“Mēs esam īslaicīga investīcija uzņēmumā: mēs atpelnām sevi, turklāt iemācām uzņēmumus vai privātpersonas, kā pārdot un nopelnīt vairāk arī turpmāk,” – Pārdošanas skolas ideju skaidro tās dibinātājs un vadītājs JĀNIS VIEGLIŅŠ.
Jānis Viegliņš divus gadus ir mācījies Mūzikas akadēmijā, taču brīdī, kad nācās lemt, vai turpināt ceļu uz sapni par skatuvi, vai ļaut izpausties citam viņa talantam, Jānis izšķīrās par labu otram. Zēns no lauku ciemata, audzis bez tēva un trūkumā, spēja īstenot patiesu veiksmes stāstu: pārdevējs, zāles pārzinis, veikala vadītājs, četru veikalu vadītājs, sešu veikalu vadītājs, tirdzniecības vadītājs uzņēmumā, uzņēmuma direktors, tirdzniecības vadītājs Baltijā. – Es palīdzēju īstenot svešus sapņus, taču vienlaikus mācījos, lai padarītu savu sapni pilnīgāku – tā par šo periodu smaidot teic Jānis.
„Drosme ir nemelot sev, būt atbildīgam par savu vienīgo dzīvi un iet ceļu, kurā nekad nenogurs Tava sirds.”
Un tad vienu dienu, kad viņš kā franšīzes tīkla "Pirelli Key point" attīstības vadītājs Baltijā konsultēja klientus un stāstīja, kas viņiem būtu jādara, lai pārdotu vairāk, kāds pajautāja: “Jāni, tu tik labi visu redzi, zini un jūti - Tava recepte strādā, kāpēc tu to nedari pats sev?” Tā noslēdzās vēl viens posms Jāņa dzīvē, un dzima ideja par to, kā patiesa aizraušanās var kļūt par sevis piepildījumu biznesā. Tiesa, tolaik viņš bija pārliecināts, ka viss, ko darīs pārdošanā, būs saistīts ar ārzemēm, jo Latvijā tirgus ir mazs, pirktspēja zema. Taču sanāca gluži otrādi, sākotnējā pārliecība nostājās pret profesionālo izaicinājumu. Kad Jānis pats bija apguvis veiksmīgas pārdošanas mākslu, viņam radās brīnišķīga aizraušanās – Pārdošanas skola.
„Ja esi radījis kaut ko izcilu un unikālu- lielies, stāsti par to citiem, esi lepns ar to, nes to sevī, spīdi ar to!”
“Iemācies pārdot vairāk – tāds ir mūsu sauklis. Mēs nestāstām universālus veiksmes stāstus un nepārstāstām grāmatas. Mūsu apmācības ir personiskas. Mēs strādājam ar konkrētu uzņēmumu, sākumā indicējam uzņēmuma pārdošanas vājos un stipros punktus, analizējam produktu, tirgu, cenas, pārdevēju kvalifikāciju,” – skaidro Jānis.
“Katram Latvijas uzņēmumam ir iespēja pārdot vairāk.”
Jānis ir pārliecināts, ka Latvijā lielākā daļa uzņēmumu ir izcili: “Mums ir lieliskas idejas, ražotnes, unikāli produkti, mums ir ko piedāvāt Eiropai un ar ko iepriecināt katram sevi, taču vairums ražotāju nezina, kā to darīt - kā pārdot un vēl vairāk pārdot. Bieži tas ir saistīts ar pašu uzliktām robežām, trūkstošām idejām, vāju darbinieku motivāciju, neieklausīšanos klientā. Bieži ar paviršu attieksmi pret sevi - it visā. Ikvienam uzņēmējam ir zināma skaudrā patiesība- pārdod vai „mirsti”! Tas nozīmē- pārdošana ir svarīga uzņēmuma asinsritei un dzīvotspējai. No pārdošanas rodas nauda attīstībai un esošām izmaksām.”
„Katram uzņēmumam ir nepieciešama sava sirds - ar mērķtiecīgu ritmu. Aritmija rada haosu un vāju konkurētspēju.„
Unikāla ir arī pati Pārdošanas skola - tā analizē uzņēmuma struktūru, veic katra darbinieku anketēšanu un vērtību auditu, analizē konkurentu aktivitātes un stratēģiju, sastāda uzņēmuma pārdošanas izaugsmes stratēģiju UN tikai pēc visa iepriekšējā, sāk četras līdz sešas nedēļas ilgas apmācības visam pārdošanas personālam: “To mēs saucam par individuālu pieeju ar redzamu rezultātu.”
Nevar attīstīt kopējo lietu, ja kāds iet savrup – līdzīgi kā molekula nebūs vesela, ja kāds atoms ir bojāts. Šis process ir jāiziet cauri ikvienam uzņēmumā, jo, ja pārdošanas direktors nespēj nosaukt trīs iemeslus, kāpēc būtu jāizvēlas viņa uzņēmums, ja nevar nosaukt trīs lietas, ar ko viņa produkts ir pārāks par konkurentu piedāvāto, ja viņš nezina, kāda ir uzņēmuma misija un ko uzņēmums darīs pēc gada vai diviem, viņš ir jāatlaiž no darba. Vai jāsūta Pārdošanas skolā, citādi tiks saindēts viss organisms. Vājums, slinkums, nolaidība - šīs īpašības ir lipīgas, tāpat arī neveiksme. Vēlaties būt veiksmīgs - neuzturieties neveiksminieku sabiedrībā!
