Korporācijas un lielie uzņēmumi tiek vērtēti kā galvenie inovācijas dzinējspēki; uzsvars ir uz inovāciju kā sistēmu
Par kompāniju inovācijas pētījumiem un ieviešanu atbildīgo amatpersonu vērtējumā aizvien lielāka nozīme šai jomā tiek piešķirta starptautiskajām korporācijām, lielajiem uzņēmumiem un arī valstu kapitālsabiedrībām. Tā secina jaunākais General Electrics (GE) Globālās inovācijas barometrs – pētījums, kas tiek veikts no 2010. gada.
No barometrā iekļautajām 20 valstīm Latvijai tuvākie datu apkopojumi ir veikti Polijā, Vācijā un Zviedrijā. Starptautisko korporāciju nozīmīgums inovatīva biznesa radīšanā pēdējos gados kopumā ir audzis par 4%, kamēr mazo un vidējo uzņēmumu (MVU) nozīmes vērtējums ir ievērojami krities. Nedaudz zemāks ir arī šīs jaunuzņēmumu jeb startapu nozīmes vērtējums.
«Daudzus gadus inovācijā ir bijis uzsvars uz jaunuzņēmumu un nodalījušos uzņēmumu jeb spin-off atbalstu, bet vispārējais princips jau paliek nemainīgs – inovācijas rodas sadarbībā, tai skaitā sadarbībā ar lielajiem uzņēmumiem,» sarunā ar DB saka Beļģijas domnīcas European Future Innovation System Centre vecākā pētniece Elīna Grīniece. «Jaunās idejas tiek atbalstītas, un dažādi tiek mēģināts tās veicināt un audzēt, tomēr inovāciju masa rodas sadarbībā.»
Viņas vērtējumā, tie ne obligāti ir lielie uzņēmumi, kas tagad ir sākuši inovēt, «bet tas, ka inovācijas aizvien izteiktāk rodas sadarbībā ar tiem, noteikti ir tendence. Lielie uzņēmumi inovatīvās idejas nopērk, viņi sadarbojas ar noteiktiem jaunuzņēmumiem vai kādos konkrētos projektos, un tas varētu tikt vērtēts kā produktīvākais inovācijas scenārijs».
Plašāk lasiet rakstā Inovācija migrē uz lielajiem ceturtdienas, 22. februāra, laikrakstā Dienas Bizness!