Atpūta

Par divām dienām pagarina spēles Monopols vispasaules balsojumu

Dienas Bizness,04.03.2015

Jaunākais izdevums

Ņemot vērā lielo cilvēku aktivitāti balsošanas beigu periodā, rotaļlietu un spēļu ražotājs Hasbro ir nolēmis oficiāli pagarināt spēles Monopols vispasaules balsošanas kampaņu par divām dienām – līdz 5. martam.

Pēdējās dienas balsojums ir bijis aizklāts, tādējādi saglabājot intrigu un mudinot balsotājus aktīvi atbalstīt savas pilsētas. Jau vēstīts, ka Rīga līdz šim ieņēma augsto otro vietu, piekāpjoties vien Limai. Tai uz papēžiem min tādas metropoles kā Honkonga, Stambula, Ņujorka, Londona, Maskava un citas lielvalstu pilsētas.

Tāpēc, lai dotu visiem aktīvajiem balsotājiem iespēju cīnīties par savu izvēlēto pilsētu, tādējādi uzlabojot balsojuma rezultātu, balsošana pagarināta līdz 5.marta plkst. 16:00.

Jau ziņots, ka balsot par Rīgas iekļaušanu jaunajā galda spēles Monopoly vispasaules izdevumā var katru dienu neierobežotu skaitu mājas lapā www.VoteMonopoly.com. Jau kopš balsojuma sākuma Rīga ir spējusi noturēties starp favorītēm.

Komentāri

Pievienot komentāru
Ražošana

Latvijas pārtikas ceļš uz zviedru galdiem visdrīzāk iet caur alus glāzi

Didzis Meļķis,01.12.2014

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Gadskārtējās Biznesa balvas priekšvakarā Zviedrijas Karalistes vēstnieks Latvijā Henriks Landerholms vērtē, ka pārtikas industrijai ir potenciāls uzlabot Zviedrijas un Latvijas divpusējo tirdzniecību.

Ukrainas konflikta sakarā izskan spriedumi, ka Latvijas drošības garantijai ir labi, ja šeit ir dislocēti Rietumu karavīri, bet var domāt, ka arī ārvalstu investīcijām ir šāds blakusefekts.

Kā NATO partnere Zviedrija ir klātesoša Latvijas drošības garantēšanā arī militāri – gan ar karavīriem, gan floti un aviāciju, tomēr arī Zviedrijas biznesa intereses šeit, protams, nevajadzētu novērtēt par zemu. Ar 22% no visām ārvalstu investīcijām Zviedrija ar lielu izrāvienu aizvien ir lielākais ārvalstu investors Latvijā. Nākamā lielākā investīciju avota daļa ir 8%.

Tas gan lielā mērā ir šejienes zviedru banku dēļ.

Komentāri

Pievienot komentāru
Atpūta

Vai Rīga var kļūt par dārgāko pilsētu pasaulē?

Lelde Petrāne,12.02.2015

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

No 13. februāra līdz 3.martam rotaļlietu ražotājs Hasbro izsludina vispasaules balsošanas kampaņu 22 populārāko pasaules pilsētu noskaidrošanai, kas iegūs vietu uz jaunās galda spēles Monopols versijas laukuma. Konkursā starp 80 kandidātpilsētām iekļauta arī Rīga, informē Rīgas Tūrisma Attīstības Birojs.

Par godu galda spēles Monopols (Monopoly – angļu val.) 80 gadu jubilejai pēc 7 gadu pārtraukuma rotaļlietu ražotājs Hasbro plāno izdot jaunu vispasaules galda spēles versiju, kur īpašumu lauciņu vietā atradīsies pasaules iecienītākās pilsētas, tostarp arī Rīga. Ikviens pasaules iedzīvotājs katru dienu mājas lapā VoteMonopoly.com var balsot par vienu no astoņdesmit pasaules pilsētām, tādejādi veicinot tās nokļūšanu uz jaunās galda spēles laukuma.

Balsošana ilgs trīs nedēļas, un rezultāti tiks paziņoti 19.martā, kad tiek atzīmēta galda spēles Monopols dzimšanas diena.

Kā norāda Rīgas Tūrisma Attīstības Biroja (RTAB) valdes locekle Vita Jermoloviča: «Atcerēsimies, ka pirms vairākiem gadiem Rīga nokļuva uz Monopola laukuma kā otrā iekārojamākā pilsēta, taču tagad, pēc vairāku gadu pārtraukuma, mums ir iespēja uzlabot savu pozīciju un iegūt godpilno pirmo vietu. Nokļūšana spēles laukumā ir interesants un radošs veids, kā popularizēt Rīgu vairāk nekā 50 valstīs.»

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Vispasaules galda spēles Monopols balsojumā par nokļūšanu uz tās jaunākās versijas laukuma Rīga ieguvusi trešo vietu, un tā tiks apzīmēta ar zaļu krāsu, kas ir otrais dārgākais īpašuma bloks, informē Rīgas Tūrisma attīstības biroja pārstāve Anna Blaua.

Kopumā balsošanas trīs nedēļās saņemti 4 miljoni balsu no 182 valstīm. Visvairāk balsis saņēmušās pilsētas tiks sadalītas astoņās krāsu kategorijās, tādējād i nosakot katras pilsētas lauciņa vērtību.

Visdārgāko īpašuma lauciņu, kas ir tumši zilā krāsā, iegūs Lima (Peru) un Honkonga (Ķīna). Uz zaļā lauciņa līdzās Rīgai atradīsies Lisabona (Portugāle) un Stambula (Turcija).

