Citas ziņas

Atlaides klasē vairāk nekā 23 tūkstoši auto īpašnieku

,07.10.2008

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Pēc Bonus - malus riska klašu pārskatīšanas šī gada 15. septembrī bonus jeb pazemināta riska klasēs atrodas 77.4% transportlīdzekļu un to īpašnieku, malus jeb paaugstināta riska klasēs – 3.5% transportlīdzekļu un to īpašnieku, bet sākumklasē jeb 6.riska klasē – 19.1% transportlīdzekļu un to īpašnieku.

Šogad, saskaņā ar Latvijas Transportlīdzekļu apdrošinātāju biroja (LTAB) datiem, pirmo reizi sasniegta augstākā iespējamā Bonus-malus sistēmas 17. riska klase, kuru ieguvuši 3.5% jeb vairāk nekā 23 tūkst. transportlīdzekļu un to īpašnieki.

Visvairāk ceļu satiksmes negadījumi izraisīti ar tiem transportlīdzekļiem, kas jau atrodas zemākajās sistēmas klasēs. Savukārt augstāko bonus klašu īpašnieki procentuāli gada laikā izraisa ievērojami mazāk negadījumus.

"Visvairāk iebildumus pret sistēmu saņemam tieši no malus klases transportlīdzekļu īpašniekiem, kuriem par OCTA ir jāmaksā trīs četras reizes vairāk nekā tiem īpašniekiem, kuru transportlīdzeklis atrodas augstākajās sistēmas klasēs. Mūsuprāt, Bonus – malus risku izvērtēšanas sistēma sevi jau attaisnojusi, jo likusi transportlīdzekļu īpašniekiem atbildīgāk izturēties pret pārgalvīgu braukšanu un to, kam uzticēt savu auto," tā Juris Stengrevics, LTAB valdes priekšsēdētājs.

Rotācijas rezultātā par vienu augstāku klasi ir nokļuvuši 485.5 (70%) tūkstoši transportlīdzekļu un to īpašnieki. Savukārt izraisīto ceļu satiksmes negadījumu dēļ klases samazinājušās 33.7 tūkst. (5%) transportlīdzekļiem un to īpašniekiem. Par vienu negadījumu klase samazinās par 30%, par diviem par 50%, par trīs negadījumiem par 80%, savukārt par vairāk nekā trim ceļu satiksmes negadījumiem transportlīdzekļa īpašnieks automātiski nokļūst zemākajā Bonus – malus klasē, par kuru apdrošinātājs var piemērot vislielāko piemaksu OCTA polises cenai. Analizējot statistiku pēc klašu pārskatīšanas, var secināt, ka tie auto īpašnieki, kas nonākuši augstākajās Bonus – malus klasēs, arī uz ceļa izraisa mazāk negadījumus. Savukārt jo zemāka klase, jo procentuāli lielāks ir to izraisīto negadījumu īpatsvars arī nākamajos gados.

Svarīgi ir ņemt vērā, ka par negadījumu, ko ar īpašnieka auto izraisījis kāds radinieks, draugs vai paziņa, kam auto uzticēts, tas atsauksies uz juridiskā īpašnieka braukšanas vēsturi. Pārdodot savu auto, nokārtot visus juridiskos dokumentus un transportlīdzekli ne vien pārdot, bet arī pārtraukt apdrošināšanas polises darbību un pārreģistrēt auto uz jaunā īpašnieka vārda.

Bonus – malus klašu sistēma kalpo apdrošinātājiem kā viens no riska izvērtēšanas instrumentiem OCTA polises cenas noteikšanai, paralēli disciplinējot auto īpašniekus.

Bonus – malus (atlaide - piemaksa) klase tiek rēķināta attiecībā uz pāri: transportlīdzeklis un tā īpašnieks. Sistēma sastāv no 17 riska klasēm – 7. - 17. klasē esošajiem var tikt piemērots prēmijas samazinājums (bonus), 1. - 5. – apdrošināšanas prēmijas piemaksa (malus), 6. klase ir sākumklase, kurā automātiski nokļūst auto īpašnieki, kas pirmo reizi noformē OCTA polisi noteiktam pārim, kā arī tie, kam iepriekšējā bonus klase ir tikusi samazināta līdz 6. klasei par vienu vai vairākiem ceļu satiksmes negadījumiem.

Sistēmas darbība ir centralizēta, kas nozīmē, ka transportlīdzekļu īpašniekiem tiks piemērotas vienādi augstas vai zemas Bonus – malus riska klases neatkarīgi no tā, kurā apdrošināšanas sabiedrībā tiks slēgts OCTA apdrošināšanas līgums. Atšķirsies tikai konkrētās sabiedrības piedāvātā polises cena, kā arī papildus piešķirtās atlaides, jo, lai arī Bonus – malus klase ir nozīmīgs OCTA polises cenu ietekmējošs faktors, tomēr ne vienīgais.

Par katru izraisīto ceļu satiksmes negadījumu, kurā konkrēta īpašnieka transportlīdzeklis atzīts par zaudējumus nodarījušo, transportlīdzekļa īpašnieks zaudē līdz šim ieņemto klasi. Klases tiek pārskatītas vienu reizi gadā – septembrī. Lai iekļūtu nākamajā klasē, transportlīdzeklim ir jābūt apdrošinātam vismaz 275 dienas gadā.

Komentāri

Pievienot komentāru