Latvijas uzņēmums «Vivid Tech» radījis un ieviesis jaunu tehnoloģisku inovāciju mazumtirdzniecības nozarē - interaktīvas cenu zīmes ar skārienjutīgu displeju.
Pirmās 50 cenu zīmes jau ir uzstādītas veikalā «Spirits and Wine», bet jūnijā interaktīvās cenu zīmes būs pieejamas jau visos četros šajos veikalos Rīgā. Interaktīvās cenu zīmes sniedz informāciju par preces cenu, kā arī ļauj klientam iepazīties ar dzēriena garšas buķetes niansēm, receptēm, stāstu par dzēriena tapšanu un tā pirmsākumiem, kā arī ar konkrētās preces atlikumu veikalā.
«Vivid Tech» pārstāvis Andris Lūkins atklāj, ka šāda ideja radusies jau pirms vairākiem gadiem, bet izstrādes process ildzis aptuveni trīs gadus: «Nekur pasaulē mazumtirdzniecības jomā nav sastopams kas tāds. Jā, ir veikali, kuros papīra cenu zīmes aizstāj digitālas lentas, bet neko vairāk kā informāciju par preces cenu tās nesniedz.» Veikals «Spirits and Wine» ir pirmais, kurš šo tehnoloģiju ievieš mazumtirdzniecības nozarē.
A. Lūkins norāda, ka interaktīvās cenu zīmes ļauj ražotājam vai izplatītājam pastāstīt savu vēstījumu, tādā veidā radot tiešu saikni ar klientiem. Tāpat ierīce sniedz arī statistiku par klientu pavadītā laika ilgumu pie preču plauktiem, kas ļauj noteikt dažādas tendences - ierīce apkopo un analizē informāciju par patērētāju uzvedību un paradumiem.
Viņaprāt,šāda inovācija veicina ražotāja atklātību pret klientu, sniedzot informāciju vieglā, saprotamā, visiem pieejamā veidā, ļaujot ar to iepazīties, pat nepaņemot produktu no plaukta. Interaktīvās ierīces atvieglo veikala konsultanta darbu, kā arī samazina kļūdu iespējas, kuras var rasties, mainot papīra preču zīmes.
Ne mazāk svarīgs aspekts - nav jāizmanto ierastais papīrs cenu zīmju nodrošināšanā un to atjaunošanā, tādā veidā lieki neizlietojot dabas resursus. Ar interaktīvu cenu zīmi ir iespējams izcelt atsevišķus produktus, kuriem vēlas pievērst īpašu uzmanību,
«Vivid Tech» pārstāvis stāsta, ka ņemot vērā pasaulē pieaugošās prasības pret caurspīdīgumu ražotāju-patērētāju attiecībās, interaktīvu cenu zīmju izmantošana pārtikas ražotājiem būtu arī kā nākamais solis atklātības veicināšanā - informācija par preces ražošanas detaļām, sastāvu, derīguma termiņu. Tāpat iespējams ievietot informāciju par pagatavošanas procesu, ieteicamajām piedevām, dzērieniem, kas veidos labu tandēmu ar konkrēto ēdienu.
Pēc A.Lūkina domām, interaktīvās preču zīmes nākotnē var arī izmantot, piemēram, kosmētikas veikalos, lai pircēji un pircējas iepazītos ar informāciju par produkta sastāvu, izmantotajām izejvielām, atbilstību konkrētiem ādas tipiem. Tāpat delikatešu veikalos vai stendos tās ļautu klientam noskaidrot, piemēram, cik svaigs, cik ilgi noturēts ir produkts (vītinājumi, pūdētie, cietie sieri), kāda ir izcelsmes valsts, ar kādām metodēm produkts ir ražots; kopumā ļautu ražotājam pastāstīt savu stāstu, ietverot arī sociālo atbildību - testēšana uz dzīvniekiem, darbaspēks, vides aizsardzība, dabas resursu saglabāšana preces ražošanas procesā.
«Vivid Tech» projekts ir izgājis pilnu ciklu Latvijas Biznesa Eņģeļu (LatBAN) ietvaros. Projekta vadītāji ir piedalījušies ar Latvijas Investīciju un LIAA atbalstu rīkotajā Investīciju piesaistes meistarklasē, apmeklējuši konsultācijas pie «LatBAN» valdes locekļa Jura Birznieka un pārstāvējuši sevi Investīciju sesijā, kur ieguvuši biznesa partnerus. «Vivid Tech» ir viens no 23 projektiem, kurā «LatBAN» biedri pērn ieguldīja.
Šī tehnoloģiskā inovācija ir saņēmusi arī «Altum» līdzfinansējumu. Tāpat šobrīd tiek virzītas sarunas arī ar ārzemju uzņēmumiem, kuri ir ieinteresēti iegādāties šo produktu - pirmās cenu zīmes jau piegādātas klientam Zviedrijā. Inovācija darbojas ar bezvadu datu pārraides palīdzību, un interaktīvajā preču zīmē var ievietot jebkāda veida saturu, pielāgojot individuālām vajadzībām un mērķiem. Patlaban vienas uzstādītās ierīces displeja lielums ir 4 collas.