http://www.db.lv/uploads/ck/images/IdejuMezs(1).png
Pēdējos gados, it īpaši ekonomiskās recesijas ietekmē arvien straujāk notiek izmaiņas mēbeļu tirdzniecībā, loģistikā un jo īpaši ražošanā. Dažādu segmentu mēbeļu ražotāji šajos pārmaiņu laikos ir izvēlējušies atšķirīgu stratēģiju un arī taktiku gan esošo pircēju noturēšanai, gan jaunu piesaistei. Lai arī bieži vien valda uzskats, ka augsta specializācija komplektā ar kvalitāti un cenu ir panākumu atslēga, tomēr Dailŗade koks grupa iezīmē citu veiksmīgas darbības ceļu – plašs iespējamo produktu loks, vairākas ražotnes, spēja ļoti ātri mainīt produktu sortimentu.
«Šobrīd nevar strādāt pa vecam, jo situācija rāda, ka savas pozīcijas tirgū ļoti strauji zaudē agrāko daudzu gadu desmitu tirgus līderi, viņu pozīcijām ļoti agresīvi uzbrūk jaunā paaudze – interneta veikali, tāpēc nepieciešama inovatīva pieeja gan ražošanai, gan tirdzniecībai,» secina Daiļrades grupas uzņēmumu (SIA Daiļrade koks, SIA Valmieras mēbeles, SIA Tukuma mēbeles) vadītājs Andris Jansons.
Viņš uzsver, ka inovatīvas idejas ieviestas faktiski visos ķēdes posmos, sākot no ražošanas un beidzot ar pārdošanu. «Nu nevar saražot un tad tirgot, gaidot kādu nezināmu pircēju, kurš kaut kad varētu atnākt un kaut ko nopirkt. Tas laiks ir pagātnē. Tai pat laikā pie plaša sortimenta bez noliktavas krājumiem strādāt nav iespējams, jo ražošana nespēs nodrošināt ritmiskas piegādes un klients būs neapmierināts » skaidro A. Jansons.
Maina pieeju
Tieši ekonomiskā krīze Eiropas mēbeļu tirdzniecībā radījusi būtisku grūdienu, kas novedis pie ražotājiem ne pārāk patīkamām pārmaiņām. «Agrāk svarīgākais bija nopirkt pēc iespējas lētāk, un līdz ar to bieži vien tika ignorētas loģistikas izmaksas un termiņi, brāķa risks, kvalitātes un servisa jautājumi vispār palika novārtā. Tagad viss tiek pakļauts izmaksām, tiek rēķinātas preču uzglabāšanas un piegādes izmaksas, jo neviens nevēlas turēt milzīgu noliktavu un vairāk vadās pēc izstādes principa ar minimālu rezervi, bet lielākās preces tiek ražotas tikai pēc pasūtījuma,» tendences maiņu mēbeļu tirdzniecībā rāda A. Jansons.
Tas gan nenozīmējot, ka mēbeļu veikalos vairs nav mēbeļu, tomēr tās tiek piegādātas vairākas nedēļas pēc pasūtījuma, un tādu ko uzreiz varētu vest uz mājām, ir ļoti maz. «Noliktavu izslēgšana no spēles nozīmē, ka viss slogs tiek pārlikts uz ražotāju – piegādātāju, un Eiropas mēbeļu tirgotāji to ļoti labi saprot un arī izmanto, bet mums nekas cits neatliek kā piemēroties šim prasībām un ar inovācijām savā pusē veicināt savu konkurētspēju,» inovāciju nepieciešamību tieši tirdzniecībā rāda A. Jansons. Viņš norāda, ka pirms gadiem 5 vai pat 10 nevarēja iedomāties, ka par labiem tiks uzskatīti pircēji, kuriem vajadzētu piedāvāt ļoti mazas mēbeļu partijas 30 – 50 vienību. «Tas nekas, ka vairumam mēbeļu mazumtirgotāju tīklu tie ir niecīgi apjomi, taču, no otras puses, tiek pozitīvi novērtēts tas, kas komplektā ar servisu, kvalitāti un ātrām piegādēm tas ļauj atvērt pircēju durvis un pārdot savus ražojumus,» tirgus tendenci vērtē A. Jansons. Viņš zina teikt, ka ar šādu inovatīvu risinājumu ir izdevies piesaistīt ne tikai jaunus pircējus, bet arī atgūt veco uzticību.
