Biotehnoloģiju iekārtu ražotājam Biosan pasaulē ir stabilas pozīcijas, taču priekšā nopietna izšķiršanās – turpināt attīstīt unikālo vai ražot arī masveidā.
Būsi miljonārs – tā uzņēmuma Biosan valdes priekšsēdētājam Vasilijam Bankovskim pirms apmēram 15 gadiem teica Latvijas Tehnoloģiskā centra – pirmās inovāciju atbalsta iestādes Latvijā – direktors Jānis Stabulnieks. Tālu no patiesības viņš nebija, jo V. Bankovska spēja paredzēt biotehnoloģiju tirgus nākotni izrādījās Biosan trumpis. Lielās kolbas laboratorijās tiešām pakāpeniski nomainīja mazu apjomu paraugi, kuru analīzei kļuva nepieciešamas jauna tipa iekārtas, un Biosan, tādas izstrādājot, varēja sevi efektīvi pieteikt pasaulē. Tagad uzņēmums jau sācis raudzīties visprestižākā medicīnisko tehnoloģiju tirgus – Japānas – virzienā, taču nākotnes attīstību saista arī ar vairāku būtisku dilemmu atrisināšanu.
Angļi palīdzēja
Saimniekot viņi sāka divatā Latvijas Tehnoloģiskajā centrā, kur jaunajam uzņēmumam bija iespēja augt biznesa inkubatora apstākļos. Kad kļuva par šauru, Biosan pārvācās uz LU Mikrobioloģijas institūta teritoriju, bet patlaban jau plāno jaunas, savas ēkas būvniecību, un tā gan ir viena no tuvākās nākotnes dilemmām, kas jāizlemj pašiem un par ko jāvienojas ar angļu partneriem.
2005. gadā savītā saikne ar Kembridžas uzņēmumu Grant Instruments ir viens no lielākajiem grūdieniem Biosan attīstībā. Uzņēmums gan tur, kur ir patlaban, nebūtu arī bez citām investīcijām, stāsta Biosan izpilddirektore Svetlana Bankovska. Biosan pirmsākumos izdevās iegūt divus grantus programmā Tirgus orientēti pētījumi, ar kuriem tika izstrādātas vairākas inovatīvas iekārtas biotehnoloģiju, medicīnas un gēnu inženierijas vajadzībām. 1995. gadā ar Vācijas palīdzības programmas Integrētais konsultatīvais dienests atbalstu Biosan pirmoreiz sevi parādīja pasaulei starptautiskā laboratoriju aprīkojuma izstādē Vācijā, un pasaule viņus pamanīja. Vēl viens nopietns grūdiens nāca vēl pēc pieciem gadiem, kad uzņēmums saņēma apjomīgu privātu investīciju.
Arī angļiem puse Biosan tika pārdota tālākas attīstības vārdā. «Jau bijām sākuši meklēt investorus, arī starp lielām kompānijām, kas gan mūs būtu aprijušas, nebūtu nekāds 50:50. Bet Grant Instruments mūs novērtēja visaugstāk, turklāt viņiem pašiem bija liela pieredze laboratoriju aparatūras ražošanā,» stāsta S. Bankovska. Biosan daļu pārdošana atrisināja vairākas problēmas – angļu partneri palīdzēja pielāgot ražošanu ES standartiem, kā arī iekļaut Biosan produkciju lielajos starptautiskajos katalogos.
Svarīgs arī dizains
Iecere sākt ražot ne vien vidēja līmeņa, bet arī high tech aparatūru gan izdevās, sadarbojoties nevis ar angļiem, bet ar lielu Maskavas kompāniju, kuras lauciņš ir vakcīnu izstrāde un diagnostikas iekārtas medicīnā. Lai gan kontakti bija saglabājušies vēl no kooperatīva laikiem, iekļūt Krievijas medicīnisko tehnoloģiju tirgū nācās caur sviedriem un asinīm, galvenokārt sertifikācijas sistēmas dēļ, stāsta S. Bankovska. Tomēr patlaban Krievija un NVS valstis ir Biosan lielākais eksporta tirgus. Tām seko Eiropa, caur pasaules mēroga izplatītājiem Biosan produkcija nokļūst arī Āzijā, Tuvajos Austrumos, caur angļu partneriem Ziemeļamerikā, Austrālijā un Jaunzēlandē. Nesen sperti pirmie soļi Latīņamerikas un Āfrikas valstīs. Lai tiktu līdz iekārojamākajam kumosiņam, gan vēl jāpacīnās – Japānas biznesa vide veras lēni. «Mums ir vesels tehniskais projekts, kā pielāgoties valsts tehniskajām īpatnībām – spriegums Japānas elektriskajā tīklā ir 115 voltu, bet frekvence vienā valsts daļā 50, otrā – 60 hercu,» stāsta S. Bankovska.
