Pasaulē patlaban var vērot «megatendences» inovāciju jomā – biznesa vide ļoti strauji mainās un uzņēmējdarbība notiek globālāk. Inovācijas agrāk bija fokusētas uz iekšējiem procesiem, tieši tehnoloģijām, izpētei, attīstībai, savukārt jaunā paradigma ir atvērtā inovācija – cilvēkam plašāk jāraugās uz uzņēmējdarbību, jāpievēršas ekosistēmām un jāsadarbojas ar partneriem.
Kompānijām nepieciešamas jaunas spējas, jākļūst atvērtākiem un jāpievēršas tieši cilvēkiem, saka Stefans Lindegārds (Dānija) - inovāciju, to kultūras un novatoru komunikācijas jautājumu stratēģiskais padomnieks, mājaslapas 15inno.com autors. Viņš iesaka, ka arī uzņēmējiem Latvijā ir jāsāk domāt, kuri ir pareizie cilvēki, kuri ir nepieciešami uzņēmumā.
Ekosistēma apzīmē atvērtās inovācijas – tas ir viens uzņēmums, kas redz tirgū nišu un saprot, kā sastradāties ar partneriem, lai šo nišu aizpildītu, skaidro S. Lindegārds. Viņš norāda, ka nākotnē tieši lielie uzņēmumi būs svarīgāki inovāciju jomā, jo ja agrāk MVU parasti nāca klajā ar radošo jomu, tad tagad nepieciešams apvienot vairākus partnerus, lai izveidotu ekosistēmu. Uzņēmējam ir jāuzdod jautājums, vai es pats spēju pietiekami strauji augt vai man izaugsme būs veiksmīgāka, ja darbošos ekosistēmā, saka eksperts. Baltijā ir daudz mazu uzņēmumu,un tam lielākoties var būt tikai viens produkts, kas nosaka uzņēmuma veiksmi. Lielajos uzņēmumos lielāks akcents ir stratēģiskā izvēle, bet mazajam biznesam diemžēl nav tādas izvēles, tam ir izvēle – dzīvo vai mirsti, saka S. Lindegārds.
Eksperts paredz, ka Latvijā uzņēmumiem inovāciju jomā būs milzīgas iespējas nākamajos 5-10 gados, un tiem ir jāskatās, kādas ir iespējas augt, jo patlaban valstī ir dažādi atbalsta pasākumi, un būtiski atcerēties, ka ne vienmēr nauda ir galvenais, svarīgi ir arī citi faktori, saka eksperts.