Nav ticams, ka Latvijā varētu ienākt kādas jaunas lielas tirdzniecības ķēdes, kas varētu būtiski mainīt tirgus daļas, savu uzskatu pauž Latvijā lielākā kiosku apsaimniekotāja Narvesen Baltija (Narvesen) valdes loceklis Rems Razums, kurš ir arī tirdzniecības centru Galerija Centrs, Mols, Origo, Dole un Alfa apsaimniekotāja Linstow Center Management valdes loceklis.
Razums klāstīja, ka šogad iedzīvotāji pamazām atgūst ticību, ka viņiem ir ienākumi un viņi var tērēt savus līdzekļus, tomēr ilgtermiņā mazumtirgotāju situācija nav ļoti saulaina. «Labais patērētājiem ir tas, ka ļoti aug konkurence. Labi savukārt nav tas, ka mēs redzam – cilvēki vienkārši brauc prom. Ārpus Rīgas tas ir ļoti izteikti, bet arī Rīgā cilvēku skaits samazinās. Turklāt samazinājumi ir tieši tajā grupā, kas ir pelnošie cilvēki darbspējīgā vecumā. Tādēļ, ja mēs skatāmies desmit gadu perspektīvā, tad situācija ir diezgan draudīga,» viņš teica un piebilda, ka nav arī nekādu indikāciju, ka situācija varētu mainīties – nav paredzams, ka Latvijā pēkšņi sākas bērnu dzimstības bums vai atbrauc daudz viesstrādnieku.
Viņš uzsvēra – ja viņš būtu finanšu investors, tad nekādā gadījumā neinvestētu Baltijā mazumtirdzniecībā. Tiesa, tiem spēlētājiem, kas šeit jau ir, gan ir iespējas investēt un paplašināt biznesu. «Tam pašam Linstow ir skaidrs plāns paplašināt savus tirdzniecības centrus, un tam ir potenciāls. Arī Narvesen ilgtermiņā Latvijā paliks. Tomēr tam, ka šeit ienāks kādas jaunas lielas tirdzniecības ķēdes, kas varētu būtiski mainīt tirgus daļas, piemēram, izbīdīt no tirgus līderu pozīcijām Rimi vai Maxima, es neticu,» viņš sacīja.
Vienlaikus gan Narvesen valdes loceklis minēja, ka jauni zīmoli gan Latvijā varētu pierādīties, jo nav loģiski kaut vai tas, ka Islandē ar 300 tūkstošiem iedzīvotāju ir Ikea vai H&M, bet šeit to nav. «Tas nav loģiski, tādēļ šie zīmoli varētu ar laiku parādīties. Tādēļ kaut kas jau šeit notiks, bet es arī saprotu, ka tādiem lieliem tirdzniecības tīkliem kā Tesco vai Carrefour Latvija nav uz kartes un nekad arī nebūs,» pastāstīja Razums.
Atbildot uz jautājumu, vai kāds no tirgotājiem no Latvijas arī varētu aiziet, Razums norādīja, ka tas ir iespējams, taču tad tas drīzāk būs individuāls biznesa lēmums.
Tāpat viņš piemetināja, ka konkurence mazumtirdzniecībā pieaug un Narvesen darbības sektorā, kas ir saistīts ar uzkodām, tā pieaug ļoti strauji. «Visi grib tirgot kafiju un maizītes. Tā tagad šķiet zelta ādere,» sacīja Razums.
Narvesen Baltija ir viens no lielākajiem preses un citu sīkpreču tirgotājiem Latvijā.