Plašs grozs
Plašs iespējamo piegādājamo mēbeļu spektrs ir otrs stūrakmens, kas ļauj piesaistīt pircējus. «Pozicionējamies, ka Daiļrade koks grupai ir vairākas rūpnīcas, kurās ražo priedes, bērza, dižskābārža, oša un ozola masīvkoka mēbeles, finierētas skaidu plātņu, MDF (vidēja blīvuma kokšķiedru plātņu) un masīvkoka mēbeles, krāsotas MDF mēbeles, kā arī liekti līmētās mēbeles pērn iegādātajā Tukuma rūpnīcā,» klientiem prezentēto rāda A. Jansons.
Viņš norāda, ka netiek aizmirstas tā dēvētās «vecās labās mēbeles», taču šobrīd teju vai puse no visām mēbelēm ir dažādās krāsās nokrāsotu MDF mēbeļu ražošana. «Ja mūsu ražotnes tehnoloģiski nespētu ražot krāsotu MDF plātņu mēbeles, uzņēmums šobrīd būtu pavisam citā situācijā,» tā uz jautājumu par MDF mēbeļu ražošanas efektu atbild A. Jansons. Viņš norāda, ka ir vairāki gadījumi, kad notiek atgriešanās pie veco modeļu ražošanas, kaut arī šajā jomā daudz vieglāk ir tirgū nemitīgi iepludināt jaunus produktus. «Agrākajiem modeļiem nevar īsti palielināt cenas, lai tie būtu ar mēbeļu ražošanai atbilstošu rentabilitāti, nevis tikko virs 0,» tā A. Jansons. Pavisam nesen par jau vairākus gadus ražotu mēbeļu komplektu, kuru bija plānots noņemt no ražošanas, jo to īsti nepirka un arī cenu pieaugumam tieši šim modelim nešķita iespējams, tomēr negaidot par to milzīgu interesi izrādija 3- 4 jauni pircēji. «Rezultātā šim pašam produktam ir «iepūsta» jauna dzīvība, kaut arī sākotnēji šiem pircējiem tika piedāvāts pilnīgi cits mūsu produkts,» stāsta A. Jansons.
Bez tam arvien izplatītāka Rietumeiropā kļūst tendence, ka mēbeļu ražotāji arvien vairāk iepērk komplektējošas detaļas vai pat atsevišķas mēbeles un tādējādi samazina savu ražošanu, jo tā ir kļuvusi ļoti dārga. Un diezgan loģiski, ka šeit paveras jaunas iespējas daudziem vietējiem uzņēmumiem.
Investēti miljoni
Lai arī Daiļrade koks uzņēmumu grupā kopumā strādā vairāk kā 500 cilvēku un pērnā gada kopējais neto apgrozījums pārsniedza 10 milj. Ls, tomēr Eiropā, nemaz jau nerunājot par pasaules līmeni, tas ir ļoti mazs ražotājs. «Šogad kopējam apgrozījumiem vajadzētu būt labākam – ap 11 milj. Ls –, tomēr gads vēl ir tikai pusē un tāpēc konkrētus skaitļus saukt vēl ir pāragri,» tā uz jautājumu par šā gada prognozēm piesardzīgi atbild A. Jansons. Viņš norāda, ka uzņēmuma konkurētspējā būtisku impulsu ir devusi Tukuma mēbeļu ražotne, kura ražo liekti līmētās mēbeles.
«Tas pavēra plašākas tirgus iespējas, taču vēl nav apgūta pat ne puse no ražotnes jaudām,» tā pēdējo pirkumu vērtē A. Jansons. Viņš arī zina teikt, ka pēdējo gadu laikā ir ieviesti daudz dažādi knifiņi – inovācijas – ražošanas procesā, kas to padara efektīvāku. «Bez investīcijām un vēl jo īpaši inovācijām nevar iztikt, ja vien vēlies saglabāt savu konkurētspēju tirgū,» tā A. Jansons.
Viņš gan piebilst, ka mēbeļu biznesā par investīciju atpelnīšanu nevar runāt viena vai dažu gadu laikā, bet gan 5- 7 un pat 10 gadu laikā. Kopumā uzņēmumu izaugsmē pēdējos piecus gadu laikā ir investēti nopietni naudas līdzekļi. «Klientu uzticību nevar iegūt dažu minūšu laikā, tam ir vajadzīgi daudzi gadi, bet iegūto uzticību nedrīkst pazaudēt dažu sīkumu dēļ,» uzsver A. Jansons.
Biznesa fakti:
Daiļrade koks uzņēmumu grupa
Avots: SIA Daiļrades koks