Latvijā vēl trūkst pieredzes betona ceļu izbūvē un ekspluatācijā, taču interese par šo risinājumu vērojama gan no potenciālo pasūtītāju, gan no būvnieku puses, trešdien vēsta laikraksts Dienas Bizness.
Pagaidām pēc SIA Cemex piedāvātas valčbetona (RCC jeb Roller Compacted Concrete) tehnoloģijas Cemex kaļķakmens karjerā Kūmas Saldus novadā ir realizēts pilotprojekts – 500 metru garš ceļa posms divos virzienos –, kurš tiek testēts kopš 2014. gada novembra, bet plašāk tika prezentēts jūnijā. Vēl atsevišķi projekti ir realizēti arī citur – viens mazāks Salaspilī un viens lielāks Dobelē, stāsta SIA Cemex betona ceļu koordinators Miķelis Edvards Bulmanis.
Cemex sava piedāvājuma izdevīgumu argumentē, atsaucoties uz citu valstu – Kanādas, ASV, arī Vācijas, Austrijas un Polijas – pozitīvo pieredzi, savukārt Latvijā uz betona ceļiem speciālisti pagaidām raugās gan ar interesi, gan reizē ar piesardzību.
Labs potenciāls
Ceļu būves uzņēmuma SIA Binders Ceļu būvmateriālu testēšanas laboratorijas vadītājs Edvards Pavlovskis pauž viedokli, ka RCC tehnoloģijai noteikti ir potenciāls, taču vēl ir daudz jautājumu, uz kuriem atbildes varētu rast tikai ilgtermiņā.
Labā ziņa ir tā, ka standarta ceļu būves tehnika ir viegli pielāgojama RCC ieklāšanai, viņš norāda, taču nav zināms, kādu ietekmi uz tehniku atstās ilgstoša darbība ar betonu. «Asfaltbetona masa, kur saistviela ir bitumens, ir viegli izmazgājama ar videi draudzīgiem šķīdumiem, bet nav skaidrības, kādu iespaidu uz tehniku ilgtermiņā var atstāt abrazīvās cementa daļiņas un putekļi, kas «salien» visur iekšā, un pastāv risks, ka var samazināties iekārtas kalpošanas laiks. Pagaidām ilgstošas pieredzes darbā ar šo tehnoloģiju nav ne Latvijā, ne ārzemēs, kur lielākoties ceļu būvē tomēr ticis izmantots klasiskais betons,» skaidro eksperts.
Otrs lielais jautājums ir par pašu materiālu un betona ceļa kalpošanu ilgtermiņā Latvijas klimatiskajos apstākļos.
Visu rakstu Daudz nezināmo lasiet 1. jūlija laikrakstā Dienas Bizness.