Nopircis uzņēmumu ekonomikas uzplaukuma laikā, poligrāfijas kompānijas Krauklītis vadītājs Rūdolfs Krēsliņš šo lēmumu nenožēlo arī krīzē.
Aizkraukles uzņēmums SIA Krauklītis šogad ir spējis saglabāt pērnā gada apgrozījuma rādītājus — aptuveni 1,7 milj. latu, un strādāt ar peļņu. No apgrozījuma krituma izdevies izvairīties grūtā darbā, teic uzņēmuma vadītājs Rūdolfs Krēsliņš.
«Vietējais tirgus ir nedaudz samazinājies, bet šo kritumu esam kompensējuši, audzējot eksporta apjomu. Vēl viens svarīgs lēmums, kas pozitīvi ietekmēja apgrozījumu, bija savas loģistikas izveidošana. Pirms tam strādājām tikai ar vienu vairumtirgotāju. Biznesa modeļa maiņa, pāreja uz tiešām piegādēm mazumtirgotājiem, bija gan veids, kā sadalīt risku, gan iespēja pastiprināti strādāt ar savu produktu tirdzniecību.»
Kvalitāte, laiks, cena
«Pirms tam strādāju dāņu uzņēmumā, kas izpildīja starpnieka funkcijas starp mēbeļu ražotājiem Latvijā un pasūtītājiem Dānijā un Vācijā. Strādājot par aģentu, bija sajūta, ka vienmēr esmu pa vidu starp ražotāju un pircēju. Katram no viņiem ir sava taisnība, un aģentam ir jāpieliek lielas pūles, lai nonāktu līdz kompromisam. Es nolēmu, ka vēlos strādāt ražotājam, un sakrita tā, ka tobrīd Krauklītis bija izlēmis virzīties uz eksportu.»
Latvijā ir labi ražotāji, bet galvenais ir uzdrīkstēties — iet, piedāvāt, pārdot, uzskata Rūdolfs Krēsliņš. «Ieiet jaunā tirgū var, atrodot savu nišu. Mēs varam piedāvāt lētāku produktu nekā tas, kas tiek ražots Skandināvijā, un tajā pašā laikā nodrošināt ātrākas piegādes nekā no Ķīnas. Mums par labu ir visu trīs faktoru kombinācija — kvalitāte, laiks un cena.»
Ar katru no šiem faktoriem atsevišķi Krauklītis konkurēt nevar, jo, piemēram, Ķīnas preču cenu Eiropas ražotāji nekad nespēs piedāvāt. «Ķīnas produkcija ir lētāka un tiek ievesta lielos daudzumos, bet tā ir arī daudz vienveidīgāka. Mēs kā vietējais ražotājs varam piedāvāt latvisku vai baltiešu gaumei atbilstošu produkciju. Ražojot mazākus apjomus, varam biežāk mainīt dizainu, pielāgot to mūsu pircēju vēlmēm.»
Neripot atpakaļ
Burtnīcu nepirks tikai tāpēc, ka tā ir lēta. Galvenais, kam pircēji pievērš uzmanību, ir burtnīcas vai klades vāks, novērojis Krauklīša vadītājs. «Skolas burtnīcas izvēlas bērni paši, vecāki par tām tikai samaksā. Latvijā bērni tiek radināti pie izvēles, atšķirībā no Ziemeļeiropas un Vācijas, kur skolēni burtnīcas saņem skolās, kas tās iepērk vairumā par valsts vai pašvaldības līdzekļiem. Tur burtnīcas visiem bērniem ir vienādas, ļoti vienkāršas un neuzkrītošas.»
Šeit burtnīcu ražotājam katru gadu ir jāizdomā kaut kas jauns. «Pirms dažiem gadiem sākām ražot atsevišķu mācību priekšmetu klades ar iedrukātiem «špikerīšiem». Šogad jaunums bija klades ar hokeja komandas Dinamo simboliku. Mums ir noslēgta vienošanās par Disney dizaina izmantošanu Krauklīša produkcijā, bet ir arī vietējo mākslinieku radīti burtnīcu vāki.»
Krauklītis plāno attīstīt ražošanu, vairāk strādājot ar digitālo druku, kas dod lielākas variācijas iespējas. «Tā mēs varēsim vēl vairāk konkurēt, piemēram, mazo tirāžu veidlapu tirgū. Neviens uzņēmums nevar stāvēt uz vietas. Tas vai nu attīstās, vai ripo atpakaļ,» saka Rūdolfs Krēsliņš.
Palīdz valstij
Uzņēmumā strādā 80 darbinieki. Pieaugot apgrozījumam, strādājošo skaits nav mainījies, jo tika meklēti risinājumi darba ražīguma paaugstināšanai, iegādātas iekārtas ražošanas automatizēšanai. Pašlaik uzņēmuma kopējās ražošanas jaudas ir noslogotas par 60-70 %.
Palielināt ražošanas apjomus šobrīd nav viegli, atzīst vadītājs. «Vasaras sākumā visi apdrošinātāji atcēla apdrošināšanu piegādēm uz Latviju un izejvielu ražotāji paziņoja, ka turpmāk strādās tikai ar priekšapmaksu. Savukārt no bankām — nekādas pretimnākšanas kredītlīnijas palielināšanai. Ir pasūtījums, ir ražošanas iekārtas, bet trūkst līdzekļu izejvielu iegādei. Labi, ka klienti piekrita samazināt apmaksas termiņu.»