Uz dzeltenās krāsas lauciņa atradīsies Varšava, (Polija), Mehiko (Meksika), Santjago (Čīle). Sarkanās krāsas lauciņus aizņems Belfāsta (Īrija), Atēnas (Grieķija), Belgrada (Serbija), oranžās krāsas – Londona (Anglija), Maskava (Krievija), Tokija (Japāna). Magneta krāsas lauciņi būs Ņujorkai (Amerikas Savienotās Valstis), Amsterdamai (Nīderlande), Sidnejai (Austrālija). Gaiši zilā krāsa – Kvīnstauna (Jaunzēlande), Keiptauna (Dienvidāfrika), Taipeja (Taivāna). Savukārt brūno lauciņu aizņems papildus balsošanas nedēļas uzvarētājas – Giethorna (Nīderlande), Madride (Spānija). Šajā nedēļā cīņai varēja pieteikt jebkuru pasaules pilsētu.

Komentāri

Pievienot komentāru
Tehnoloģijas

Fortnite izstrādātājs Epic Games vēršas tiesā pret Google un Samsung lietotņu veikaliem

LETA/AFP,30.09.2024

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Pasaulē populārās spēles "Fortnite" izstrādātājs "Epic Games" sūdz tiesā tehnoloģiju kompānijas "Google" un "Samsung", apsūdzot tās par nelikumīgu sadarbošanos, lai bloķētu konkurentus lietotņu veikalam "Samsung" ierīcēs.

ASV bāzētās kompānijas vadītājs Tims Svīnijs pirmdien paziņoja, ka "Epic Games" ar prasību vērsīsies ASV federālajā tiesā Kalifornijā, kur pērn uzņēmums uzvarēja gadiem ilgušajā tiesvedībā pret "Google".

Svīnijs solīja, ka uzņēmums ir gatavs nepieciešamības gadījumā vērsties atbildīgajās institūcijās Eiropā un Āzijā, lai turpinātu ilgstošo cīņu nolūkā panākt, ka "Apple" un "Google" savos viedtālruņos ļauj izmantot citus lietotņu veikalus.

"Šī ir liela globāla cīņa, kas beigās ir par patērētāju tiesībām saņemt visus ieguvumus no konkurences un brīvi izvēlēties, ar ko vēlas iesaistīties darījumos," Svīnijs teica žurnālistiem.

Jaunākajā tiesvedībā galvenā uzmanība pievērsta "Samsung" automātiskās bloķēšanas funkcijai "Auto Blocker".

Komentāri

Pievienot komentāru
Atpūta

Rīga turpina cīņu par lauciņu galda spēlē Monopols

Lelde Petrāne,24.02.2015

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Ir atlikusi nedēļa, lai nodrošinātu Rīgas līderpozīciju jaunās galda spēles Monopols (Monopoly) vispasaules balsojumā. Pateicoties balsotāju aktivitātei, Rīga šobrīd ieņem otro vietu un sīvi konkurē ar tādām pasaules lielpilsētām kā Honkonga, Lima, Varšava, Atēnas, Stambula un Maskava, informē Rīgas Tūrisma Attīstības Birojs.

No balsošanas pirmās dienas Rīga ar mainīgām sekmēm ir spējusi noturēties labāko sešiniekā astoņdesmit pilsētu konkurencē, pēdējās dienās izvirzoties pat līderos.

Līdz šā gada 3. martam ikviens pasaules iedzīvotājs katru dienu neierobežotu reižu skaitu mājas lapā www.VoteMonopoly.com vai www.HelpRiga.lv var balsot par vienu no astoņdesmit pasaules lielpilsētām, tai skaitā Rīgu, tā iznesot pilsētas vārdu pasaulē ar populārās galda spēles starpniecību.

Jau ziņots, ka par godu galda spēles Monopols 80 gadu jubilejai pēc 7 gadu pārtraukuma rotaļlietu ražotājs Hasbro plāno izdot jaunu vispasaules galda spēles versiju, kur īpašumu lauciņu vietā atradīsies 22 pasaules iecienītākās pilsētas.

Komentāri

Pievienot komentāru
Enerģētika

Savickis: Mazai valstij kā Latvija regulēts monopols gāzes apgādē ir izdevīgāks nekā brīvais tirgus

LETA,23.02.2017

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Mazai valstij kā Latvija regulēts monopols gāzes apgādē ir izdevīgāks nekā brīvais tirgus, šodien forumā Ceļā uz ilgtspējīgu energoapgādi Latvijā uzsvēra AS Latvijas gāze padomes priekšsēdētāja vietnieks Juris Savickis.

Viņš norādīja, ka par Latvijas gāzi kā monopolistu bijis nepareizs priekšstats - tas nav vienkārši monopolists, bet gan regulēts monopolists. Tādējādi uzņēmuma tarifi tiek regulēti no Sabiedrisko pakalpojumu regulēšanas komisijas puses.

Savickis uzsvēra, ka mazai valstij kā Latvija regulēts monopols gāzes apgādē ir izdevīgāks nekā brīvais tirgus, uzņēmumam rēķinoties ar savu vietu tirgū un attiecīgi nodrošinot nepieciešamās investīcijas infrastruktūras attīstībā.

Izdevniecība Dienas bizness sadarbībā ar Latvijas Elektroenerģētiķu un Energobūvnieku asociāciju viesnīcā Radisson Blu Daugava Hotel ceturtdien, 23.februārī organizē enerģētikas nozares forumu Ceļā uz ilgtspējīgu energoapgādi Latvijā.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Neatkarīgi no ģeogrāfijas, problemātisks ir nevis viens vai otrs tirgus, bet gan brīvā tirgus neesamība ekonomikai dzīvīgi svarīgos posmos

Ķīnas akciju tirgus ir problemātisks, un tāds pats tas ir atsevišķajos segmentos – nekustamajos īpašumos, izejvielās, metalurģijā un kur tik vēl ne. Bet, kā jau sarunvalodā tas nereti gadās, ir jāprecizē, par ko ir runa, tāpēc jautājums ir – ko tu saproti ar «tirgu»?

