Pasaules aviokompāniju vadītāji brīdinājuši, ka Eiropas Savienības (ES) pretrunīgi vērtētās izmešu tirdzniecības sistēmas prasības civilajā aviācijā var izraisīt politiskas un ekonomiskas cīņas vai pat tirdzniecības karu, vēsta AFP.
«Man jāsaka, ka es esmu patiešām uztraucies, arī kā ražotājs, par iespējamām sekām,» preses konferencē pirms Singapūras avioizstādes norādīja Airbus izpilddirektors Tomass Enders (Thomas Enders). «Es esmu redzējis Ķīnas, Krievijas, ASV un Indijas nostāju. Lieta, kas tika uzsākta ekoloģisko problēmu risināšanai, ir kļuvusi par iespējamā tirdzniecības konflikta avotu,» sacīja T. Enders.
Līdzīgu viedokli pauda arī Starptautiskās gaisa transporta asociācijas (IATA) ģenerāldirektors Tonijs Tailers (Tony Tyler), kurš norādīja, ka ārpus ES esošās valstis izmešu tirdzniecības sistēmu uzskata par savas suverenitātes pārkāpumu.
Savukārt lidsabiedrības Singapore Airlines izpilddirektors Gons Čons Pongs (Gohn Choon Phong) uzsvēra, ka viņa kompānija iebilst pret to, ka izmešu tirdzniecības shēma attiecas uz «lidojumiem ārpus Eiropas, uz gaisa telpu ārpus Eiropas».
Eiropas izmešu tirdzniecības shēma stājās spēkā šā gada 1. janvārī. Pret to ir izskanējuši Indijas, Ķīnas, Krievijas, ASV un vairāku citu valstu iebildumi. Jau vēstīts, ka februāra sākumā Ķīna nāca klajā ar aizliegumu savām aviokompānijām pakļauties ES izmešu tirdzniecības sistēmas prasībām civilajā aviācijā. Lidsabiedrības, kas iebilst pret jauno shēmu, norāda, ka nozarei astoņu gadu laikā tā izmaksās 17,5 miljardus eiro.
Neskatoties uz izskanējušajiem iebildumiem, ES Transporta komisārs Sīms Kallas (Siim Kallas) uzsvēra, ka Eiropa ir apņēmusies samazināt oglekļa izmešus un paudusi gatavību panākt daudzpusēju risinājumu. Tomēr komisārs norādīja, ka nav iespējams paredzēt kādu iespaidu atstās Ķīnas un citu valstu nevēlēšanās pildīt izmešu tirdzniecības prasības.
ES izmešu tirdzniecības sistēmu izveidoja 2005. gadā, lai samazinātu kaitīgos izmešus. Vēlāk ES nolēma tajā iekļaut arī aviokompānijas. Jaunie noteikumi paredz, ka no 1. janvāra aviokompānijām nāksies iegādāties atļaujas par 15% kaitīgo izmešu, kas radīti lidojumiem no ES valstīm un uz tām.