http://www.db.lv/images/article/2008/05/23/cb4b1273-e59b-4c71-bb89-279d81165272.jpg
«Mēs dzīvojam sabiedrībā, kurā vīriešiem un sievietēm piemīt patoloģiska vēlme būt seksīgiem līdz pat zārka vākam,» ar vieglu ironiju saka Konstantīns Bogomolovs. «Zvaigžņu parādīšanās uz sarkanajiem paklājiem Losandželosā, Kannās un Venēcijā to tikai apstiprina. Mēs redzam maksimāli atkailinātus plecus, rokas un dekoltē neatkarīgi no vecuma. Karikatūras ar pigmentācijas pleķiem, grumbām un savītušu ādu! Un nevienam tas nešķiet nenormāli!»
Iespējams, es pārspīlēju, bet arī ikdienas dzīvē sievietes neatkarīgi no vecuma šķiet nodarbinātas tikai ar vienu vienīgu domu – cik īsi drīkst būt mani svārki un cik atkailināts vēders. Šī uzbāzīgā atkailināšanās, manuprāt, atņem visus imidža jaukumus. Jo seksualitāte ir līdz galam nepateiktais. Mūsu erotiskās fantāzijas parasti darbojas, kad nav iespējas ieraudzīt visu.
Kad un kāpēc radās šī tendence?
Tas ir rokoko laikmets, galantais 18. gadsimts. Tikai tad bija cita terminoloģija. Vārdus seksīgs un seksapīls neviens pat dzirdējis nebija. Toties bija uzstādījums – dāmām un kavalieriem vajadzēja būt pastāvīgi iekārotiem un seksuāli satrauktiem. Tolaik augstākajā sabiedrībā seksualitāte parādījās kā neatņemama dzīves stila, uzvedības normu, mākslas un glezniecības sastāvdaļa. Līdz 70. gadiem sievietei bija jāizskatās erotiskai un pavedinošai. Bija tikai viens imidžs – skaistule, jauna blondīne. Arī kavalieri bija seksuāli norūpējušies: greznumlietas, mežģīnes, apspīlētas zeķes un ķermeņa apakšdaļas demonstrēšana. Arī dāmas rādīja kājiņas: 18. gadsimtā svārku garums bija pacēlies gandrīz līdz ikram. Vārdu sakot, viss bija grotesks un pārspīlēts. Mūsdienās esam to aizmirsuši, mums šķiet, ka mums ir jaunais vilnis. Nē, tas ir retro. Mūsu sabiedrība pa vēsturisko spirāli nonākusi citā līmenī un citās formās, bet būtība palikusi tā pati.
Nākamajos 150 gados atklāta seksualitāte no imidža pazūd. Tēls varēja būt cēls, romantisks, sievišķīgs, carisks, tikai ne seksuāli izaicinošs. Piemēram, 19. gadsimtā matus krāsoja tikai tumšus. Tikai kurtizānes varēja atļauties būt rudas vai blondas. Dāmas neakcentēja lūpas un krūtis. Paskatieties tā laika siluetus – ir pleci, viduklis, bet krūšu nav. Ir svētulības laiks – frivolo tikumu pretstats. Klīrīgajā Viktorijas laikmetā pat lūpas kļūst nemodernas. Flobēram kādā romānā bija frāze: «Viņai bija resnas, neglītas lūpas, turklāt viņa tās bija nokrāsojusi ar karmīnu.»
Jutekliskums atgriežas tikai 20. gadsimtā. Sākotnēji – 30. gadu Holivudas filmās. Slavenas kino aktrises kļuva atklāti seksuālas. Visspilgtākie prototipi ir kinovēsturē pirmā platīnblondā aktrise Džīna Hārlova un Meja Vesta. Skatoties uz viņām, mēs redzam, kā rokoko mode atgriežas savā izejas punktā. Atkal platīnblondais – tikai šoreiz milzu deva peroksīda, nevis parūka vai balts pūderis, atkal vijīgās cirtas un spilgti uzkrāsotas, bantītē savilktas, skūpstam gatavas lūpas. No ekrāna uz skatītājiem plūda vieglprātība, jutekliskums un šiks – visas galantā laikmeta pazīmes. Manuprāt, tā nebija apzināta stilizācija. Cilvēku zemapziņā ir pagājušo gadsimtu mantojums, kuru pēc vajadzības citējam.
Vai tad 30. gadu sabiedrībā seksualitātes tēma nebija tabu?
Protams, bija. Reālajā dzīvē 30. gadu sievietes nevarēja izskatīties un uzvesties kā Džīna Hārlova. Šādi tēli drīkstēja parādīties tikai uz ekrāna. Aktrise valkāja smalkas atlasa kleitas, kas gar ķermeni plūda kā ūdens, un, protams, zem tām nevilka veļu. Viņas tēls nebija vulgārs kā rokoko sievietēm, bet skatītāja fantāzija darbojās ar pilniem apgriezieniem. Skatiens slīdēja pār viņas ķermeni un aptvēra, ka zem plānās kleitas nekā nav – tātad viņa ir gatava mīlai. Katrs viņas žests, gurnu vai kāju kustība zālē izraisīja atbildes reakciju.