Vien salīdzinoši īsu brīdi principā brīva tirgus apstākļos padzīvojuši, jau sākam piemirst, kā tas ir – dzīvot viscaur Lielā Brāļa modrās acs uzraudzībā, kas tēvišķi gādā par t.s. kopējo labumu, bet individuālais labums ir tam pakārtots. Tiesa, Ķīnā vairs nav plānveida ekonomikas, tomēr tas ne tuvu nav arī brīvs tirgus, jo praktiski viss notiek ar centrālās valdības akceptu, tās vadībā un tās interesēs. Paradokss gan ir tāds, ka valdības intereses par augošu ekonomiku un tautas labklājību nav labo nodomu un krietno centienu jautājums, bet gan maksimāli brīvas apmaiņas starp indivīdiem darīšana, komerciālo apmaiņu ieskaitot.

Komentāri

Pievienot komentāru
Pakalpojumi

Andele Mandele dibinātāja: ss.lv klientu serviss ir zem katras kritikas, bet viņu nostāju atbalstām

Dienas Bizness,04.08.2017

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

«Runājot par ss.lv klientu servisu - tas vienmēr ir bijis nekāds. Taču pēdējā gada laikā tas ir zem katras kritikas, jo izskatās, ka adminā darbojas ļoti neprofesionāli, aroganti personāži. Bet monopols ir monopols - tad laikam var uzvesties kā grib,» biznesa portālam db.lv, lūgta komentēt pašlaik radušos situāciju ar sludinājumu portālu ss.lv, sacīja Andeles Mandeles, kurā tūkstošiem meiteņu tirgojas ar savām drēbēm, tāpat arī portāla andelemandele.lv izveidotāja Līva Jaunozola.

Tā gan esot Patērētāju tiesību aizsardzības centra kompetence. Vienlaikus viņa uzsver, ka lietotājiem pirms sludinājumu ievietošanas jāiepazīstas ar sludinājumu ievietošanas noteikumiem. «Negribētos ticēt, ka sludinājumi tiek dzēsti vienkārši izklaides pēc. Viss, kas ir jāizdara ss.lv - jāuzlabo klientu apkalpošanas kvalitāte un jāpaskaidro lietotājiem, kādēļ sludinājums dzēsts,» skaidro. L. Jaunozola.

«Vai ss.lv ar šo situāciju radīsies nopietna konkurence? Nedomāju viss,» savu redzējumu klāsta andelemandele.lv dibinātāja.

L. Jaunozola pauž atbalstu attiecībā uz ss.lv rīcību par informācijas nesniegšanu. «Uzskatu, ka ss.lv rīkojās pareizi, neizsniedzot VID informāciju par tirgotājiem. Tad jau drīz arī grāmatvežiem un advokātiem būs jāsniedz informāciju par saviem klientiem? Tas būtu absurds. Ja VID vēlas iegūt sev nepieciešamo info - lai sadarbojas, piemēram, ar CSDD, nevis taranē privātos uzņēmējus. Ievietots auto sludinājums nav vēl nekāds nodokļu pārkāpums. Ss.lv ir pieklājīgs apgrozījums un kompanīja valstij maksā pietiekami lielus nodokļus. Ja viņi tiks nokaitināti, domāju, šī nauda aizplūdīs uz citu valsti. Pirmais solis ir domēns ss.com, otrais - ārzonas kompānija,» viņa teic.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Sašķidrinātās dabasgāzes (LNG) terminālis Klaipēdā automātiski nenozīmē zemāku gāzes cenu, taču tā ir enerģētisko drošības sajūtu pastiprinoša infrastruktūra , trešdien raksta laikraksts Dienas Bizness.

Pēc trīs gadu intensīva darba Lietuva ir tikusi pie sava peldošā LNG termināļa Klaipēdā. Paša projekta infrastruktūras izbūve Klaipēdas ostā izmaksājusi ap 100 milj. eiro, bet peldošā termināļa jeb kuģa noma ir 43 milj. eiro gadā, norādījis Lietuvas enerģētikas ministrs Rokas Masjulis. Tā kā kuģi paredzēts nomāt 10 gadus, tad kopējās termināļa izmaksas pārsniegs 500 milj. eiro. «Terminālis nav ļoti dārga investīcija, un, tā kā tā izbūves dēļ Gazprom Lietuvai ir samazinājis gāzes cenu, tad var teikt, ka terminālis jau ir atmaksājies,» skaidro R. Masjulis, cenšoties noraidīt bažas, ka jaunais terminālis gāzes patērētājiem izmaksās dārgi. Publiskajā telpā daudz spekulēts par tā saucamo gāzes OIK, kas saistībā ar jaunās gāzes infrastruktūras radītajām izmaksām tikšot uzlikts Lietuvas gāzes patērētājiem. Taču pašlaik zināms vien tas, ka regulētajiem lietuviešu enerģētikas uzņēmumiem būs pienākums iepirkt vismaz 20% gāzes no jaunā termināļa. Tiesa, Lietuvas enerģētikas ministrs neapgalvo, ka Klaipēdas LNG terminālis tirgos īpaši lētu gāzi. «Gāzes cenas atbildīs tirgum. Mēs to esam piesaistījuši Lielbritānijas biržas UK NBP cenai, kas pašlaik ir ļoti līdzīga tai, par kādu Gazprom tirgo savu cauruļvada gāzi, proti, 260-290 eiro par tūkstoti kubikmetru,» tā Lietuvas enerģētikas ministrs. Jāpiebilst, ka R. Masjulis, pirms kļuva par Lietuvas enerģētikas ministru, bija Klaipedos Naftas ģenerāldirektors un tieši viņa vadības laikā Klaipedos Nafta uzsāka LNG termināļa projektu, atšķirībā no pārējām Baltijas valstīm pati piesaistot investorus un negaidot uz iespējamu ES līdzfinansējumu. Tas var arī izskaidrot, kāpēc tieši R. Masjuļa uzruna termināļa svinīgajā atklāšanā tika pavadīta ar visskaļākajām ovācijām. «Šis ir ar lielu pacietību un mērķtiecību īstenots projekts, un mēs esam gatavi ar savu neatkarību dalīties arī ar saviem kaimiņiem,» uzsvēra R. Masjulis.

