Mazo veikaliņu trumpis ir atrašanās vieta un pārdevēju personiskā attieksme – iespēju aprunāties ar laipnu pārdevēju daļa pircēju vērtē augstāk nekā to, ka maizes klaipiņa cena ir par dažiem santīmiem augstāka, reģionālajam medijam Zemgales Ziņas sacījis Jelgavas Ražotāju un tirgotāju asociācijas valdes priekšsēdētājs Imants Kanaška.
Veikalnieki, kas vienās telpās mājo vairākus gadus, atzinuši – viņus uztur pļāpīgi pensionāri un tie, kuri aizmirsuši ko sagādāt lielveikalā. Abos gadījumos iedarbojoties fakts, ka veikaliņš ir «tepat aiz stūra».
«Mēs ļoti jūtam lielveikalu spiedienu un konkurenci. Nespējam arī pircējiem piedāvāt akcijas un atlaides, jo maza apgrozījuma gadījumā to visu nosaka ražotāji, nevis tirgotāji, un mazajiem veikaliņiem ražotāji atlaides nepiedāvā,» stāstījusi veikala Pavasaris vadītāja, gan nevēlēdamās atklāt savu vārdu. Kāds preču piegādes aģents viņai pat teicis, ka ražotāji dzīvo tieši uz mazo veikaliņu rēķina, jo lielveikali tikai veido apgrozījumu, taču to nežēlīgās politikas dēļ par peļņu nevarot domāt.
«Pie mums pastāvīgie klienti ir vietējie iedzīvotāji, kas aizmirsuši kādu preci nopirkt lielveikalā, un pensionāri, kas nevēlas iet tālu līdz veikalam, - no tā arī iztiekam,» teikusi tirgotāja.
Pēdējo pāris gadu laikā liela daļa mazo pārtikas veikaliņu apvienojušies zem dažādām veikalu ķēdēm, atzinis I. Kanaška. «Pavisam mazajiem pārtikas veikaliem, kuri darbojas individuāli, ļoti būtiski ir divi faktori - atrašanās vieta un pārdevēju personiskā attieksme. Diezgan labi sokas tiem, kas atrodas dzīvojamajos masīvos - daļa iedzīvotāju labprāt iet uz veikaliņu turpat pie mājām, nevis mēro tālāku ceļu uz lielveikalu,» stāstījis I. Kanaška. Mazajos veikaliņos biezi vien pārdevēju attieksme esot daudz pozitīvāka un personiskāka - tas ir ļoti svarīgi, sevišķi vecākiem cilvēkiem, kuriem patīk papļāpāt un tikt uzklausītiem. Šī īpašība ļaujot nelielajām bodītēm izveidot uzticīgu klientu loku.
I. Kanaška uzskata, ka tiem pārtikas veikaliņiem, kas atrodas tuvu lielveikaliem, vajadzētu specializēties un pārdot kādus konkrētus produktus. «Pilsētā ir vietas, kur veikalu izkārtnes mainās cita pēc citas, mainās arī īpašnieki. Gluži vienkārši veikaliem dažās vietās ir grūti pastāvēt - ja tuvumā ir lielveikali vai ja tie nav specializējušies,» viņš stāstījis.