Tā 30. gadu dīvas atvēra durvis uz 20. gadsimta seksualitāti. Protams, viss nenoritēja gludi. 40. gados sākās aizliegumi, nāca cenzūras vilnis un šo imidžu aizvieto vienkārša ķiķinoša meiča punktainā kleitā ar sakrokotām īsām piedurknītēm. Manuprāt, nākamais seksualitātes vilnis imidžā notika 70. gados. Disko subkultūra kļuva mūsdienīgi erotiska. Disko zvaigznes ģērbās sīciņos topiņos, ļoti apspīlētos džinsos vai šortos. Ar spilgti mirdzošo grimu, akcentētām lūpām un izlaistiem matiem tās ieviesa mūsdienīgu seksuālu imidžu, kurš arī ir tāds, kādu to šodien iedomājamies. Tas ir seksuāls izaicinājums un aicinājums vienlaikus.
Bet tas atkal bija tikai uz skatuves. Kopš kura laika mēs atļaujamies šādi ģērbties ikdienā?
Seksuāli tēli pieklājīgā sabiedrībā tika atļauti 90. gadu beigās un ienāca reālajā dzīvē. Pakāpeniski cilvēki pārstāja būt tikai skatītāji un izaicinošu apģērbu pielaikot domās. Viņi sāka to valkāt. Tāpēc pašlaik mēs piedzīvojam tā saukto panseksuālisma periodu. Visam, ko rada masu kultūra, ir seksuāls zemteksts. Mēs pat neesam pamanījuši, kā mūsu valodā ienākuši tādi komplimenti «O, cik seksīga somiņa!» vai «Cik seksīgas kurpītes!» Tagad taču tā ir labākā uzslava un mantas novērtējums. Spēlfilmā erotiskai ainai pēc žanra nosacījumiem jābūt vismaz trīsdesmitajā minūtē. Un ir vienalga, kāds ir sižets: galvenā varone var būt gan slepenā aģente, gan kodolzinātniece, gan mājsaimniece.
Seriāls Sekss un lielpilsēta, ko filmēšanas grupa bija iecerējusi kā parodiju par sievietēm, kuras ir seksuāli norūpējušās, rada tik lielu atsaucību, ka kļuva skaidrs – skatītājas galveno varoņu uzvedības modeli uztvērušas kā instrukciju. Seriāls kļuva par ikonu, filmu, ko cenšas atdarināt. Ar nākamo projektu Bīstamās mājsaimnieces ir tas pats stāsts. Tas pats seksuālais imidžs, tikai citā vidē – laukos.
Kā jūs komentētu mūsdienu estrādes un šovbiznesa fabriku?
Atbildēšu īsi. Es dievinu talantīgus cilvēkus. Man kā stilistam ir pilnīgi vienalga, kā ģērbusies Alla Pugačova, kādā tērpā uz skatuves iznāca Edīte Piafa un Ella Ficdžeralda. Viņu kolosālais talants izpērk visas gaumes kļūdas un viņu ārējā izskata trūkumus. Bet esmu pārliecināts, ka mūsdienās šīs sievietes nez vai būtu kļuvušas par šovbiznesa zvaigznēm, ja mēģinātu iziet kastingu kaut vai kādā meiteņu grupā. Mūsdienās solistus izvēlas pēc ārējā izskata, varbūt tādēļ ir tik maz ievērības cienīgu vokālu.
Atgriezīsimies pie terminiem. Ar ko seksapīls atšķiras no seksualitātes?
Angļu valodas vārds sexy ir saīsinājums no medicīniska termina sex appeal, kas apzīmē spēju piesaistīt pretējā dzimuma seksuālo uzmanību. Tas ir ārējais veidols. To nevajag jaukt ar seksualitāti, kas nozīmē spēju un iespēju nodarboties ar seksu. Šodien mēs esam liecinieki tam, ka seksualitāte ir zaudējusi vecuma ierobežojumu. Ja agrāk sieviete nosarka, sacīdama vārdu sekss, tad tagad 12 – 13 gadus veci pusaudži novērtē savus džinsus un kleitas ar seksīguma mērauklu. Mūsdienu mammas savām meitām saka: «Uzvelc īsākus svārciņus, parādīsim pleciņus, izcelsim skaistās krūtis...» To pašu mātes meitām teica 18. gadsimtā.
