalitāte konkrētam apdrošinātājam, kā arī daudzi citi faktori.
Nozīmīgs risku novērtēšanas kritērijs jebkuram apdrošinātājam ir transportlīdzekļa un tā īpašnieka apdrošināšanas vēsture jeb Bonus-malus risku novērtēšanas sistēma. Apdrošinātāju izveidotā datubāze parāda, cik regulāri tiek apdrošināta automašīna un vai ar konkrēto transportlīdzekli ir izraisīts kāds ceļu satiksmes negadījums. Tai skaitā, arī tos, kas reģistrēti ar Saskaņoto paziņojumu.
"Jau šogad daudzi neapzinīgie transportlīdzekļu īpašnieki, ar kuru transportlīdzekļiem ir izraisīti ceļu satiksmes negadījumi arvien vairāk izjūt polises cenas sadārdzinājumu, salīdzinājumā ar tiem autoīpašniekiem, kas nav izraisījuši nevienu negadījumu. Atkarībā no izraisīto negadījumu skaita, šī piemaksa polises cenai var būt ievērojama un var pārsniegt standarta polises cenu pat par 100% un vairāk," stāstīja J. Stengrevics.
Viņš prognozē, ka nākošgad šī apdrošinātāju cenu diferencācija starp labajiem un sliktajiem transportlīdzekļu īpašniekiem tikai pieaugs: "Manuprāt, šāda stratēģija no apdrošinātāju puses ir tikai atbalstāma, jo tādā veidā tiek sekmēta autovadītāju apziņa būt uzmanīgiem, atbildīgiem, nepārgalvīgiem ceļu satiksmē. Šādu praksi sen jau izmanto apdrošinātāji citās Eiropas Savienības valstīs, kur par avāriju tās izraisītājam OCTA cena var pieaugt par trīs četrām reizēm."