Biosan klienti ir gan klīniskās diagnostikas laboratorijas medicīnā, gan dzīvās dabas zinātņu (life science) pētniecības centri, kas dzīvo ar skatu nākotnē un nodarbojas ar gēnu inženieriju, cilmes šūnām u.tml. Uzņēmums savā produktu līniju koncepcijā Biotehnomikas pasaule aptvēris visus četrus diagnostikas līmeņus – gēnu, imunoloģijas, bioķīmijas un šūnu. «Konkurēt pasaulē ļauj arī personalizētās laboratorijas pieeja – ražojam kompaktāku aprīkojumu, kas patērē mazāk enerģijas un maksā lētāk,» S. Bankovska atklāj. Trumpis ir arī pašu izstrādātais iekārtu biodizains (dabiskākas formas) un produktu unikalitāte – Biosan ir astoņi reģistrēti patenti. Aizvien top arī jauni, jo biotehnoloģiju nozare attīstās tikpat strauji kā IT, kļūst arvien tehniskāka, un pasaules tirgus ik gadu aug par 10–20%.
Pastāvēs, kas pārvērtīsies?
Lai gan Biosan tirgus daļa Latvijā ir niecīga, krīzes elpu uzņēmums visizteiktāk jūt tieši mājās – pērn kopējais apgrozījums samazinājies par 7%, bet Latvijā – par apmēram pusi. Uzņēmums šeit tomēr cenšas piedalīties konkursos, jo vēlas, lai studenti augstskolās strādātu tieši ar Biosan aparatūru. Arī pašā uzņēmumā teju katram pieredzējušam inženierim, no kuriem liela daļa ir ar VEF pieredzi, «piestiprināts» māceklis. «Darbinieki ir daļa no mūsu kapitāla, bet vecajās specialitātēs, piemēram, montāžā, augstskolas vairs nemāca,» pamato S. Bankovska.
Valsts nodokļu politika Biosan piespiedusi nedaudz samazināt darbinieku algas, taču pārcelt ražošanu uz ārzemēm uzņēmums vēl negrasās. «Skatīsimies. Middle tech līmenī Latvija pagaidām ir īstā vieta ražošanai,» saka S. Bankovska, bet atzīst – jūtams, ka konkurence aug tieši no Āzijas puses, kur daudzas Eiropas kompānijas atvērušas savas filiāles un ražo masveidā un par lētāku cenu.
Šis ir solis, par kuru stratēģiski jālemj arī Biosan. Viens scenārijs ir daļēji doties masu produkcijas virzienā, piedāvājot plašāk pielietojamu aprīkojumu saslimšanu profilaksei, piemēram, kosmētikas saloniem un frizētavām. Patlaban Biosan sērijveidā neražo, lielākie realizācijas apjomi ir vienam no laboratorijas boksiem – ap 800 vienību gadā, taču dažas idejas, ko piedāvāt masu tirgum, esot. Otrs iespējamais ceļš – pievērst vēl lielāku uzmanību inovācijām, pētniecībai, unikalitātei, virzībai uz individuālo laboratoriju pieprasījumu. S. Bankovska neslēpj, ka izšķirties ir grūti, tomēr tic, ka Biosan spēks meklējams arī spējā saražot produktus, kas viegli adaptējami klientu vajadzībām.
Biznesa fakti
SIA Biosan
Dibināta 1992. gadā
Dibinātāji un īpašnieki: Svetlana un Vasilijs Bankovski
Investori un daļu īpašnieki: Ernests un Jānis Blažēviči, Lielbritānijas uzņēmums Grant Instruments (50%)
Darbinieki: sākumā abi dibinātāji, patlaban 77
Ražo ap 80 diagnostikas un pētniecisko laboratoriju aprīkojuma iekārtu un instrumentu. Ik gadu izstrādā 5–10 jaunu produktu un ap 10 esošo produktu modifikāciju; reģistrēti astoņi unikāli iekārtu patenti
Tirgus daļa Latvijā: 1–2%
Eksportē uz Krieviju un NVS valstīm (lielākais eksporta tirgus – 35%), Eiropu, ASV, Kanādu, bijušajām PSRS valstīm, Āziju, Tuvajiem Austrumiem, Austrāliju u.c.
Apgrozījums neto: pērn ap Ls 2 834 143 (2008. gadā – Ls 3 046 598)
Peļņa neto: pērn ap Ls 259 425 (2008. gadā – Ls 123 882)