Mūsdienās uzņēmumu konkurētspēja un ilgtspēja vairs nav iespējama bez iesaistīšanās sociālos procesos un to problēmu risināšanā.
Korporatīvā sociālā atbildība ir apzināta uzņēmuma stratēģija būt sociāli atbildīgam, iesaistīties sociālos procesos un piedalīties to problēmu risināšanā. Tā to definē Ilze Ošāne, Ziedot.lv Komunikācijas vadītāja.
Viņa arī norāda, ka ikvienam uzņēmumam, kurš ievēro korporatīvo sociālo atbildību, būtu jārada līdzsvars starp biznesa un sabiedrības interesēm. Mūsdienās uzņēmumu konkurētspēja un ilgtspēja vairs nav iespējama bez iesaistīšanās sociālos procesos.
Pēdējos desmit gados korporatīvās sociālās atbildības jēdziens nostiprinās uzņēmumu ilgtermiņa plānos. I. Ošāne teic, ka tas ir, pateicoties starptautiskiem uzņēmumiem, kuru mātes zemēs korporatīvā sociālā atbildība ir pašsaprotama lieta. Tāpat šodien uzņēmumi daudz vairāk uzticas labdarības organizāciju ieteiktām labdarības programmām, nevis paļaujas uz saviem priekšstatiem. Svarīgi, ka pati uzņēmuma vadība un darbinieki tic uzņēmuma noteiktajai korporatīvajai sociālajai atbildībai un vēlas tajā līdzdarboties.
«Vārdu virknējums «korporatīvā sociālā atbildība» man pašai diez ko nepatīk, jo tas izklausās pēc ļauno uzņēmumu piespiedu nodevām, lai slēptu savus nelāgos darbus,» prāto Inese Apse-Apsīte, zīmolu ligzdas MATKA zīmolvede. Taču dziļākajā būtībā tas nozīmē ko ļoti cilvēcīgu – es ar saviem darbiem pelnu pats un dodu pievienoto vērtību (lieku justies labākam, gudrākam utt.) savam klientam un sabiedrībai kopumā. «Patiesībā tas ir pamatu pamats un par t.s. buzz word kļuvis tikai mūsu lielās atsvešinātības dēļ no emocionāliem un garīgiem jautājumiem biznesā,» viņa spriež.
Ziedojumu kastītes
Viens no pamanāmākajiem sociālās korporatīvās atbildības veidiem ir ziedojumu vākšanas kastītes veikalos. Veikalu īpašnieki lielākoties atbalsta Latvijas nākotni – bērnus un jauniešus. Tāpat liela nozīme tiek pievērsta atbalstam krīzes situācijās un pasākumiem reģionos.
«Ziedojumu vākšana ir mūsu labā griba, veids, kā mēs varam pielikt savu artavu sabiedrības labklājības celšanā vai veselības veicināšanā. Paēdis, vesels un izglītots bērns ir mūsu nākotne, tāpēc tieši bērni ir tā sabiedrības daļa, kurai cenšamies palīdzēt un vākt līdzekļus dažādās labdarības iniciatīvās,» saka Valdis Turlais, SIA Rimi Latvia valdes priekšsēdētājs.
Arī Maxima izjūt atbildību pret sabiedrību ārpus biznesa. «Labdarības projekti Paēdušai Latvijai un Laimīgai Latvijai, ko ar entuziasmu un prasmīgi vada labdarības organizācija Ziedot.lv, ir palīdzējuši ļoti daudziem grūtībās nonākušiem cilvēkiem. Esam pārliecināti, ka mūsu gandrīz 800 kastītēs labsirdīgo pircēju saziedotā nauda tiešām nonāk pie tiem, kam tā visvairāk vajadzīga. Līdztekus tam šiem projektiem palīdz arī Maxima,» teic Ivars Andiņš, Maxima Latvija preses sekretārs.
Došana citiem no uzņēmuma tēla viedokļa liecina tikai vienu – kāds dara labu modes, reputācijas vai patiesas izjūtas dēļ. «Dienas beigās varbūt nav tik svarīga motivācija, bet gan tas, ka kāds ir saņēmis palīdzību. Taču katram zīmolam būtu jāizvēlas savai dziļākajai būtībai atbilstošas tēmas un idejas labdarībā. Un kastītes ne vienmēr ir tev atbilstoša tēma, kaut arī ļoti redzama. Nesadalīties sīkumos, bet labāk mērķtiecīgi darīt kādu vienu labu lietu, kas skaisti un emocionāli izstāsta, par ko iestājas un kam tic šis zīmols,» norāda I. Apse-Apsīte.
