Ar pareiziem pārdošanas lēmumiem klājas daudz grūtāk nekā ar pareiziem pirkšanas lēmumiem.
Aktīvajiem līdzekļu pārvaldniekiem pēdējie gadi bijuši grūti, jo to biznesam lielu konkurenci radījuši biržā tirgotie fondi, kas sola kopēt kādā kopējā indeksa sniegumu. Par labu šādiem līdzekļu pārvaldniekiem nespēlē arī tas, ka lielākā daļa no tiem parasti atpaliek no kopējā tirgus. Pieejamā informācija gan liecina, ka patiesībā tie tirgus profesionāļi, kas klientiem sola izvēlēties tos vērtspapīrus, kuriem klāsies labāk, to arī var izdarīt. Proti, liela daļa no tiem visai pareizi izvēlas, ko iegādāties. Problēma gan sākot parādīties pārdošanas brīdī.
Valdot šādam fonam, arī Financial Times ziņo: profesionālam aktīvu pārvaldniekam pamatā jādara divas lietas – jāpērk un jāpārdod. Pētījumi liek domāt, ka tiem gluži vai šokējoši slikti klājas ar pārdošanas pusi, kas tiem dārgi izmaksā, ja ņem vērā kopējo rezultātu. Tiek izcelts ASV universitāšu pētījums «Selling Fast and Buying Slow; Heuristics and Trading Performance of Institutional Investors», kura autori apsekojuši gandrīz 800 finanšu profesionāļu veidotus un pārvaldītus portfeļus, kuru vidējā vērtība bijusi gandrīz 600 miljonu ASV dolāru apmērā. Galu galā secināts, ka investori par pirkšanu un pārdošanu nedomā vienādi. Kamēr pirkšana uztverta kā investīciju lēmums, ar pārdošanas daļu tā neesot.
Pārdošanas problēma
Proti, akciju pirkšana parasti nozīmē visai skaidru procesu, kura laikā pamatīgi analizēti daudzi ar kompāniju un tās vērtspapīru uzvedību saistītie aspekti. Šāda pirkšanas procesa mērķis ir izcelties un atrast nākamo uzvarētāju, un patiesībā ar to tirgus profesionāļiem nemaz tik slikti neiet. Tā ir meistarības spēle, un tā strādā, skaidro pētījuma veicēji, – bieži vien akcijas, kuras šādi pārvaldnieki nupat iegādājušies, mēdz sagādāt labāku atdevi, ja salīdzina ar kopējo tirgu.
Tikmēr tad, kad jādomā par vērtspapīru pārdošanu, prasmes un analīze tiekot gandrīz vai atmesta. Tas gan tā neesot visos gadījumos – ja investoriem ir pieeja kādai jaunai, konkrētai informācijai, piemēram, ziņojumiem par uzņēmuma peļņu, tad šis process arī lielākoties atnesot pozitīvu atdevi.
Visu rakstu Meistarība pareizi pārdot ir retāk lasiet 31. janvāra laikrakstā Dienas Bizness.
Abonē (zvani 67063333) vai lasi laikrakstu Dienas Bizness elektroniski!