Atbalsta neesot arī no valsts institūcijām, piemēram, Latvijas Garantiju aģentūras eksporta kredīta garantijas mehānisms nedarbojas Eiropas ekonomiskās zonas valstīs, tāpat arī ASV, Kanādā, Japānā, Austrālijā. «Visi uzņēmumi, kas strādā un maksā nodokļus, šobrīd palīdz valstij. Jājautā — kā valsts palīdz biznesam? Ja uzņēmējiem būs viegli strādāt, tad arī valstij būs vieglāk dzīvot. Savukārt mūsu pienākums ir nepadoties, turpināt strādāt un attīstīties,» saka Rūdolfs Krēsliņš.
Nedomā par krīzi
Eksports Krauklītim ir palīdzējis pārvarēt krīzi, atzīst uzņēmuma vadītājs. «Tas, ka mēs spējam rast risinājumus šķietamā bezizejā, vieš cerību, ka smagākais ir aiz muguras. Protams, tikpat iespējams ir tas, ka krīze vēl tikai padziļināsies. To neviens nezina. Uzskatu, ka nav vērts tik daudz par to spriest, ir vienkārši jādara savs darbs. Man nav laika domāt par to, vai krīze ir beigusies.»
Strādāt par algotu menedžeri šobrīd noteikti būtu vieglāk, taču dzīve piedāvājusi iespēju izvēlēties, un kopā ar partneri ticis pieņemts lēmums kļūt par uzņēmuma īpašniekiem. 2007. gadā, piesaistot finanšu investoru Hanseatic Capital, uzņēmums tika izpirkts no iepriekšējiem akcionāriem. Tuvākos 10-20 gadus īpašnieki dividendes necerot ieraudzīt. Tas ir ilgtermiņa projekts, uzsver Rūdolfs Krēsliņš.
«Kad apsvērām šo darījumu, krīzes tuvošanos vēl nejutām. Bija straujas ekonomiskās izaugsmes laiks, tomēr man un manai ģimenei tas bija jautājums par izšķiršanos, kur ieguldīt naudu. Var nopirkt māju vai jaunu mašīnu, vai doties ceļojumos, vai arī — nopirkt uzņēmumu. Domāju, ka tas bija pareizs lēmums. Es to nenožēloju, kaut arī nāca krīze un tādas problēmas, kas bija jārisina pirmoreiz mūžā. Ar partneri, pārdošanas vadītāju Dzintaru Apsīti, bieži tiekamies sestdienās un svētdienās, lai pārrunātu tos jautājumus, ko neizdodas apspriest ikdienā.»
Pirmā nauda
Spēja būt uzņēmējam, pilnībā atbildot par saviem lēmumiem, Rūdolfam, šķiet, ir attīstījusies jau skolas gados. «Pelnīt sāku 14 gadu vecumā, 1991. gadā vakaros pēc skolas tirgojot Atmodas laika avīzes. Sāku pierast gādāt pats par sevi. Pēc tam, vēl skolā mācoties, strādāju reklāmas aģentūrā. Sāku strādāt vasaras brīvlaikā, jo negribēju braukt līdzi vecākiem uz laukiem, bet pienāca septembris, un mans priekšnieks pajautāja, vai es varēšu savienot darbu ar mācībām. Es piekritu.»
Rūdolfs neslēpj, ka naudas pelnīšana tobrīd likusies vilinošāka par izglītības iegūšanu, jo licies, ka nauda dod brīvību. Viens no retajiem savā Rīgas 1. ģimnāzijas izlaiduma klasē, viņš pēc vidusskolas mācības nav turpinājis. Tagad gan zaudētais tiek atgūts — Rūdolfs Krēsliņš studē uzņēmējdarbības vadību Vidzemes augstskolā. «Ir lietas, kurās es varu pamācīt citus, bet apgūstu arī kaut ko jaunu. Studijas ir vērtīgas arī kontaktu veidošanas ziņā, piemēram, viens no maniem kursabiedriem ir kļuvis par Krauklīša klientu.»
Spēju robežas
Dzīve ir piespiedusi vairāk mācīties un vairāk strādāt, atzīst Rūdolfs Krēsliņš. «Man tas patīk — izmēģināt sevi jaunās jomās, pārkāpt pāri tai robežai, kas liekas neaizsniedzama. Patiesībā cilvēka spēju robeža ir augstāka, nekā sākumā liekas.»
Savu spēju robežas Rūdolfs izmēģina, gan organizējot un piedaloties piedzīvojumu sacensībās, gan amatieru rallijā. Pērn viņš bijis Latvijas komandas Mad Soul Runners sastāvā, kas startēja rallijā «Zīda ceļa izaicinājums», kura mērķis bija no Francijas pilsētas Kalē nokļūt līdz Baku Azerbaidžānā ar simts latus vērtām automašīnām.
«Katrās no šādām sacensībām pienāk brīdis, kad ir nakts, līst lietus, moka izsalkums un nogurums un rodas jautājums: kāpēc es to daru? Tomēr, kad tiek sasniegts finišs, parādās liels gandarījums, ka ir izdarīts kaut kas tāds, kas pirms brīža likās neiespējams, pārvarot visas grūtības, ir sasniegts mērķis.»
Vizītkarte
Rūdolfs Krēsliņš
SIA Krauklītis līdzīpašnieks
Dzimis 1977. gadā
Izglītība studē uzņēmējdarbības vadību Vidzemes augstskolā
Ģimene dzīvesbiedre Iveta, meitas Patrīcija un Džuljeta
Hobijs amatieru rallijs, skriešana, piedzīvojumu sacensības
Latvija var — televīzijā
Tikšanās ar Latvija var varoņiem — katru pirmdienu Latvijas televīzijas 1. programmā plkst. 22:25, ar atkārtojumu otrdienās.
16. novembrī — par ģimenes uzņēmuma Varis Toys tapšanu un attīstību stāstīs Sandra Peiča.
23. novembrī — Diāna Zaķis, tirdzniecības viceprezidente starptautiskā televīzijas izplatīšanas kompānijā Fireworks International.