Starp citu, mūsu sabiedrība joprojām ir prasīgāka pret sievietes, ne vīrieša ārieni. Par spīti demokrātijai un līdztiesībai, vīrietim viegli piedod skaistuma trūkumu, bet nepiedod veiksmes trūkumu. Ja viņš ir skaists kā ziediņš, bet dumjš un netalantīgs, sabiedrība tūlīt pat piekar viņam potenciālā alfonsa vai narcisa zīmogu. Ar sievieti ir pretēji. Lai cik talantīga viņa būtu, ja viņa nav skaista, mēs nekautrēsimies viņu skaļi pažēlot. Ja viņa ir skaista, bet stulba, mēs sakām: «Nu un tad? Toties viņa ir glītiņa.» Tāpēc sieviešu skaistums šodien tiek koriģēts daudz rūpīgāk, bet vīrieši aktīvi cenšas sievietes panākt.
Vai tad ir slikti censties izskatīties jaunākam?
Cīņa par mūžīgu jaunību ir cēls cilvēces mērķis. Tikai mūsdienās jaunības jēdzienu mums aizstājusi seksuālā vēlme. Ir tikai dabiski, ka ar gadiem seksuālā tieksme samazinās. Bet jaunība ir kreativitāte, apgarotība, iespēja radīt un uztvert pasauli ar jaunām acīm. Un mēs gribam būt iekāroti! Turklāt tas attiecas ne tikai uz sievietēm, lai arī viņu centieni ir acīmredzamāki. Večuki apspīlētos krekliņos un īsos šortiņos parādās ne tikai estrādē, bet arī burziņos. Diemžēl ieciklēšanās uz vēlmi vizuāli izskatīties mūžīgi jauniem līdzinās karikatūrai un uzbāzībai.
Gribu sievietēm dot patiesu un labu padomu – neuzdodiet vīriešiem jautājumu: «Cik veca es izskatos?» Tam nav jēgas. Jūsu jautājuma mērķis ir saņemt komplimentu, bet vai jūs esat pārliecinātas, ka to saņemsiet? Patiesībā jūs piespiežat savu sarunbiedru aizdomāties par jūsu patieso vecumu. Līdz šim vīrietis par to nebija pat domājis, varat man ticēt! Un pat ja viņš, baidoties jūs aizvainot, atbildot nometīs desmit piecpadsmit gadu, varat būt drošas, ka atbilde nebūs patiesa.
Kāda ir jūsu prognoze par to, ko redzēsim uz sarkanā paklāja pēc gadiem divdesmit?
Pēc divdesmit gadiem kardinālas izmaiņas nez vai būs notikušas, bet agrāk vai vēlāk revolūcija būs. Gribu uzsvērt, ka mode, pirmkārt, ir cilvēki, tad seko moderns tēls un tikai tad – apģērbs. Rokoko laikmeta tikumu krīze ir zināma visiem. Lielā Franču revolūcija mainīja ne tikai ekonomiku, bet arī tikumus. Daudzas gaišmatainas seksapīlu aristokrātu galviņas nonāca zem giljotīnas. Es nedomāju, ka vēsture atkārtosies burtiski un cirtīs galvas, un es neaicinu: «Cilvēki, apstājieties!» Tikai konstatēju – mums jāsaprot, kas notiek, un nevajag domāt, ka pēc 100 – 200 gadiem mūsu stilu uztvers mierīgi. Visticamāk, kādā brīdī šis vilnis ies uz otru pusi. Pēc kūkas vienmēr gribas siļķi – tas ir vispārzināms fakts. Rokoko ilga pusotru gadsimtu. Panseksuālisms ir pēdējo 70 gadu tēma. Kas nāks vietā: moralizēšana vai svētulība? Varbūt garīgums, intelektuālisms un spilgts individuālisms? Bet varbūt izskata korekcijas tehnoloģijas sasniegs tādus augstumus, kad mēs viegli un bez piepūles varēsim iegūt vēlamo izskatu, un izskats mūs vairs tik ļoti nesatrauks. Dzīvosim, redzēsim...
#1/6
«Vīrieši no manis gaida tik daudz tāpēc, ka viņu galvās mīt priekšstats par to, kādai man jābūt un kādu es pati sevi esmu izveidojusi – sekssimbols,» tā visu laiku slavenākā seksa ikona Merilina Monro.
#2/6
Seriāla Sekss un lielpilsēta četras galvenās varones - Sāra Džesika Pārkere (Kerija), Kima Ketrela (Samanta), Kristīne Deivisa (Šarlote) un Sintija Niksone (Miranda). nosaka mūsdienu sievietes imidžu.
#3/6
Betija Būpa savu uzvaras gājienu sāka 1930. gadā, kad ASV tika radītā pirmā animācijas filma ar seksapīlo mazulīti galvenajā lomā. Par spīti cenzūras pūliņiem apturēt viņas slavas gājienu, Betija drīz vien kļuva par pirmo un līdz pat mūsdienām slavenāko animēto seksa simbolu.
#5/6
Zināmākā rokoko laikmeta modes ikona Marija Antuanete aktrises Kerstinas danstas veidolā.