„Lai iemācītos pārdot, ir jāiemīlās atkārtoti un jāuzbur šīs sajūtas citiem!”
Ļoti svarīga ir pirmā nodarbība, tā sauktā dvēseles stunda, – “Tajā es mācu: ja jūs nemīlēsiet cilvēkus un dzīvi, ja jūs nebūsiet droši, ka visi cilvēki savā būtībā ir labi, jo katram taču ir māmiņa un tētis vai bērni, un kādam viņš ir vienīgais un visdārgākais, ja nemīlēsiet sevi, ja neizkopsiet savus talantus, jūs neko nevarēsiet pārdot. Jūs nespēsiet sarunāties ar cilvēkiem. Tēlošana, lēts teātris te nedarbojas.”
“Patlaban Latvijas uzņēmumu galvenā problēma ir pārdošana. Pārdošana attīsta uzņēmumu.”
Ir bijuši gadījumi, kad uzņēmuma vadītājs Jānim pasaka: sarunas ar darbiniekiem nav nepieciešamas, viņš pats visu pastāstīšot. Tomēr Jānis tā nav ar mieru. Un sarunā ar darbiniekiem pēkšņi atklājas, ka ir virkne problēmu, par kurām priekšniekam nav bijis ne jausmas. „Skats no malas” ir ļoti svarīgs. Pārdošanas skola veic slepenā pircēja un zvanītāja funkcijas, analizē pārdošanas personāla reakcijas ātrumu, attapību, laipnību un zināšanas par produktu. Tas viss veido spilgtu kopainu. Jānis neslēpj, ka patlaban Latvijas uzņēmumu galvenā problēma ir pārdošana: “Paskaitīsim, cik cilvēku uzņēmumā nodarbojas ar ražošanu - apkalpošanu un cik ar pārdošanu! Pilns ar produktu menedžeriem, kas atbild par pakošanu un transportēšanu, noliktavu, sortimentu, bet tā, kas būtu atbildīgs konkrēti par pārdošanu, nav. Uzņēmumā, kurā ir piecdesmit darbinieku, ar pārdošanu nodarbojas tikai divi! Ko te var sagaidīt?”
“Uzņēmuma vadībai ir iespēja redzēt, kā sešās nedēļās mainās gan cilvēki, gan pārdošanas rezultāti- reāli cipari.”
Tādēļ Jānis priecājas, ka ir radījis savu skolu. Apmācības tiek sadalītas četrās līdz sešās daļās, mācībām nedēļā tiek atvēlētas četras stundas. Pa starpām tiek uzdoti mājas darbi, kuros dalībniekiem jānoformulē savu viedokli par produktu un tā pozicionēšanu tirgū, par iespējām, atbildību, lojalitāti. Kursu laikā tiek veidotas prezentācijas, piesaistīti jauni klienti, īstenoti vākti veiksmes stāsti, kā arī veidots komandas gars. Līdz ar to uzņēmuma vadībai ir iespēja redzēt, kā šajās četrās vai sešās nedēļās mainās gan cilvēki, gan pārdošanas rezultāti - reāli cipari.
“Mācību maksa atkarīga no cilvēku skaita, nozares un noteiktā mērķa,” – sarunu par cipariem turpina Jānis. –
“Ja uzņēmumā ir līdz 20 darbinieku, tad tie ir plus mīnus 2000 eiro. Kāds teiks daudz, cits - maz. Viss ir atkarīgs pēc kādas vērtību skalas mēra. Vienā gadījumā tas var būt divu darbinieku mēneša alga, citā viens kārtējais ceļojums uz eksotisku zemi vai medību bise. Bet, piemēram, ja uzņēmuma apgrozījums ir 300 tūkstoši gadā un peļņas procents ir 15, bet mēs palielinām pārdošanas apjomus par 7 līdz 25 procentiem papildus tam, kas bija budžetā ieplānots, var teikt, ka mēs esam īslaicīga investīcija uzņēmumā: mēs paši sevi atpelnām, turklāt iemācām, kā pārdot vairāk arī turpmāk. Savukārt privātpersonas ir aicinātas uz publiskām lekcijām, kuras notiek vienu reizi mēnesī, un šo lekciju cena ir, domāju, pieejama ikvienam.”
Tāds ir mūsu ieskats šajā unikālajā piedāvājumā, kā arī iepazīšanās ar optimisma, enerģijas un harizmas bagātu cilvēku. Domājam, ka šīs ir tās zāles, kuras ir nepieciešamas daudziem - radošas un reālas idejas, kā pārdot vairāk.
Pārdošanas skolas kontakti ir atrodami web lapā: www.pardosanasskola.lv