Medus ražotāju kooperācija, mārketings pašmāju un ārvalstu noieta tirgos, skolas medus programma, samazinātās pievienotās vērtības nodokļa likmes ieviešana medum - tādi pasākumi būtu īstenojami, lai spēcinātu nozari Latvijā, jo īpaši, ja ir priekšnoteikumi biškopības attīstībai.
Tā kā Latvijā ar biškopību nodarbojas daudz lauksaimnieku, kur vairums tomēr ir nelieli medus ražotāji, tad viens no labākajiem risinājumiem ir kooperācija. To pierāda gan kooperatīvās sabiedrības Kurland Honey, gan kooperatīvās sabiedrības Medotava, gan arī biškopības kooperatīvās sabiedrības Siguldas Medus darbība. Jāņem vērā, ka Latvijā joprojām vieta ir jaunām kooperatīvajām sabiedrībām. Perspektīvā, lai varētu risināt lielāka mēroga uzdevumus gan Latvijā, gan arī ārvalstu tirgos, varētu tikt veidotas kooperatīvo sabiedrību apvienības. Tieši kooperatīvās sabiedrības tiek uzskatītas par biškopjus vienojošo spēku gan savas produkcijas popularizēšanā, gan jaunu noieta tirgu apguvē, gan arī savu interešu aizstāvībā.
Eksportē pat uz Āziju
To, ka Latvijā ievāktais medus ir ļoti augstas kvalitātes un to novērtē ārvalstu pircēji, apliecina fakts, ka tas tiek eksportēts uz Lietuvu, Igauniju, Poliju, Vāciju, kā arī uz Āziju. „Tā vairāk ir sagadīšanās par Latvijā ievāktā medus eksportu uz Āziju,” skaidro kooperatīvās sabiedrības Medotava valdes priekšsēdētājs Andis Titorenko. Viņš norāda, ka tiek veikts medus fasēšanas un arī loģistikas pakalpojums. Savukārt kooperatīvās sabiedrības Kurland Honey valdes priekšsēdētājs, z/s Lielvaicēni īpašnieks biškopis Artūrs Grudovskis atzīst, ka Latvijā ievāktais medus nonāk arī pie Zviedrijas un Somijas patērētājiem, un jautājums ir, kā pašiem bez starpniekiem to apgūt. Proti, cenšoties ieiet ārvalstu tirgos ar savu preču zīmi, ir pietiekami lielas izmaksas, un pat, ieguldot lielus resursus marketingā, nav nekādas garantijas par izvirzīto mērķu sasniegšanu.
Ārvalstu tirgus apguvei iespējams izmantot starptautiskās specializētās izstādes, tomēr līdzšinējā pieredze rāda ļoti pretrunīgu ainu, tāpēc medus ražotāju ieskatā ir vērts piedalīties Latvijas kopīgajā stendā.
Visu rakstu lasiet 18.jūlija žurnālā Dienas Bizness!
ABONĒJIET, lasiet elektroniski vai meklējiet preses tirdzniecības vietās!
Abonē arī digitāli!