Krievijas karš Ukrainā ļoti sarežģījis visas līdzšinējās piegādes ķēdes, kuras jau bija ietekmētas Covid-19 ierobežojumu dēļ, tādēļ aviācijas nozare pašlaik saskaras ar milzīgu rezerves daļu trūkumu, atzīmē Deniss Žilkins, SmartLynx Airlines operatīvais vadītājs.
Šī problēma bija aktuāla arī pirms kara sākuma, taču šobrīd cīņa par detaļām ir sīvāka nekā jebkad agrāk, norāda D.Žilkins, uzsverot, ka pašlaik uz katru pieejamo rezerves daļu pretendē aptuveni desmit aviokompānijas. Rezerves daļu krājumi izsīkst, un tirgū pieejamās detaļas savā īpašumā iegūst tikai tie komersanti, kas piegādātājam var piedāvāt augstāku cenu vai izdevīgākus līguma nosacījumus, teic SmartLynx Airlines operatīvais vadītājs, prognozējot, ka šī problēma nozarē, visticamāk, būs aktuāla vēl vismaz divus, trīs gadus.
Risinājuma nav
Aviācija ir stingri regulēta joma, kas pakļauta dažādām prasībām, tajā skaitā tehniskām, pauž D.Žilkins. “Pat pilnīgi jaunai lidmašīnai atsevišķas detaļas ir jāmaina pēc iepriekš noteikta stundu skaita vai nolidotajiem cikliem, kas nozīmē, ka arī jaunām lidmašīnām ir nepieciešamas rezerves daļas, bet to šobrīd ļoti trūkst. Gatavojoties lidojumu skaita pieaugumam pavasarī, aviokompānijas sāka pārbaudīt un apkopt lidmašīnas, kas Covid-19 laikā stāvēja dīkstāvē, kas nozīmē, ka rezerves daļas bija kritiski nepieciešamas, taču to vienkārši nebija, tādēļ daudzas lidmašīnas nevarēja atsākt lidojumus,” norāda D.Žilkins, piebilstot, ka šobrīd aviācijas nozare saskaras arī ar strauju degvielas cenu pieaugumu, kā arī darbinieku trūkumu.
“Aiz garajām reģistrācijas rindām, lidojumu kavējumiem un atceltajiem reisiem slēpjas daudz un dažādu iemeslu, tajā skaitā darbaspēka trūkums. Covid-19 dēļ aviācijas uzņēmumi bija spiesti no darba atbrīvot daudzus darbiniekus, kuri nu jau ir atraduši darbu citās nozarēs, bet jaunu personāla atrašana ir sarežģīta un laikietilpīga. Piemēram, viens no svarīgākajiem posmiem lidojumu nodrošināšanā ir aviācijas drošības inspektori lidostā, kuriem vispirms ir jāiziet iepriekšējās darbības pārbaudes, jāvelta laiks mācībām profesijas apgūšanai, un tikai pēc tam tie var uzsākt darbu. Lai aviokompānija visas operācijas lidostā veiktu laikus, ļoti daudziem iesaistītajiem jābūt īstajā vietā un īstajā brīdī, taču šobrīd tas ne vienmēr ir iespējams,” teic SmartLynx Airlines operatīvais vadītājs.
Pulksteņa mehānisms nedarbojas
Aviokompāniju darbs ir atkarīgs no daudzām lidostas pozīcijām, sākot ar darbiniekiem pie reģistrācijas galdiem, drošības inspektoriem, bagāžas apkalpes aģentiem, ēdinātājiem, degvielas uzpildītājiem un daudziem citiem, atgādina D.Žilkins. “Mums ir jābūt gataviem - lidojums ir jāorganizē, ir jānokomplektē salona apkalpe un piloti, jākoordinē virszemes apkalpošana, kā arī jāsniedz lidostai informācija par lidojumu un jebkuru nobīdi, ja tāda rodas. Aviācija ir kā milzīgs pulksteņa mehānisms, un, ja kādā jomā ir kaut neliela aizķeršanās, tas skar visas pārējās. Neatkarīgi no sarežģījumiem mums ir jāatgūst cilvēku uzticība gan kā darba devējiem, gan pasažieru pārvadātājiem, un jāatzīst, ka tas ir ļoti izaicinoši,” norāda aviokompānijas pārstāvis, uzsverot, ka daļēji darbaspēka trūkumu gan palīdzējusi kompensēt Ukrainas aviācijas apstāšanās.
“Šajās valstīs esošie aviācijas darbinieki nokļuva brīvajā darba tirgū. Arī SmartLynx Airlines komandai pievienojušies jau vairāk nekā 60 talantīgi aviācijas kolēģi no Ukrainas, tomēr daudzās Eiropas Savienības (ES) valstīs bija dažādi ierobežojumi, tādēļ ukraiņi visaktīvāk tika nodarbināti ārpus ES valstīm, piemēram, Āzijas aviokompānijās,” stāsta D.Žilkins.
