Tiesa atzīs par maksātnespējīgiem, ja kreditors būs atguvis savu naudu, bet parādniekam būs nodokļu parādi.
Šāds priekšlikums ir guvis atbalstu darba grupā, kura vētī Maksātnespējas likuma grozījumus pirms to skatīšanas Saeimas komisijas sēdē. «Tas būtu solis uz priekšu, lai novērstu situāciju, kad valsts budžets ir teju vai pēdējais kreditors, kuram parādnieks kaut ko maksā, un mainītu situāciju, kad valsts kā kreditors tiek apspēlēts,» priekšlikuma būtību skaidro Saeimas Tautsaimniecības, agrārās, vides un reģionālās politikas komisijas priekšsēdētājs Jānis Ozoliņš. Viņš atzīst, ka šobrīd joprojām diskutabls jautājums ir par nodokļu parādu apmēru un to samērojamību ar uzņēmuma lielumu.
Proti, patlaban nodokļu administrācijas publiskajā parādnieku datu bāzē ir visi tie, kuri parādā vairāk par 100 Ls, tomēr jārēķinās, ka 100 Ls parāds uzņēmumam, kas apgroza simtus tūkstošus, daudzus miljonus vai pat desmitiem milj. Ls, ir neadekvāti mazs, vēl jo vairāk, ja tie nodokļos maksā daudzus desmitus, simtus un pat milj. Ls. Ir arī ideja, ka uzņēmumu par maksātnespējīgu varētu atzīt tikai tādā gadījumā, ja nodokļu parāds ir 3000 Ls vai vairāk – slieksnis, kad pret jebkuru uzņēmumu var vērst prasību tiesā par tā atzīšanu par maksātnespējīgu.
Vairāki uzņēmēji ideju vērtē piesardzīgi. Kritiķi norāda, ka maksātnespējas testā parādās jautājums par nodokļu parādu apmēru, kaut arī nodokļu iekasētājs un piedzinējs VID konkrētajam parādniekam nemaz nav prasījis. Oponenti gan norāda, ka tādējādi VID nebūs jātērē valsts nauda, lai samaksātu valsts nodevu un depozītu par maksātnespējas ierosināšanu pret konkrēto parādnieku. Tādā veidā uzņēmējdarbības vide attīrīšoties no «profesionālajiem» nodokļu nemaksātājiem, kas graujot godīgu konkurenci.