Ja netiks nodrošināts finansējums vietējiem reģionālajiem maršrutiem vismaz 90% apmērā no 2010. gada finansējuma, pastāv reālas iespējas, ka daudzu lauku rajonu sabiedriskā transporta maršruta tīkls tiks pilnībā sagrauts, norāda Latvijas Pašvaldību savienība (LPS).
Salīdzinot ar 2008. gadu, finansējums starppilsētu maršrutos ir samazināts par 30%, savukārt reģionālajos vietējos maršrutos par 41%. Tāpēc LPS pieprasa Satiksmes ministrijai pārskatīt finansējumu sadali starp reģionālajiem vietējiem un reģionālajiem starppilsētu maršrutiem un garantēt finansējuma apjomu reģionālajiem vietējiem maršrutiem vismaz 90% apmērā no 2010. gada līmeņa.
LPS prasa SM atbalstīt VSIA Autotransporta direkcija piedāvājumu par 0,5 miljonu latu pārdali par labu vietējiem reģionālajiem maršrutiem, teikts LPS domes pieņemtajā rezolūcijā par sabiedrisko transportu. Tāpat LPS vēlas, lai Ministru kabinets saskaņotu ar LPS reģionālās kvotas sabiedriskā transporta dotācijām. Zaudējumu kompensācija jāsadala starp reģioniem un pārvadātājiem, ņemot vērā ceļu kategoriju, iedzīvotāju blīvumu, pasažieru plūsmas virzienus (skolas, darba vietas, ārstniecības iestādes u.c.), dažādu maršrutu tīklu mijiedarbību u.c.
Līdz krīzes beigām LPS aicina atlikt ar MK noteikumiem ieviestās prasības autobusiem par tehnisko aprīkojumu. Pašvaldību savienība vēlas, lai Satiksmes ministrija optimizētu reģionālos starppilsētu maršrutus un pasažieru vilcienu maršrutus, ietaupītos līdzekļus novirzot reģionālo vietējo un pilsētu maršrutu dotācijām, pieprasa Ministru kabinetam izskatīt ES apgūšanas neveiksmes citās nozarēs un novirzīt finansējumu Vienotās biļešu tirdzniecības sistēmas (VBTS) ieviešanai reģionālajos vietējas nozīmes maršrutos.Tāpat valdībai jānodrošina braukšanas maksas atvieglojumi noteiktām iedzīvotāju kategorijām, norādīts rezolūcijā.
Savas prasības LPS pamato ar to, ka sabiedriskā transporta pieejamība ir nodarbinātības paaugstināšanas pamatnosacījums, bet līdzšinējā sabiedriskā transporta dotāciju sistēma ir veidota par labu dažiem tirgus dalībniekiem, ignorējot objektīvus kritērijus. Turklāt daudzi lauku apvidi jau pašlaik paliek bez sabiedriskā transporta.
Laikraksts Dienas Bizness vēsta, ka sakarā ar valdības pieņemto lēmumu par papildu 50 milj. Ls 2011. gada budžeta konsolidāciju, kas pārvadātājiem varētu nozīmēt dotāciju samazinājumu vēl par 3 milj. Ls, pārvadātāji ir gatavi radikāliem soļiem.