«Viens no izaicinājumiem ir mikrouzņēmumu nodoklis, kas pēc mūsu aplēsēm budžetam rada 200 – 250 miljonu eiro lielus zaudējumus,» saka finanšu ministrs Jānis Reirs
Vietējiem uzņēmējiem un arī investoriem patīk stabilitāte. Vai Latvijā nodokļi nemainās pārāk bieži?
No 2011. gada nav paaugstināts neviens pamatnodoklis. No 2011. gada PVN ir samazināts par 1%, iedzīvotāju ienākuma nodoklis – no 26% uz 23%, arī sociālais nodoklis samazināts gan darba devēju pusē, gan darba ņēmēju pusē par pusprocentu. Tas nozīmē, ka mēs esam vienīgā Eiropas Savienības valsts, kura ir samazinājusi nodokļus tādā apjomā laikā pēc krīzes. Pārsteidz arī tas, ka, piemēram, Igaunija no nākamā gada palielinās iedzīvotāju ienākuma nodokli par 1%, arī Čehija palielinās šo nodokli par 1%. Un vēl dažas «neeirozonas» valstis Eiropas Savienībā arī to palielinās par 1%. Tas nozīmē, ka Latvija ir uz pareiza ceļa, mēģinot turēties zemāko nodokļu zonā, tāpat arī rūpēties par to, lai šie nodokļi paliktu tādā līmenī. Viennozīmīgi – ir arī lieli izaicinājumi. Viens no tiem ir nodokļu iekasējamība. Bieži jautā, kāpēc mums ir līdzīga nodokļu sistēma kā Lietuvā un Igaunijā, bet nodokļu iekasējamība ir stipri zemāka. Viens no izaicinājumiem ir mikrouzņēmumu nodoklis, kas, pēc mūsu aplēsēm, budžetam rada 200–250 miljonu eiro lielus zaudējumus. Tas ir 1% no IKP, kas ir ļoti nozīmīgi. Varētu ļoti daudz finansiālu problēmu atrisināt, ja mums būtu tāda pati nodokļu sistēma kā kaimiņiem.
Ja šiem cilvēkiem nebūtu iespējas darboties mikrouzņēmuma nodokļu režīmā, viņi darbotos ēnu ekonomikā vai arī emigrētu no valsts. Vai par to tiek domāts?
Valsts ieņēmumu dienestā ir ļoti daudz iesniegumu no darbiniekiem par to, ka darba devēji ir spieduši pārreģistrēties par mikrouzņēmējiem. Un tā ir ļoti bīstama tendence. Jo mikrouzņēmuma darbinieks ir praktiski sociāli beztiesisks. Viņam netiek uzkrāta pensija. Tātad mēs, visi pārējie, kas maksājam nodokļus, maksāsim pensijas šiem cilvēkiem, kas strādā mikrouzņēmuma režīmā. Tātad skolotāji no saviem mazajiem sociālajiem uzkrājumiem, policisti, visi pārējie – mēs maksāsim uzņēmējiem pensijas. Skan nedaudz dīvaini, vai ne?
Jaunais uzņēmējs nevar būt mūža garumā, bet atsevišķās jomās var būt mazais uzņēmējs – un tas ir labāk nekā bezdarbnieks.
Šāda veida uzņēmējdarbības iespēja tika radīta, lai cilvēks uzsāktu uzņēmējdarbību. Vēlreiz atgādināšu, ka šī mikrouzņēmuma nodokļu sistēma nes zaudējumus valstij 1% apjomā no IKP. Turklāt sākotnēji bija paredzēta apgrozījuma robeža 40 tūkstoši latu, bet Saeima to izmainīja uz 70 tūkstošiem latu. Es nezinu, vai 70 tūkstoši latu vai tagad 100 tūkstoši eiro ir mazais uzņēmums Latvijas mērogā.
Nu, nekāds lielais uzņēmums ar 100 tūkstošu eiro apgrozījumu gadā nav.
Nu nav tas mazais uzņēmums! Un nodoklis 20%, lai varētu segt minimālas sociālās iemaksas un teritorijas uzturēšanas izdevumus. Turklāt vēlreiz atgādināšu, ka likuma anotācijā tas bija paredzēts kā uzņēmējdarbības veids gala patēriņam. Saeima noteica 9% likmi, kas praktiski izslēdza jebkuru sociālu nodrošinājumu un tātad palielināja maksimālo apgrozījumu līdz 100 tūkstošiem eiro. Katrs iedzīvotājs, iepērkoties veikalā, domā, ka viņus apkalpo pārdevēji. Bet patiesībā viņus apkalpo uzņēmēji, jo daudzi ir izdomājuši, ka veikalā var strādāt nevis pārdevējs, bet mikrouzņēmējs. Tātad liek pārdevējam reģistrēties par mikrouzņēmēju, un pilnībā izslēdz no sociālās aizsardzības. Jūs varat uzskatīt, ka tas ir labs veids, kā veidot biznesu, bet es tā neuzskatu.
Tas varbūt nav labākais veids, kā veidot biznesu, bet acīmredzot liecina to, ka valstī ar darbaspēka nodokļu sistēmu tomēr kaut kas nav kārtībā.
Ar sistēmu viss ir kārtībā. Bet daudzi cilvēki ir uzsākuši agresīvu nodokļu plānošanu. Cilvēks, kas sniedz biznesa konsultācijas vai grāmatvedības pakalpojumus, normāli neiet tādu ceļu un nesāk mikrouzņēmēja karjeru. Jo tādu nav nevienā pasaules valstī. Latvijas tirdzniecības un rūpniecības kamera stāsta, ka viņiem no visas pasaules raksta vēstules, cik tas ir labs uzņēmējdarbības režīms – šie mikrouzņēmumi. Bet kaut kā neviena pasaules valsts vēl nav ieviesusi šādu režīmu. Eiropas Savienībā viennozīmīgi tādu nav. Ir tikai dažas ofšorzonas. Tas nozīmē, ka tā ir vēl viena lieta, ar kuru uzņēmējdarbības vide tiek kropļota. Normāls uzņēmējs, kas maksā normālus nodokļus, vairs nespēj konkurēt ar mikrouzņēmumiem. Ir ļoti daudzas jomas, kur ir izkonkurēti uzņēmumi, jo tiem ir jāiegulda pamatlīdzekļos, lai piedalītos konkursos.
Visu interviju Daudzi uzsākuši agresīvu nodokļu plānošanu lasiet 21. septembra laikrakstā Dienas Bizness.