Komentāri

Pievienot komentāru
Eksperti

Sadales tīkla tarifi – quo vadis?

Ivars Zariņš, Latvijas Elektroenerģētiķu un energobūvnieku asociācijas izpilddirektors,11.08.2023

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Visnepatīkamāko iespaidu jaunie “Sadales tīkla” (ST) tarifi ir radījuši mājsaimniecībām ar neefektīvi izmantotu pieslēguma jaudu (raksta autors ir viens no tiem). Rezultātā daudzām mājsaimniecībām izmaksas par “Sadales tīkla” pakalpojumu ir pieaugušas pat vairākkārtēji.

Tas daudziem ir radījis sašutumu un aizdomas(arī Valsts prezidentam) par nepamatotām ST tarifu izmaiņām.

Taču emocionāla taisnīguma izjūta un reālā lietu kārtība ne vienmēr ir viens un tas pats. Tādēļ, pirms kādu tiesāt vai vienkārši bojāt savu (vai citu) veselību ar sašutumu par notiekošo, ir vērts pamēģināt noskaidrot patiesību. Un tas ir vienkārši izdarāms, ja vien izdodas pārvarēt vēlēšanos taisīt “haipu” sev apkārt.

Nedaudz par “taisnīguma mednieku” repertuāru.

Pirmais, uz ko uzķeras “taisnīguma mednieki” – ST tarifa izmaksu pieaugums daudziem rēķinos ir būtiski lielāks nekā ST izmaksu kopējais pieaugums, kas sastāda apm. 22%Tie, kas to cenšas pasniegt, kā ST vēlmi negausīgi papildus nopelnīt – patiesībā demonstrē tikai savus zināšanu robus skolas matemātikas kursa apguvē, vai vispār nav pat iedziļinājušies ST tarifa izmaiņās (par to vēlāk).

Komentāri

Pievienot komentāru
Ekonomika

Latvijas pasts finansiālo situāciju dēvē par ārkārtīgi smagu

Db.lv, LETA,30.01.2024

VAS "Latvijas pasts" pērn investējusi 5,5 miljonus eiro, papildinot autoparku ar 340 jaunām "Toyota Yaris Cross" automašīnām

Publicitātes foto

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Plašu rezonansi izraisījušajai ziņai, ka valsts a/s Latvijas pasts slēdz vai maina vairāk nekā 100 nodaļu visā Latvijā, sekojis uzņēmuma vadītājas Beātes Krauzes-Čebotares secinājums, ka "šobrīd "Latvijas pasta" finansiālā situācija ir ārkārtīgi smaga".

To Latvijas pasta vadītāja atzina otrdien intervijā Latvijas Radio. Viņa skaidroja, ka samazinās "Latvijas pasta" ieņēmumi, piemēram, ir apstājusies tranzīta plūsma, kas bija viens no lielajiem "Latvijas pasta" ieņēmumu gūšanas avotiem, tāpat ik gadu būtisks samazinājums ir universālajam pasta pakalpojumam, kas ietver vēstuļu sūtīšanu un preses abonēšanu. Tajā pašā laikā pieaug spiediens palielināt darbiniekiem atalgojumu.

Dienas Biznesa galvenais redaktors un izdevniecības līdzīpašnieks Gatis Madžiņš aizvadītajā nedēļā vērsa uzmanību, ka "pasta pakalpojums nav tikai paciņu un vēstuļu piegāde. Šis pakalpojums ietver arī abonēto preses izdevumu, iekšzemes un pārrobežu vēstuļu korespondences sūtījumu savākšanu, šķirošanu, pārvadāšanu un piegādi, turklāt šajā jomā Latvijas pasts ir vienīgais šī pakalpojuma sniedzējs. Proti, ja tiešām raugāmies tikai no uzņēmējdarbības viedokļa, tad Latvijas pasts ir tirgus monopols. Šāda priekšrocība valsts uzņēmumam ir dota, lai pakalpojums tiktu nodrošināts.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

A/s Latvijas gāze pārmet Lietuvai tās gāzes tirgus deformēšanu, kas liedz mūsu piegādātājiem tajā ieiet, kaimiņvalsts pārstāvji tam nepiekrīt

Lietuvas tirgus Latvijas piegādātājiem faktiski ir slēgts un šādā situācijā Latvijas tirgus atvēršana gāzes piegādēm no Lietuvas būtu vienpusēja un Latvijas gāzi diskriminējoša, DB enerģētikas konferencē apgalvoja a/s Latvijas gāze valdes priekšsēdētājs Aigars Kalvītis. Lietuvas enerģētikas ministrs Roks Masjulis (Rokas Masiulis) šādu nostāju DB raksturo kā teorētisku, jo «Latvijas gāze nekad nav mēģinājusi ieiet Lietuvas tirgū».

Savukārt Lietuvas Valsts cenu un enerģētikas kontroles komisijas komisārs Vīgants Vaitkus (Vygantas Vaitkus) uzsver – «ja jaunais piegādātājs būs spējīgs piedāvāt zemākas cenas un labākus nosacījumus nekā esošie piegādātāji Lietuvā, viņam ir radīta visa nepieciešamā regulējošā vide, lai ieietu Lietuvas gāzes tirgū». Valsts amatpersonu viedoklim nepiekrīt Lietuvas uzņēmuma Haupas direktora vietnieks Donats Motiejuns (Donatas Motiejunas), kurš brīvo tirgu Lietuvā nosauc par «pilnīgu demagoģiju», jo gandrīz visu valsts tirgu būtībā kontrolē Lietuvos energijos faktiskais monopols – šai kompānijai pieder gan cauruļvadu gāzes tirgotājs Lietuvos duju tiekimas, gan sašķidrinātās gāzes tirgotājs Litgas.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Riga Container Terminal (RIGACT) audzē pārkraušanas apjomus un medī Ķīnas kravas

Uzņēmums deviņu mēnešu laikā audzējis apkalpoto konteineru skaitu līdz 34,7 tūkst. TEU (20 pēdu konteinera ekvivalents), kas ir par 45,4% vairāk nekā pērn šajā laika posmā, sarunā ar Dienas Biznesu norāda RIGACT valdes priekšsēdētājs Valdis Andersons. Pēc viņa teiktā, konkurence šajā kravu segmentā trīs Rīgā strādājošo termināļu jomā ir ļoti sīva un kravu apjomu kāpumam pamatā ir termināļa darbības ātrums un precizitāte.