Krīzi izmanto savā labā
Aviācijas tirgus pēdējo trīs gadu laikā ir piedzīvojis lielas svārstības – no vēsturē labākā gada pasažieru aviopārvadājumos līdz 2020. gadam, kad šis bizness teju pārstāja eksistēt, stāsta Žigimants Surints (Žygimantas Surintas), SmartLynx Airlines vadītājs. “Šobrīd aviācijas uzņēmumi visā pasaulē piedzīvo milzīgu pasažieru pieplūdumu, taču saskaras ar grūtībām šo pieprasījumu nodrošināt. Piegādes ķēžu traucējumu dēļ kavējas rezerves daļas lidmašīnu remontam, trūkst darbinieku gan aviokompānijās, gan lidostās, kā arī būtiski augušas degvielas cenas. Šobrīd lielākās problēmas novērotas lielajās Eiropas lidostās, kur veidojas garas rindas darbinieku trūkuma dēļ,” atzīmē Ž.Surints, piebilstot, ka SmartLynx Airlines gan mēģina situācijai pielāgoties un šo krīzi izmantot savā labā.
“Arī mums, sākoties Covid-19 pandēmijai, kad praktiski apstājās aviācijas bizness, bija jāsamazina flotes lielums, taču jau 2020. gada beigās krīzi saskatījām kā iespēju, lai ar izdevīgākiem lidaparātu izmantošanas nosacījumiem palielinātu savu floti. Šobrīd redzam, ka mūsu biznesa stratēģija ir attaisnojusies un varam palīdzēt Eiropas aviokompānijām veikt pasažieru pārvadājumus šajos sarežģītajos apstākļos. Varētu teikt, ka esam kā aviācijas Uber. Jau kopš vasaras vidus, nodrošinot pilna servisa lidmašīnu nomu, mēs sadarbojamies ar vairākām Eiropas aviosabiedrībām un palīdzam risināt radušos situāciju. Respektīvi - mēs piedāvājam iznomāt savas lidmašīnas citām pasažieru aviokompānijām, nodrošinot gan tikai lidmašīnu, gan lidmašīnu nomu kopā ar apkalpi - pilotiem un salona apkalpes locekļiem, kā arī veicot lidmašīnas tehnisko apkopi. Šobrīd pieprasījums ir nepieredzēti augsts, jo tirgus ir teju tukšs, tāpēc visas lidmašīnas, kuras var lidot, tiek pilnībā nodarbinātas, tāpat kā apkalpes personāls,” secina Ž.Surints.
Viņš informē, ka šobrīd SmartLynx Airlines uzņēmuma flotē ir 42 lidaparāti, un tādējādi uzņēmums ir kļuvis par lielākās gaisa flotes operatoru Baltijas valstīs. Līdz vasaras sezonas beigām lidmašīnu skaitu plānots palielināt līdz 60. Atlabšanai vajadzēs gadusVēl nesen aviācijas nozare diezgan optimistiski gaidīja pandēmijas beigas, taču sekas izrādījās smagākas, nekā prognozēts, atzīmē D.Žilkins.
“Lai arī tika veikti dažādi sagatavošanās darbi, jo pieprasījums solījās būt augsts, neviens negaidīja spērienu, ko deva Krievijas agresija Ukrainā, radot jaunus un saasinot esošos izaicinājumus. Latvija un pārējās Baltijas valstis, salīdzinot ar lielākajām Eiropas pilsētām, atrodas diezgan drošā zonā un spēj operatīvi reaģēt un risināt problēmas. Tomēr uz nozares ātru risinājumu cerēt būtu naivi, jo aviācijas atkopšanās varētu prasīt vēl vismaz pāris gadus. Tajā pašā laikā jāatzīmē, ka šobrīd visa nozare ir vienota un strādā pie tā, lai iespējami ātrāk rastu risinājumus esošajiem izaicinājumiem, taču tas ir gana sarežģīti, jo Krievijas agresija Ukrainā mūsu darbu ietekmējusi ļoti spēcīgi,” teic D.Žilkins.
Viņš norāda, ka aviācijas uzņēmumu personāla trūkums jau tiek risināts, un situācija, iespējams, uzlabosies jau šajā rudenī.
“Vasaras karstā ceļojumu sezona drīz beigsies, un daudzi jaunie darbinieki varēs pilnvērtīgi nodoties apmācībām, savukārt ieņēmumi no aktīvās sezonas tiks novirzīti jaunu darbinieku piesaistei. Tajā pašā laikā rezerves daļu problēma kopā ar Krievijas karu Ukrainā un degvielas sadārdzinājumu, visticamāk, saglabāsies ilgāk. Gan pēc mūsu, gan citu ekspertu prognozēm par aviācijas nozares pilnīgu atkopšanos varēsim runāt tikai pēc diviem, trim gadiem. Līdz tam laikam, iespējams, nozares vājākie uzņēmumi būs spiesti pārtraukt savu darbību, vai arī tos vienkārši pārņems spēcīgākie,” prognozē eksperts.