Sakarā ar gaidāmo Saeimas balsojumu par Mikrouzņēmuma nodokļa likmi gribam vērst Saeimas un sabiedrības uzmanību uz, mūsuprāt, izšķiroši svarīgiem faktoriem, kurus būtu obligāti jāņem vērā, lemjot par jebkādām izmaiņām Mikrouzņēmuma nodokļa likmē un piemērošanas kārtībā.
Joprojām nemainīgs ir uzstādījums, ka mazais un vidējais bizness Latvijā ir īpaši atbalstāmas uzņēmējdarbības formas. Šo uzstādījumu atbalsta gan uzņēmēju organizācijas, gan politiskās partijas, kuru priekšvēlēšanu solījumi mums visiem vēl ir svaigā atmiņā. Atcerēsimies, ka mikrouzņēmuma nodoklis tika ieviests tieši ar mērķi atvieglot uzņēmējdarbības uzsākšanu un birokrātisko slogu. Šobrīd uzņēmēji praksē redz, ka šāda nodokļa maksātāja formas ieviešana bija pareizs lēmums, tā strādā, reāli atvieglojot uzņēmējiem ikdienas darbu, samazinot atskaišu un grāmatvedības darbību apjomu. Noteiktā likme 9% apmērā ir pierādījusi sevi kā realitātei atbilstošu, taisnīgu nodokļa apmēru no ienākumiem, kuri nepārsniedz Mikrouzņēmuma nodokļa maksātājiem noteikto maksimālo gada apgrozījumu. Realitāte rāda, ka pie esošās situācijas ekonomikā tā ir dzīvotspējīga uzņēmējdarbības forma, atbilstoša valsts prioritātei – mazā un vidējā biznesa attīstībai.
Izveidojot Mikrouzņēmuma maksātāja statusu uzņēmumiem un pašnodarbinātām personām, galvienie reālie ieguvumi ir - ēnu ekonomikas mazināšanās, vienkāršāka uzņēmējdarbības uzsākšana, mazā biznesa atbalsts, galu galā ieņēmumi valsts kasē.
Diskutējot par Mikrouzņēmuma nodokļa likmes palielināšanu, jāsaprot, ka plānotā likmes celšana līdz 11% vai pat 15% no apgrozījuma ir attaisnojama tikai tādā gadījumā, ja ekonomiskā situācija uzlabojas, mazā uzņēmējdarbība attīstās un, pieaugot ieņēmumiem, uzņēmumi var maksāt lielāku nodokļu apjomu. Lai gan kopumā Latvijas ekonomika lēnām pieaug, pieaugums nekādi nav samērojams ar nodokļa likmes palielinājumu par 3 vai 6 procentiem. Turklāt situācija mazā biznesa jomā ir vēl bēdīgāka, daudzi uzņēmumi vēl joprojām pārdzīvo stagnācijas periodu pēc finanšu krīzes. Realitātē Mikrouzņēmuma nodokļa likmes palielināšana šobrīd nozīmētu daudzu šā nodokļa maksātāju likvidāciju vai pāriešanu ēnu ekonomikā, kas nekādi nav saucams par atbalstu mazajam un vidējam biznesam. Šāda rīcība būtu tieši pretēja tiem principiem, kuru dēļ šis nodokļa maksātāja veids tika ieviests un šobrīd, palielinot nodokļa likmi, tā ieviešana un eksistence zaudētu lielu daļu jēgas.
Nacionālo uzņēmēju padome aicina nemainīt spēkā esošo Mikrouzņēmuma nodokļa likmi, atstājot to 9% apmērā. Uzskatām, ka pie diskusijas par šo jautājumu var atgriezties tad, kad Mikrouzņēmuma nodokļa maksātāju ienākumi būs pieauguši atbilstoši palielināmajai likmei.