Lasi laikraksta Dienas Bizness šīs dienas numuru elektroniski!

Pamatā aizvien tiek apkalpotas tranzīta kravas, kas no visas pasaules tiek sūtītas Krievijas virzienā, bet ir arī kravu plūsma pretējā virzienā. RIGACT gadījumā patlaban mainās arī kravu struktūra. Proti, iepriekš visi konteineri termināļa noliktavās tika taroti (piepildīti ar kravu), bet šobrīd pieaug jau piekrauto importa un eksporta konteineru skaits. Uzņēmums apkalpo gan vietējos, gan ārvalstu klientus, kas sūta kravas tranzītā, taro ne tikai vietējās, bet arī Krievijas un Baltkrievijas izcelsmes kravas. Vaicāts par citām NVS valstīm, īpaši Vidusāziju, viņš norāda, ka jau šobrīd RIGACT tiek apkalpotas diezgan regulāras kravu plūsmas, tostarp virzienā no/uz Kazahstānu, Turkmenistānu, Uzbekistānu. Tai pašā laikā šim virzienam ir savas īpatnības, jo konteinerizēto kravu segmentā ir monopols lielajiem Krievijas konteinerpārvadātājiem, kuri nodrošina divpusējo satiksmi, reizē nodrošinot zemu cenu.

Komentāri

Pievienot komentāru
Enerģētika

Kalvītis: regulators šobrīd nostājies Latvenergo pusē

Kārlis Vasulis, speciāli DB,21.03.2016

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Pēc regulatora lēmuma par administratīvās lietas ierosināšanu pret AS Latvijas gāzi konflikts ap gāzes tirgus liberalizāciju samilzt

Šobrīd jau ieilgušajā gāzes tirgus liberalizācijas konfliktā, kurā galveno lomu spēlē monopolists AS Latvijas gāze (LG), parādījies jauns aspekts - Sabiedrisko pakalpojumu regulēšanas komisija (SPRK) ierosinājusi lietu pret LG.

Lieta ierosināta saistībā ar to, ka monopolists liedz AS Latvenergo piekļuvi dabasgāzes pārvades un sadales sistēmai, lai uzņēmums varētu dabasgāzi iepirkt no Lietuvas komersantiem par zemāku cenu.

AS Latvijas gāze vadītājs Aigars Kalvītis sarunā ar DB nevēlējās komentēt uzņēmuma plānus attiecībā pret SPRK pieņemto lēmumu par administratīvās lietas ierosināšanu.

«Tā ir administratīva lieta, un lai viņa iet tā kā viņa iet,» viņš izteicās, piebilstot, ka šī ir strīda situācija, kurā LG uzskata, ka tai ir monopols uz 20 gadiem, ko apstiprinot privatizācijas līgumi. Komentējot šā brīža LG sadarbību ar SPRK, Kalvītis pauda bažas, ka regulators ir izlēmis nostāties viena komersanta pusē.

Komentāri

Pievienot komentāru
DB Viedoklis

Redakcijas komentārs: Pašvaldību negodīgajai komercpraksei uzliek iemauktus

Rūta Kesnere - DB komentāru nodaļas redaktore,29.03.2019

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Saeima vakar galīgajā lasījumā apstiprināja grozījumus Konkurences likumā, ar kuriem tiek paplašinātas Konkurences padomes pilnvaras valsts un pašvaldību, un to dibināto kapitālsabiedrību uzraudzībai, lai nodrošinātu konkurences neitralitātes principu, skaidri definējot, ka tām jāievēro godīga konkurence.

Par šo lēmumu gandarījumu paudusi jau Konkurences padome un Latvijas Tirdzniecības un rūpniecības kamera. Savukārt nav pārsteigums, ka zināmas bažas izteikusi Latvijas Lielo pilsētu apvienība. Konkurences padomes priekšsēdētāja Skaidrīte Ābrama atkārtoti ir norādījusi, ka konkurences pārkāpumu līderos ir pašvaldību uzņēmumi, kas kropļo tirgu un darbojas uz subsīdiju principa. Diemžēl līdz šim Konkurences padomei nav bijušas pilnvaras vērsties pret pašvaldību uzņēmumiem, taču tās ir iegūtas ar pieņemtajiem grozījumiem.

Faktiski pašvaldību uzņēmumu pastāvēšanai ir attaisnojums tikai tad, ja tie darbojas tajās tirgus nišās, kurās nav privāto spēlētāju. Piemēram, kādā mazā pašvaldībā nav privāto uzņēmēju, kas nodrošinātu iedzīvotājiem nepieciešamu pakalpojumu. Tādā gadījumā to var darīt publiskais sektors. Diemžēl pašvaldības par vara makti vēlas darboties jomās, kurās ir pietiekami daudz privāto uzņēmumu. Lai minam kaut vai Rīgas ūdeni un «ģeniālo» domu Rīgā dibināt pašvaldības aptiekas. Protams, Konkurences padome negrasās vērsties pret tiem pašvaldību uzņēmumiem, kas darbojas saskaņā ar godīgu konkurenci. Taču pārsvarā gadījumu ar to ir problēmas. Galvenais iemesls – pašvaldības uzņēmumi nedarbojas tikai ar pašu gūtajiem ieņēmumiem no saimnieciskās darbības, kā to dara privātais bizness, bet tiek subisdēti no pašvaldībā dzīvojošo samaksātajiem nodokļiem.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Lai varētu turpināt sarunas par kopbraukšanas uzņēmumu Uber un Taxify iekļaušanu Latvijas transporta pakalpojumu tirgus piedāvājumā un to darbības tiesisko regulējumu parakstīts sapratnes memorands starp ekonomikas ministru Arvilu Ašeradenu un uzņēmuma Uber Baltijas valstu vadītāju Ennu Metsaru un Taxify reģionālo vadītāju Latvijā Juri Krūmiņu.

