Ekonomiskā situācija pasaulē un Latvijā šobrīd ir visai izaicinoša. Tāpēc paziņojumi par nozīmīgām investīcijām jaunas ražotnes izveidē izraisa pastiprinātu interesi.
Viens no šādiem uzņēmumiem ir starptautiskais automatizācijas un pašapkalpošanās risinājumu ražotājs Omnic, kas tikko paziņoja par saviem plāniem Liepājā izveidot pakomātu ražotni. Plašāk par iecerētajām investīcijām Latvijā, zaļās loģistikas risinājumiem, dronu pakomātiem un tālākajiem izaugsmes plāniem Eiropā intervijā stāsta Omnic galvenā produktu attīstības vadītāja Anna Snitko.
Kā nonācāt pie lēmuma celt pakomātu rūpnīcu Liepājā?
Rīgā strādājam jau divus gadus un ļoti aktīvi paplašināmies. Redzam, ka no Latvijas varam tālāk organizēt izaugsmi pa visu Eiropu. Tāpēc arī pieņēmām lēmumu investēt līdz pat 8 miljoniem eiro rūpnīcas celtniecībā Liepājā. Šobrīd mūsu galvenā ražotne, kas apgādā Eiropas tirgu, atrodas Gruzijā.
Kādi ir uzņēmuma mērķi Eiropas tirgū?
Strādāsim divos galvenajos virzienos. Pirmkārt, plānojam sadarboties ar loģistikas uzņēmumiem un veidot liela mēroga partnerības tīklus. Sadarbībā ar partneriem esam gatavi investēt šādu tīklu izveidē ievērojamus līdzekļus – mūs interesē 5–10 miljonu eiro projekti. Otrs attīstības virziens ir inovācijas un klientu pieredzes uzlabošana esošajos vai topošajos pakomātu tīklos. Varam palīdzēt daudziem tirgus dalībniekiem sasniegt ievērojami labākus rezultātus. Mums ir pieredze gan daudzfunkcionālu programmatūras risinājumu izstrādē, gan pakomātu tīklu biznesa procesu efektivizācijā.
Kā jūs vērtējat pakomātu tirgu Eiropā?
Eiropas tirgu nosacīti varam iedalīt trīs grupās: valstis, kurās ir labi attīstīta gan pakomātu infrastruktūra, gan klientu pieredze – Polija, Baltijas valstis, Vācija. Otrā grupā ir valstis, kurām ir laba infrastruktūra, bet klientu pieredze nav tik labi attīstīta – piemēram, Spānija un Francija. Trešajā grupā ir valstis, kurām ir potenciāls attīstīt pakomātu tīklus, taču tām nav atbilstošas infrastruktūras un pietiekama klientu pieredzes līmeņa. Tās ir tādas valstis kā Itālija un Grieķija.
Vai esat plašāk jau pētījuši Eiropas tirgū valdošās loģistikas tendences, kādi ir galvenie secinājumi?
Šobrīd priekšplānā ir zaļās loģistikas un ilgtspējīgas attīstības jautājumi. Tostarp elektromobiļi un paku skapji ir viens no galvenajiem zaļās loģistikas tehniskajiem risinājumiem, jo to ieviešana būtiski samazina oglekļa dioksīda emisijas visā loģistikas ķēdē. Aktuālas ir arī automatizētās noliktavas un termināļi paku saņemšanai, tāpat arī dalīšanās ekonomikas risinājumi. Dalīšanās ekonomikas modelis loģistikā izpaužas kā kopīga infrastruktūras platforma, kuru vienlaikus var izmantot vairāki loģistikas un e-komercijas uzņēmumi.
Vai arī savās ražotnēs ievērojat ilgtspējas un zaļās ekonomikas principus?
Jā, mūsu rūpnīcu Gruzijā darbina saules paneļi – tie saražo 70 % no visas mūsu izmantotās elektroenerģijas. Tādējādi esam atteikušies no masveida fosilā kurināmā enerģijas izmantošanas. Nevaram būt godīgi pret saviem klientiem un nozari kopumā, ja runājam par paku skapjiem kā zaļās loģistikas risinājumu, bet to ražošana nav videi draudzīga. Savā rīcībā esam konsekventi.
Pastāstiet, kā plānojat tālāko izaugsmi Eiropas tirgū – piesaistot sadarbības partnerus vai pašiem tieši strādājot ar klientiem?
Apsveram abus variantus. Eiropas tirgus ir milzīgs, tāpēc sadarboties ar lokāliem partneriem visbiežāk ir daudz efektīvāk. Tā ir iespējams ātrāk atrast vietējos klientus, izveidot pakomātu tīklu un sasniegt vēlamos biznesa radītājus. Arī tajās valstīs, kur mums jau ir reģionālais birojs, piemēram, Latvijā, mēs joprojām esam ieinteresēti partnerībā. Ievērojam abpusēji izdevīgu (win-win) stratēģiju, jo piedāvājam “sagatavotu biznesu”, tostarp programmatūru, ražošanu un reālu biznesa risinājumu ieviešanu dzīvē.
Vai nodrošināt arī individuālus specializētus risinājumus?
Jā, piemēram, varam finansēt un izveidot pabeigtu pakomātu tīklu, ar atlikto maksājumu pēc pirmā darbības gada. Mēs nodrošināsim aparatūru, programmatūru, apkopi, tīkla pārvaldību, mārketingu un personāla apmācību. Tieši šobrīd strādājam pie šāda projekta, kur tiek plānotas investīcijas trīs Eiropas valstīs 1 miljona eiro apmērā.
Eiropas tirgus kopumā ir diezgan piesātināts. No kurienes tāda pārliecība, ka pieprasīts būs tieši Omnic?
Eiropā ir diezgan daudz uzņēmumu, kas piedāvā paku skapjus, taču tikai divi no tiem nodarbojas ar pilnu izstrādes un ražošanas ciklu. Vairumā gadījumu Eiropas ražotāji paku skapjus pērk Ķīnā un aprīko tos ar savu programmatūru. Būtībā šobrīd esam vienīgais pakomātu ražotājs, kas klientiem var nodrošināt pilnu pakalpojumu servisu – gan saražot pakomātus un nodrošināt programmatūru, gan izveidot pakomātu tīklu un nodrošināt klientu apkalpošanu. Citi tirgus dalībnieki parasti piedāvā tikai vienu no kompetencēm – ražošanu, programmatūru vai pakomātu tīkla izveidi.
Omnic nodrošina pilnu ražošanas ciklu un detalizētu daudzfunkcionālu programmatūru. Integrāciju ar klienta platformu veicam 30 stundu laikā, un pēc tam uzreiz varam nodrošināt attālinātu procesu kontroli katrā pakomātā. Nodrošinām monolītu ekosistēmu, tostarp visa aparatūra un programmatūra ir pilnībā mūsu izstrādāta. Turklāt mums ir daudzu gadu pieredze pakomātu tīklu palaišanā un mērogošanā, tāpēc mēs varam piedāvāt saviem klientiem un partneriem pilnīgu visaptverošu risinājumu.
Pie kādām inovācijām loģistikas nozarē vēl Omnic strādā?
Aktuālais inovāciju projekts ir DroneBox. Tas ir pakomāts, kas varēs saņemt un uzglabāt ar dronu piegādātās pakas. Projekts šobrīd ir aktīvas izstrādes stadijā, un jau tuvākajā nākotnē ceram nodrošināt tā ieviešanu dzīvē.