Latvijā raža bez pārsteigumiem, bet Eiropā bites strādājušas sliktāk – var prognozēt, ka oktobrī un novembrī, pieaugot pieprasījumam, noietu tur atradīs arī medus no mūsu valsts dravām , trešdien vēsta laikraksts Dienas Bizness.
Pārsteigumu medus ražā šogad nebūs, saka Latvijas Biškopības biedrības padomes priekšsēdētājs Juris Šteiselis. Neskatoties uz ne sevišķi sekmīgo saimju ziemošanu daļā dravu, bitēm nelabvēlīgo pavasari un vasaras sākumu, medus ražu viņš prognozē ap vidējo ikgadējo rādītāju – 25 līdz 30 kg preču medus no bišu saimes.
Bišu saimju kopskaits valstī ir ievērojami mazāks, nekā to pieļauj Latvijas dabas resursi un bišu barības bāze, norādīts Latvijas biškopības programmā 2014.–2016. gadam. Joprojām liela daļa bišu saimju īpašnieku (ap 40 %) apkopj no 1 līdz 14 bišu saimes – dravošana notiek ļoti ekstensīvi, un bišu saimes tiek turētas galvenokārt prieka pēc un lai radītu nelielus papildu ienākumus ģimenes budžetā.
Vairāk nekā 150 saimju apkopj bitenieks Jānis Krūze. Viņa Trīsbišu medus tiek ievākts septiņās novietnēs Ziemeļvidzemes mežos, tālu no industriālās lauksaimniecības, toties pieredzēti lāča mēģinājumi iegūt medu. Savukārt izsviests un fasēts medus tiek Pierīgā, Garkalnē, kur Jānis un Indra Krūzes nelielos apmēros nodarbojas arī ar ciltsdarbu, audzējot bišu mātes. Saimniecībā medu vāc trīs bišu pasugas: Bucfast, Krainas un Karpatu bites. J. Krūze stāsta, ka labs palīgs biteniekam ir jaunbūvētie ceļi valsts mežos – kur ir ceļš, tur notiek izstrāde, un drīz vien izcirtumi aizaug ar avenēm, ugunspuķēm un citiem vērtīgiem nektāraugiem. Bitenieka J. Krūzes darbības pamatā ir pārvietojamā dravniecība, bites izvedot pie ziedošiem viršu vai griķu laukiem. Transportēšanas izmaksas ir lielas, bet «nevar sēdēt tirgū tikai ar viena veida medu bez buķetes vai specifiskām medus šķirnēm». Gadā Krūzes ievāc aptuveni trīs tonnas medus.
«Medus cenas gandrīz nav mainījušās jau vairākus gadus,» atzīst J. Šteiselis.
Vērtējot ilgtermiņā, medus patēriņš Latvijā ir audzis, ko J. Šteiselis skaidro ar biškopju apgūto prasmi dažādot produkciju, kā arī šķirot medu pa šķirnēm un veidot medus un citu produktu maisījumus.
«Tas noteikti ietekmē kopējo patēriņu,» viņš ir pārliecināts. Mainījušies arī pircēju ieradumi. Patērētāji zina, ka medus būs pieejams gandrīz visu gadu, tādēļ pirms ziemas iestāšanās tas masveidā tiek iegādāts mazāk.
Savulaik tik populārās trīs litru tilpuma stikla burkas aizstātas ar tāda paša tilpuma plastmasas spainīšiem, taču arī šis lielā izmēra iepakojums savu popularitāti zaudē.
Visu rakstu Medus trīs litru burkās ir vēsture lasiet 16. septembra laikrakstā Dienas Bizness.