«Jāsaprot, ka dalīšanās ekonomika ir augoša ekonomiskās aktivitātes tendence visā pasaulē un arī Latvija nav izņēmums. Veidojas globāls pieprasījums pēc kopbraukšanas pakalpojumiem. Latvijā šobrīd veidojas jauna kopbraukšanas pakalpojuma nozare, kas pēc būtības ir inovatīvs uzņēmējdarbības veids. Lai tā legāli iekļautos Latvijas ekonomikā, jāaktualizē tās integrācija esošajā tautsaimniecības modelī,» norāda A. Ašeradens.

Savukārt E. Metsars atzīmē, ka uzņēmums vienmēr meklējam iespējas uzsākt partnerību ar politikas veidotājiem visā Eiropā. Dalīšanās platformām, tādām kā Uber, piemīt potenciāls jaunu ekonomikas iespēju veidošanā. Arī J. Krūmiņš uzsver, ka pasažieru pārvadājumu nozarē modernās tehnoloģijas sniedz daudz iespēju, kādas līdz šim nebija pieejamas. Tās ļaujot uzlabot pakalpojuma kvalitāti un izvairīties no krāpšanas gadījumiem.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Kuba trešdien paziņoja, ka tā legalizē privātos bezvadu interneta Wi-Fi tīklus un interneta aprīkojuma, tai skaitā antenu un rūteru, importu, šādi likvidējot vienus no pasaulē stingrākajiem interneta lietošanas ierobežojumiem.

Valsts mediju paziņotais lēmums piešķir legālu statusu tūkstošiem kubiešu, kas mājas apstākļos ir izveidojuši digitālos tīklus ar kontrabandas ceļā ievestu aprīkojumu. Šāda rīcība bija nelegāla, bet varas iestādes pēdējos gados to ir piecietušas.

Tas arī ļaus privātiem uzņēmumiem nodrošināt internetu saviem klientiem, un Kubā būs iespējams atvērt interneta kafejnīcas, kas līdz šim tur praktiski nebija pazīstamas.

Lai gan jaunie noteikumi ļauj pilsoņiem pieslēgties internetam ar savu aprīkojumu un dalīties ar citiem, tie tomēr nemīkstina valsts kontroli pār internetu. Kubas telekomunikāciju monopols «Etecsa» vēl arvien būs vienīgais interneta pakalpojumu sniedzējs Kubā.

Komentāri

Pievienot komentāru
Viedokļi

Viedoklis: Vai pienācis laiks sodīt nelegālā alkohola pircējus?

Renārs Putniņš – neiroķirurgs, Ministru prezidentes padomnieks veselības aprūpes jautājumos,13.04.2015

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Pastāv viedoklis, ka sadārdzinoties legālajam alkoholam, cilvēki vairāk pirks nelegālos dzērienus, kuru tirdzniecība pašlaik netiek apkarota pietiekami efektīvi. Vai tiešām tā?

Vai palielinoties akcizēto alkoholisko dzērienu cenai, uzreiz palielināsies arī nelegālā alkohola patēriņš? Uz šo jautājumu nemaz nav tik viegli atbildēt. Kāpēc? Spriediet paši. Latvijas iedzīvotājiem jau tagad ir pietiekami daudz iespēju iegādāties nelegālo alkoholu. Kā uzskata eksperti, tad stipro alkoholisko dzērienu segmentā nelegālais alkohols veido ap 20 - 30% patēriņa.(1) Jau tagad nelegālais alkohols ir daudz lētāks par legālo, tajā pašā laikā lielākā daļa cilvēku tomēr pērk oficiālu preci, oficiālos veikalos. Kāpēc? Tāpēc, ka tā ir ērtāk, drošāk, prestižāk. Pērkot nelegālu alkoholu, iespējams ieekonomēt vairākus desmitus santīmu vai pat dažus eiro, tomēr ekonomiskie ieguvumi neatsver potenciālos drošības riskus kādus rada nezināmas izcelsmes alkohola lietošana. Ieekonomējot divus eiro, pastāv iespēja iedzīvoties tādās kaitēs, kuru ārstēšana izmaksās tūkstošus eiro vai pat zaudēt dzīvību. Tad nu jājautā vai situācija radikāli mainīsies, ja oficiāli tirgotais alkohols paliks par 10 – 20% dārgāks? Domāju, ka nē. Ja sadārdzinājums būtu 100 – 200%, tad, protams, situācija būtu cita. Taču neliels un pakāpenisks cenu palielinājums alkohola tirdzniecību pagrīdē neiedzīs. Iespējams, ka nelegālā alkohola patēriņš nedaudz palielināsies, taču pieaugums nebūs liels, ja akcīzi celsim pakāpeniski un pārdomāti. Sākumā stiprajam alum un vēl dažām dzērienu kategorijām. Tad, izvērtējot situāciju, arī citos segmentos.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Trīs projektu realizācijai no dotācijām dzīvojošais pašvaldības uzņēmums SIA Rīgas satiksme savas parādsaistības palielinās par 100 milj. eiro, pirmdien vēsta laikraksts Dienas Bizness.

