Pēdējos gados Latvijā arvien biežāk sevi piesaka veikali, kuri tiek pozicionēti kā tā saucamie outlet
Pēdējo trīs gadu laikā ir atvērti 32 Alkoutlet dzērieni & Vīni veikali, šoruden ZeroSportOutlet plāno atvērt piekto veikalu Latvijā. Pagaidām nav īstenojušās ieceres šādu tirdzniecības formātu iedzīvināt iepirkšanās centra Olimpia 2.stāvā, no tirgus pazudis Outlet Village Toskāna.
Mazajiem jāapvienojas
Labskanīgs tulkojums latviski, šķiet, joprojām šāda tipa tirdzniecības vietām nav atrasts. DB jau pirms vairākiem gadiem rakstīja, ka, pēc speciālistu domām, Latvijā sastopamos t.s. autletus precīzāk būtu saukt par atlaižu veikaliem. Valsts valodas centra (VVC) Valodas kontroles Rīgas reģiona nodaļas vadītājs Viesturs Razumovskis norāda, ka outlet nav sinonīms vārdam veikals, taču atzīst, ka VVC nevar piedāvāt alternatīvu apzīmējumu un iesaka latviskot atlikumu izpārdošanas fenomenu kā zīmolu iepriekšējās kolekcijas izpārdošanas veikalu.
Šāds tirdzniecības formāts ir radies kā risinājums ražotājiem, lai viņi varētu izpārdot produkcijas pārpalikumus, brāķēto vai iepriekšējās sezonas preci. Attīstoties tirdzniecības centriem, līdzīga nepieciešamība radās arī mazumtirgotājiem, kam preču pārpalikumu realizācijai vairs nepietiek ar nocenoto preču stūrīti veikalā, kā rezultātā ir izveidojies specializēts tirdzniecības centru formāts, stāsta CBRE direktore Baltijas valtīs Santa Rozenkopfa. Latvijā nav neviena t.s. outlet jeb zīmolpreču izpārdošanas centra, toties ir pārstāvēti dažādi mazumtirgotāju nocenoto preču veikali, kas darbojas atbilstoši autletu nosaukuma būtībai, piemēram, Autlets A (Aprangas grupas augsto cenu kategorijas zīmolu izpārdošanas veikals), Sportland autlets, Marlena (AB Modeks grupas šāda veida veikals), Kolonna smaržu izpārdotava. Tāpat ir sastopami arī citi veikali, kuros ietverts nosaukums outlet, piemēram, dzērienu autleti, tomēr tie pēc savas būtības drīzāk ir t.s. discounters jeb zemo cenu preču veikali, raksturo speciāliste. Gan autletu, gan zemo cenu preču veikalu attīstība krīzes un pēckrīzes laikā bija aktuāla ne tikai izdevīgo telpu nomas nosacījumu dēļ, bet arī tāpēc, ka bija pieprasījums pēc precēm ar zemāku cenu. Tā kā mazumtirdzniecība attīstās, neliela izmēra outlet centrs Rīgā agrāk vai vēlāk būs, ir pārliecināta S.Rozenkopfa. Lai šāds centrs darbotos veiksmīgi, tam būtu jābūt atbilstošā vietā, kā arī ļoti svarīgi – veidotam un uzturētam tieši šī formāta vajadzībām.
Visu rakstu Atlikumu izpārdošanas un atlaižu bizness lasiet 7. oktobra laikrakstā Dienas Bizness.