Lai nodrošinātu pārtikas aprites drošību un kvalitāti visos veikalu tīkla ražošanas cehos, Maxima izstrādājusi kompleksu plānu.
Tajā pašā laikā daudzi mazumtirgotāji apsver iespēju nākotnē pāriet uz ēdienu ražošanu centralizētos cehos. Pēdējā laikā publiskajā telpā daudz ticis diskutēts par Maxima kulinārijas ražošanas kvalitāti, it sevišķi pēc tam, kad no Maxima veikalos iegādātās pārtikas saindējās vairāki cilvēki. Pārtikas un veterinārais dienests (PVD) apturēja Maxima lielveikalu kulinārijas cehu darbību Rīgā A. Saharova ielā 20a un A.Deglava ielā 67, kā arī daļēji slēdza cehu lielveikalā Nīcgales ielā 46a. SIA Maxima Latvija iesniegusi PVD komplekso kvalitātes kontroles un nodrošināšanas plānu, bet ceha darbība A. Saharova ielā 20a atjaunota. Nākamnedēļ atsāks darboties arī cehs A. Deglava ielā. Maxima vēl aizvien cer atjaunot pircēju uzticību kulinārijas produktiem, palielinot cehu darbības kvalitāti. «Pēdējie notikumi mudināja izstrādāt plānu, saskaņā ar kuru cehu modernizācijā pirmajā kārtā investējam ap 250 000 Ls,» norādīja Maxima Latvija preses sekretārs Ivars Andiņš.
Apsver iespējas
Maxima jau kādu laiku apsverot divus variantus, kā koncentrēt ēdienu ražošanu, kas patlaban notiek 34 atsevišķos cehos 6 pilsētās, norādīja I. Andiņš. «Pirmā iespēja ir tā saucamās «ēdienu fabrikas» būve Ķekavas pagasta Abrās, bet otrā iespēja - līdzīgu, taču vēl lielāku ražotni būvēt centralizēti kopā Baltijas valstīm,» pastāstīja I. Andiņš. Drīzumā tikšot pieņemts lēmums par kādu no šiem variantiem. Arī Rimi Latvia ir apsvēris domu ar laiku daļēji pāriet uz centralizētu ēdienu ražošanu. «Doma par centralizētas ražotnes izveidi vairāk saistāma ar resursu optimizēšanu un līdz ar to - efektivitātes paaugstināšanu. Jo, kas attiecas uz kvalitāti un ražotās produkcijas drošību, tad gan vienā, gan otrā gadījumā esam ieinteresēti saviem klientiem piedāvāt tikai kvalitatīvu un drošu pārtiku,» Db sacīja Rimi Latvia pārstāve Dace Valnere.
Nenosaka uzticību
Savukārt Elvi, kas uz vietas gatavotos produktus savos veikalos ir pārdevis jau kopš uzņēmuma dibināšanas un 2006.gadā ieviesis jaunu zīmolu Elvi Virtuve, jau šobrīd centralizēti ražo šašliku. «Elvi Virtuve šašliki top centralizētā gaļas ražošanas cehā, kas ir viens no mūsdienīgākajiem Latvijā,» norādīja SIA Elvi grupa ģenerāldirektors Ģirts Kurmis. Viņš arī atzina, ka nākotnē, iespējams, arvien vairāk Elvi Virtuve produkti tiks ražoti centralizēti, jo šādā veidā tos būs iespējams piedāvāt klientiem ar izdevīgāku cenu. Pagaidām ar Elvi Virtuve zīmolu tiek piedāvātas ātrās maltītes - sviestmaizes, salāti un šašliks. Ģ. Kurmis norādīja, ka uzticība veikalu ražotajam nav atkarīga no tā, vai šie produkti tiek ražoti vienā vai otrā vietā: «Svarīgi, lai gan ražotājs, gan arī tirgotājs ievērotu produktu gatavošanas, transportēšanas un uzglabāšanas nosacījumus.»
Nāks ar pieredzi
Kā Db jau rakstīja (10.01.2008), līdz 2009. gada beigām Latvijā tiks atvērti aptuveni 15 Selver veikali, bet Rīgā plānots izveidot arī speciālu virtuves cehu, kas apgādās ķēdes veikalus ar kulinārijas izstrādājumiem. Selver šāda pieredze jau ir Igaunijā - centralizētās virtuves konceptu Selver ieviesa 1995. gadā. Uzņēmuma attīstības procesā ražotnes tika pilnveidotas un 2007. gada augustā tika atklāta jauna Selver centralizētā virtuve Tallinā 4000 m2 platībā. Kā atzina Selver Latvia izpilddirektors Uldis Priekulis, viens no centralizētās virtuves galvenajiem ieguvumiem ir augstās kvalitātes prasības, kas tiek kontrolētas, nododot ēku ekspluatācijā un vēlāk arī pārtikas ražošanas procesā. «Ir jāievēro tādi paši kvalitātes standarti kā jebkuram pārtikas ražotājam, un tie ir augstāki nekā cehos, kas atrodas uz vietas veikalā. Būtībā centralizētā virtuve ir pielīdzināma pārtikas produktu ražotāja statusam,» sacīja U. Priekulis. Svarīgs esot arī ekonomiskais ieguvums uzņēmumam - centralizēti organizēta loģistikas sistēma, kā arī vienas virtuves aprīkošana ar modernām iekārtām ir izdevīgāka nekā daudzu mazu cehu ierīkošana. Pēc pārtikas aprites uzraudzības likuma 5.panta, pārtikas ražotājiem ir jāsaņem atzinums par atbilstību ražotāja statusam un jāmarķē produkcija. Savukārt veikali tiek tikai reģistrēti kā pārtikas preču izgatavotāji. Šogad četros mēnešos pārtikas tirdzniecības uzņēmumos PVD veicis 6261 pārbaudi, ziņo LETA.
Daudz darba
No tām 4799 bijušas plānveida, bet 1462 - ārpuskārtas. 202 reizes konstatēta neatbilstība pārtikas derīguma termiņiem, 33 reizes - temperatūras režīma, 39 reizes - personāla higiēnas, kā arī 56 reizes - pārtikas marķējuma un 22 reizes - tehnoloģiskā procesa neievērošana. Savukārt PVD diennakts uzticības tālrunis 67027402 un PVD struktūras saņēmušas 137 sūdzības, no kurām 45 par pārtikas kvalitāti, temperatūras režīmu vai derīguma termiņiem bijušas pamatotas. PVD šai sakarā apturējis četru produktu realizāciju, izņēmis no apgrozības 21 produktu, uzlicis 24 administratīvos sodus 1580 latu kopsummā.