SIA Rīgas satiksme (RS) iepirkumā par aizdevuma piešķiršanu investīciju projektu finansēšanu uzvarējusi AS SEB banka, piedāvātā summa – 100 milj. eiro, liecina informācija Iepirkumu uzraudzības biroja (IUB) vietnē. Aizņēmumu plānots atmaksāt 15 gadu laikā. Arī RS pārstāvis Viktors Zaķis DB apstiprina, ka šāds aizņēmums tiks ņemts, lai realizētu trīs projektus. Jautāts, vai tik lielas summas aizņemšanās nevarētu būt par iemeslu tam, ka ir jāprasa papildu dotācijas no pašvaldības vai arī varētu palielināties biļešu cenas galvaspilsētas sabiedriskajā transportā, V. Zaķis apgalvoja, ka šie neesot saistīti jautājumi, jo minētais aizņēmums ietilpst uzņēmuma apstiprinātajā investīciju plānā un problēmām ar tā atdošanu nevajadzētu būt. Savukārt par ķīlu kalpošot projektos paredzētā infrastruktūra, transports u.c.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Dronu nozares apgrozījums piecos gados kāpis 11,6 reizes; ne visi iztur konkurenci.

No nepilna miljona eiro līdz vairāk nekā 11 milj. eiro – tā palielinājies deviņu jomas uzņēmumu apgrozījums, salīdzinot 2014. g. un 2018. g. rādītājus, liecina DB veiktais Lursoft datu apkopojums. Kompāniju nodarbināto cilvēku skaits kāpis no 57 līdz 132 cilvēkiem, bet kopējie maksājumi budžetā - no 432 tūkst. līdz 1,8 milj. eiro. Savukārt kopējo zaudējumu pieaugums no 150 tūkst. eiro līdz 1,6 milj. eiro norāda vien uz to, ka uzņēmumi lielākoties arvien ir investīciju un izaugsmes fāzē, norāda kāds jomas komersants.

Divkāršs kāpums

Apgrozījuma, darbinieku skaita un nomaksāto nodokļu ziņā lielākās nozares kompānijas UAVFactory (ražo fiksēto spārnu dronus) apgrozījums pērn pieaudzis vairāk nekā divas reizes līdz 6,3 milj. eiro, bet peļņa pārsniegusi vienu milj. eiro. Uzņēmuma finanšu direktore Jeļena Ābola norāda, ka tam pamatā vairākas lietas. Ar ES fondu atbalstu veikti pētījumi, tāpat pērnā gada vasarā kompānija piedāvājusi jaunus produktus. Jaunus pasūtījumus veikuši gan esošie, gan jauni klienti. Vaicāta, vai arī šogad gaidāma tāda pati izaugsme, viņa atzīmē, ka jūlija beigās apgrozījums varētu sasniegt sešus milj. eiro, bet gadā kopumā varētu būt vismaz 10 milj. eiro. Savukārt peļņa procentuāli varētu būt mazāka, jo jādomā par investīcijām, lai uzņēmums arī turpmāk varētu augt.

Komentāri

Pievienot komentāru
Eksperti

Vai tehnoloģiju giganti apēdīs tradicionālās bankas?

Latvijas Bankas maksājumu eksperte Edīte Gailiša,15.07.2019

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Šīs lielās kompānijas apzīmē kā TechGiants – tehnoloģiju milži. ASV kompānijas Google, Apple, Facebook un Amazon (apzīmētas arī kā GAFA) ir dominējošie spēlētāji savās jomās.

Piemēram, 2018. gadā visā pasaulē 90% gadījumu, meklējot informāciju internetā, izmantots Google meklētājs. Facebook kopā ar Google ir dominējošie spēlētāji digitālās reklāmas pārdošanā (kopā tie aizņem vairāk nekā 50% tirgus). 2018. gada beigās Facebook bija gandrīz 2.4 miljardi lietotāju (tas ir vairāk nekā 30% planētas iedzīvotāju), un katru minūti tiek reģistrēti 400 jauni lietotāji. Google ir apmēram 1.5 miljardi lietotāju, Amazon – apmēram 300 miljoni. Tāpat strauji audzis Apple maksājumu risinājuma Apple Pay lietotāju skaits – 2018. gadā tas sasniedzis 383 miljonus (pieaugums pret 2017. gadu ir 67%).

Arvien nozīmīgāku lomu spēlē arī Ķīnas lielie tehnoloģiju uzņēmumi Baidu, Alibaba (AliExpress platformas uzturētājs), Tencent un Xiaomi (kopā apzīmēti kā BATX), kas radījuši digitālas ekosistēmas, ietekmējot Ķīnas iedzīvotāju ikdienu un dzīvi, kā arī metuši izaicinājumu GAFA pārākumam, aktīvi darbojoties ārpus Ķīnas robežām.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Viens no Latvijas prezidentūras Eiropas Savienības (ES) Padomē panākumiem ir panāktā vienošanās starp Eiropas Parlamentu un ES Padomi par dzelzceļa tiesību aktu paketi jeb tā dēvēto Tehnisko pīlāru, otrdien raksta laikraksts Diena.

Tā būtība ir vienotu tehnisko un drošības standartu noteikšana visā ES dzelzceļa sistēmā un vienota vilcienu un lokomotīvju drošības standartu apstiprināšana un atļaujas saņemšanas procedūra Eiropas Dzelzceļa aģentūrā.