Vairāki projekti
Kopš 2005. gada nogales visos Rimi un vēlāk arī Supernetto veikalos ir ziedojumu kastītes, kurās tiek vākti ziedojumi dažādām labdarības iniciatīvām, kas saistītas ar bērnu labklājības vai veselības uzlabošanu. Gada laikā pircēji tiek uzrunāti ziedot 5–8 dažādos projektos. Pērn visos Rimi un Supernetto veikalos septiņās ziedojumu vākšanas kampaņās saziedoti vairāk nekā 217 tūkstoši latu.
Bērnu slimnīcas fonds kopā ar domubiedriem un atbalstītājiem 2012. gada oktobrī sāka labdarības akciju ar mērķi sagādāt jaunas telpas Bērnu slimnīcas Hematoonkoloģijas pacientiem. Šīs nodaļas rekonstrukcijai Rimi un Supernetto pircēji pagājušajā gadā divos mēnešos saziedojuši vairāk nekā 32 tūkstošus latu. Arī šobrīd pircēji ir aicināti piedalīties Saulaino dienu labdarības akcijā, ziedojot līdzekļus Hematoonkoloģijas nodaļas telpu remontam ziedojumu kastītēs.
Jau gadu Ziedot.lv labdarības projekta Laimīgai Latvijai ietvaros sniedz nepieciešamo palīdzību ģimenēm krīzes situācijās visā Latvijā. Kopumā labdarības projektam gada laikā saziedoti 157,6 tūkstoši latu un 40,2 tūkstoši latu no tā ziedoti, izmantojot Maxima ziedojumu kastītes. Tāpat Maxima nodrošina stipendijas talantīgajiem jauniešiem projektā Latvijas izcilnieki, kurā tās ik gadu saņem 45 apdāvināti un centīgi skolēni. «Maximālistu stipendijas sākām piešķirt jau 2005. gadā, toreiz tās saņēma vidusskolēni – mācību olimpiāžu uzvarētāji. Mēs jau gadiem ilgi un nopietni domājam arī par to, kā jauniešiem palīdzēt novērtēt izglītības un uzcītības nozīmi,» teic I. Andiņš.
Arī Elvi atbalsta dažādus labdarības pasākumus, īpaši koncentrējoties uz reģionālajām iniciatīvām. «Mums ir svarīgi, lai atbalstāmās aktivitātes patiešām dotu reālu labumu sabiedrībai. Tādēļ šogad kā galveno sociālās atbildības politikas prioritāti definējām demogrāfijas problēmu aktualizēšanu un to risināšanu,» saka L. Vārtukapteine, SIA Pārtikas tirdzniecības apvienība (Elvi franšīzes turētāja) komercdirektore. Šī iemesla dēļ Elvi šogad iecerējis realizēt vairākas sociālās kampaņas, lai apzinātu skaudrākās jauno ģimeņu problēmas un sniegtu finansiālu palīdzību to risināšanā.
Elvi turpina ieguldīt jauniešu izglītībā un to informēšanā par karjeras iespējām nākotnē. Pērn projekta «Nodarbinātības pasākums vasaras brīvlaikā» ietvaros veikalos savas pirmās darba gaitas sāka simt jaunieši un šogad to iecerēts turpināt. «Esam atsaukušies Vītolu fonda aicinājumam stipendiju veidā palīdzēt spējīgiem, centīgiem maznodrošinātiem jauniešiem studēt kādā Latvijas augstskolā,» piemērus nosauc L. Vārtukapteine.
Efektīvs kanāls
Vaicāts, kā šāda rīcība ietekmē uzņēmuma tēlu, I. Andiņš atbild: «Domājam, ka pozitīvi, bet par to lai spriež citi. Galvenais, ka mūsu 141 veikals visā Latvijā kļuvis par efektīvu kanālu, kā cilvēku līdzjūtību novadīt pie tiem, kam pavisam grūti.»
Savukārt Laila Vārtukapteine uzskata, ka sociālās atbildības projektu īstenošana nav mērāma caur Elvi tēla ieguvumu prizmu. «Labi apzināmies, ka bez šī atbalsta daudzas no reģionālajām aktivitātēm gluži vienkārši nebūtu iespējamas,» tā L. Vārtukapteine.
DB jau ziņoja, ka pērn konkursā Baltic PR Awards lielākā konkurence bija kategorijā Korporatīvā sociālā atbildība. «Cilvēki, tostarp reklāmas un PR aģentūras, ir noilgojušies pēc īstām, patiesām, cilvēcīgām lietām. Tā ir arī joma, kur lielākoties lielie klienti «palaiž grožus» vaļīgāk un saka – labi, šeit mēs varam arī nebūt riebīgi merkantīļi, bet patiešām izdarīt ko tādu, kas pašiem un citiem patīk. Tas lielā mērā ir signāls tam, cik greizi esam aizgājuši savā cīņā par tirgiem, reklāmas laukumiem un ka īstenībā esam daudz labāki, ja mums nekarina priekšā dolāra banknoti,» uzskata I. Apse-Apsīte.