Lai attīstītu veiksmīgu biznesu, nav obligāti jānāk klajā ar mega oriģinālu ideju – dažreiz pietiek īstajā brīdī to paķert no citiem un sajust, uz kuru pusi pūš tirgus vēji, pierāda Plastic Technologies pieredze.
No izejvielas līdz gatavam produktam
Sākumā bija tikai vēlme uzsākt «kaut ko savu» un nekādas konkrētas zināšanas vai iestrādes ražošanas nozarē nebija, atzīst viens no Plastic Technologies dibinātājiem Ēriks Kursišs. Viņš pirms tam strādāja par finanšu konsultantu kādas bankas apakšuzņēmumā, savukārt viņa partneris Gatis Vītols nodarbojās ar IT lietām. «Tā ideja klejoja riņķī apkārt, un mēs to vienkārši paķērām,» saka Ēriks, vaicāts, kā tad finansistam un datoriķim ienācis prātā sākt ražot tik specifisku produktu kā granulas, kuras kalpo kā izejviela koka-plastmasas kompozītmateriāliem. Šis materiāls, stāsta Ēriks, ir unikāls ar to, ka tam ir ļoti zemas apkopes izmaksas – atšķirībā no terases, kas uzbūvēta no parasta koka, šī nebūs jākopj, jo koka plastmasa nemaina krāsu, neuzsūc mitrumu un laika apstākļu ietekmē nedeformējas.
«Sākumā likās, ka tas viss būs vienkārši! Mums nebija ne mazākās idejas par to, cik tas patiesībā būs sarežģīti,» stāsta Ēriks. Uzņēmums tika dibināts 2006. gadā, bet granulas receptūras izstrādāšana prasīja divus gadus. Taču pa šo laiku gan Latvijā, gan pasaulē situācija krietni mainījās – ambiciozo uzņēmēju biznesa plānus izjauca strauji pieaugušās naftas un tīrā polimēra cenas. «Ražot granulas vairs nebija ekonomiski izdevīgi. Šis produkts vairs nebija konkurētspējīgs un varējām vērties ciet,» stāsta Ēriks. Vienīgais risinājums bija iet soli tālāk un no izejvielu ražošanas pārorientēties uz gataviem produktiem – koka-plastmasas dēļiem. «Pārdot tos ir nesalīdzināmi vieglāk nekā granulas,» pamato uzņēmuma direktors.
Cenas faktors labvēlīgs
Taču, lai vērstos plašumā, bija nepieciešams finansējums un zināšanas par šī dēļa «receptūru». Biznesa dievi, acīmredzot, stāvēja puišiem klāt, jo paveicies gan ar pirmo, gan ar otro. Pēc Ērika stāstītā, sagadīšanās dēļ viņi «uzgājuši» RTU zinātnieci Armandu Vīksnu, kura vairākus gadus pēc vāciešu pasūtījuma nodarbojās ar koka-plastmasas kompozītmateriālu pētīšanu. «Šī pieredze mums ļoti palīdzēja. Materiāla receptūra ir sarežģīta no ķīmiskā viedokļa, un vienkārši to uzminēt nebūtu iespējams,» piebilst uzņēmējs.
Savukārt finansējuma iespējas tika meklētas, piedaloties Latvijas Investīciju un attīstības aģentūras izsludinātajā konkursā. Tas arī ir izdevies, programmā «Jaunu tehnoloģiju ieviešana ražošanā» saņemot ap 340 tūkst. latu un programmā «Atbalsts īpaši atbalstāmajiem reģioniem» – vēl ap 70 tūkstošiem. Pārējo naudu, kas bija nepieciešama ražošanas uzsākšanai, esot sarūpējuši paši īpašnieki.
Runājot par produkta izredzēm pasaulē, Ēriks uzsver: par to, cik tas ir labs, nevienam nav jāstāsta. «Koka-plastmasas kompozītmateriāla attīstību patlaban salīdzina ar lamināta grīdu popularitātes pieaugumu. Patlaban izskatās, ka tas dzīves cikls būs ļoti līdzīgs,» stāsta uzņēmējs, piebilstot, ka vidēji gadā šo materiālu tirgus aug par 40%, krīzes laikā pieaugums sarucis līdz 15%, kas uz kopējā fona ir ļoti labs rezultāts. Arī ražotāju skaits nemitīgi pieaug, taču Baltijas reģionā Plastic Technologies pagaidām ir vienīgie, kas ieņēmuši šo perspektīvo nišu.
«Lai atrastu klientus, protams, bija nepieciešams mērķtiecīgs darbs. Piedalījāmies izstādēs, kontaktējāmies ar uzņēmumiem, meklējām izplatītājus,» par nākamo biznesa attīstības posmu vēsta uzņēmuma līdzīpašnieks. Interese esot ļoti liela, un tagad daudzi klienti uzrodas paši – izvērtē produktu un atzīst to par labu esam. Par labu Latvijas ražotājam liecina arī cenas faktors: Latvijā koka-plastmasas dēlis maksā apmēram par 15-20% lētāk nekā Eiropā. Kā vienu no iemesliem Ēriks min to, ka Plastic Technologies produktu ir izstrādājis pats un nevienam nav jāmaksā patentmaksa. Savukārt otras zemākas cenas izskaidrojums ir tas, ka Plastic Technologies ražošanā izmanto Latvijā iepirktās skaidas, savukārt Rietumeiropas ražotāji izmanto citu pieeju: pērk papīrmalkas baļķus un drupina tos kopā, kas sanāk dārgāk.
Pārspējuši paši sevi
Pagaidām gan uzņēmums tikai ieskrienas – ražošanas jaudas ir astoņas reizes lielākas nekā pašreizējais pasūtījumu apjoms. Taču plāni Plastic Technologies ir ambiciozi: tagad ar produktu tiek aizpildītas divas kravas mašīnas mēnesī, bet nākamgad būšot jau 18, pārliecināti uzņēmēji. «Ļoti ceram uz nākamo gadu. Klientu skaits aug ļoti ātri, un tas, kurš šogad paņēma 1–2 mašīnas, nākamgad jau plāno mēnesī ņemt 2–3. Protams, jāno-drošina apgrozāmie līdzekļi, darba spēks, vēl jāinvestē iekārtās, bet tas viss ir paveicams,» optimistisks ir Ēriks. Jau sākts eksports uz Somiju, Franciju, Portugāli, plānos ir paplašināt piegādes uz Skandināviju un iekarot Angliju. Ar laiku plānots palaist arī jaunu produktu līniju, kas domāta profesionāļiem.
Ēriks atzīst: patlaban uzņēmums jau ir izaudzis 10 reižu lielāks, nekā bija cerēts sākumā. «Galvenais, ka mums bija pieejams finansējums – bez tā mēs neko tādu atļauties nevarētu. Bet mēs ļoti ticējām šai idejai, jo produkts atbilst visiem priekšrakstiem: tas ir inovatīvs, ar augstu pievienoto vērtību, orientēts uz eksportu, un tādēļ projektam bija jānostrādā,» atzīst Ēriks.
Biznesa fakti
Plastic Technologies
Dibināšanas gads: 2006.
Īpašnieki: Ēriks Kursišs (25%), Gatis Vītols (75%)
Darbinieku skaits: ap 10
Apgrozījums 2009. gadā: 170 tūkst. latu
Plānotais apgrozījums šogad: ap 300 tūkst. latu
Peļņa 2009. gadā: 21 tūkst. latu