Latvijas īpašais panākums ir tas, ka Baltijas valstīm kā vienīgajām noteikts izņēmuma statuss. Proti, tā kā Baltijas valstu dzelzceļa operatori negrasās ieiet citu reģionu dalībvalstu tirgū, tad tiem savam ritošajam sastāvam nebūs obligāti jāizņem atļauja Eiropas Dzelzceļa aģentūrā, kas ir dārgs process. Tā vietā Baltijas valstu atbildīgajām institūcijām būs jāvienojas par kopējiem drošības standartiem un savstarpēju sertifikācijas atzīšanu. Proti, ja Latvijas lokomotīve būs sertificēta Latvijā, tad sertifikāts būs derīgs arī Lietuvā un Igaunijā bez kādām papildu procedūrām.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Iespējams, liela daļa banku, kas darbojas šodien, būs arī pēc pieciem un desmit gadiem, bet tām būs jāpielāgojas

Tā intervijā DB norāda Kristo Kērmans (Kristo Käärmann), TransferWise līdzdibinātājs. Šobrīd igauņu izcelsmes finanšu tehnoloģiju kompānijai TransferWise ir vairāk nekā miljons lietotāju visā pasaulē, un katru mēnesi tiek veikts vairāk nekā 600 tūkst. transakciju. Katru mēnesi TransferWise platformā cilvēki pārskaita vairāk nekā 1 mljrd. eiro.

Fragments no intervijas:

Kādu jūs redzat banku pakalpojumu nākotni piecu līdz desmit gadu un ilgākā perspektīvā?

Iespējams, liela daļa banku, kas darbojas šodien, būs arī pēc pieciem un desmit gadiem, bet uzskatu, ka tām būs jāpielāgojas. Ticu, ka būs bankas, kas specializēsies konkrētās nišās, piemēram, dažas bankas varētu orientēties uz naudas aizdošanu, bet citas varētu kļūt par biznesa finansētājām vai maksājumu tīklu. Pieļauju, ka turpmāk tiešām sarežģīti būs universālajām bankām, kad dara visu, jo, tā kā konkurence kļūst spēcīgāka, tām viss būs jādara labākajā iespējamā veidā, bet mēs redzam, ka tas ir diezgan grūti, kad līdzās ir tehnoloģiski daudz spēcīgākas kompānijas, kas nodrošina savstarpējos aizdevumus vai īsteno citus tradicionālo banku elementus. Universālās bankas ideja būs grūti saglabājama.

Komentāri

Pievienot komentāru
Atkritumu apsaimniekošana

Saeima Rīgā izsludināto ārkārtējo situāciju atkritumu apsaimniekošanas jomā atzīst par pamatotu

LETA,19.09.2019

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Saeima šodien apstiprināja Ministru kabineta lēmumu par ārkārtējas situācijas izsludināšanu atkritumu apsaimniekošanas jomā Rīgā.

Tas nozīmē, ka pagājušajā nedēļā izsludinātā ārkārtas situācija joprojām ir spēkā.

Par ārkārtējo situāciju nobalsoja 59 deputāti, savukārt pret to saņemtas 24 deputātu balsis. Vēl viens deputāts balsojumā atturējās.

Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrs Juris Pūce (AP), uzrunājot deputātus, atgādināja apstākļus, kuru dēļ izsludināta ārkārtēja situācija. Viņaprāt, ārkārtējā situācija ir jāturpina, jo pretējā gadījumā līdz ar ārkārtējas situācijas ieviešanu noteiktie ārkārtas pasākumi zaudēs spēku.

Līdz ar neskaidro situāciju atkritumu apsaimniekošanā uz spēles ir likta rīdzinieku labklājība un tiesības dzīvot tīrā un sakārtotā vidē, uzsvēra deputāts Artūrs Toms Plešs (AP). «Ja Rīgas dome nav spējusi parūpēties par rīdziniekiem, tad mums Saeimā tas būtu jādara,» teica Plešs

Komentāri

Pievienot komentāru
Tehnoloģijas

TeliaSonera nāks klajā ar risinājumu Lattelecom un LMT nākotnes perspektīvām

Sanita Igaune,13.07.2015

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

TeliaSonera nāks klajā ar risinājumu Lattelecom un LMT nākotnes perspektīvām

Tā DB pastāstīja finanšu ministrs Jānis Reirs (Vienotība).

Kāds ir jūsu viedoklis, vai kaut kas ir jādara ar LMT un Lattelecom (LT)?

TS ir nākusi ar priekšlikumu par to, ka ir nepieciešams mainīt esošo situāciju. Uzskatu, ka ir vismaz jāuzklausa otrs akcionārs un jāsaprot, ko viņš vēlas. Mums ir bijusi pirmā tikšanās. TS ir izklāstījusi, kas viņus neapmierina, piemēram, tas, ka uzņēmumi darbojas vienā nišā un dažās produktu grupās savstarpēji konkurē. Tas nozīmē, ka samazinās peļņas iespējas. TS nāks ar risinājumu, un pagaidām vēl šī piedāvājuma nav. Pēc tam darba grupa vērtēs. Mans viedoklis ir tāds – tirgū ir laba konkurence. Ja ir iespējami uzlabojumi, lai samazinātu izmaksas un palielinātu peļņu, tad tas ir pozitīvi. Ja ir iespējami risinājumi, kur klients saņem labākus pakalpojumus, tad labi. Ja ir iespējami risinājumi, kad klients saņem lētāku pakalpojumu – arī esam gatavi pie tā strādāt. Taču pie jebkuras situācijas valstij ir jāturpina kontrolēt LT. Tas ir nosacījums, ko no savas puses virzīšu. Izmaiņu gadījumā pareizāk būtu, ja abi uzņēmumi atrastos valdības kontrolē, jo abi ir piemērs tam, ka valsts tos labi apsaimnieko. Katru gadu saņemam naudu budžetā peļņas veidā, nerunājot par darbiniekiem, kuri tiek algoti un par kuriem maksāti nodokļi. Tas nav monopols kā citās jomās, kur ir viens uzņēmums ar labiem rādītājiem. Redzu iespējas sinerģijai, bet tai ir jābūt ļoti izsvērtai un ir jābūt papildu vērtībai – labāki produkti, plašāks klāsts, zemāki izcenojumi un valsts kontrolpakete. Ja nav šo nosacījumu, tad nav jēgas kaut ko mainīt.

Komentāri

Pievienot komentāru