Ārvalstu investori kā Latvijas ekonomikas konkurētspējas ierobežojumus biežāk min stabilitātes trūkumu un ēnu ekonomiku, šodien diskusijā par Latvijas konkurētspēju un investīciju vidi sacīja EY partneris un Ārvalstu investoru padomes Latvijā (ĀIPL) kapitāla tirgus un konkurētspējas darba grupu vadītājs Guntars Krols.
Viņš stāstīja, ka ĀIPL veikusi uzņēmumu aptauju par Latvijas ekonomikas vidi, kurā tika secināts, ka Latvijā ārvalstu investorus visvairāk satrauc stabilitātes trūkums, caurredzamība un ēnu ekonomika.
Turpretī kā pozitīvus Latvijas ekonomikas konkurētspējas aspektus ārvalstu investori minējuši zemās darbaspēka izmaksas.
«Kopumā Latvijas ekonomikai ir potenciāls, jo vairāki ārvalstu investori atzinuši, ka viņi būtu gatavi atkārtoti investēt Latvijā. Tiesa, daži investori atzina, ka viņi būtu gatavi investēt vēl vairāk līdzekļu, taču patlaban to nedara kvalificēta darbaspēka trūkuma, kā arī politisko risku dēļ,» informēja Krols.
Eksperts piebilda, ka lielākoties ārvalstu investorus interesē politiskās un tiesiskās vides caurredzamība un stabilitāte, kam seko tirgus lielums un izaugsmes potenciāls, kā arī darbaspēka izmaksas u.c. aspekti.
Savukārt kompānijas Cemex valdes loceklis un stratēģiskās plānošanas direktors Ēriks Maikls Trusevics atzina, ka uzņēmums novērtē Latviju kā drošu vietu, ne tikai pateicoties tās dalībai NATO, bet arī sabiedriskajai drošībai. Tāpat Cemex pārstāvja ieskatā Latvija ir investīcijām pievilcīga vieta, jo no tās var piekļūt Krievijas, Skandināvijas un Baltijas valstu tirgiem.
Trusevics arī teica atzinīgus vārdus par Latviju kā Eiropas Savienības (ES) dalībvalsti, jo tas ļauj uzņēmumam Eiropā darboties ar vienu valūtu, kā arī vienas likumdošanas ietvaros.
Savukārt kā investīcijām negatīvus aspektus Trusevics minēja augstās enerģētikas izmaksas Latvijā, nodokļu sistēmu, ēnu ekonomiku, necaurredzamo un lēno tieslietu sistēmu, darbaspēka kvalifikāciju un izglītību.
Cemex pārstāvis arī norādīja uz valsts nevēlēšanos teju astoņu gadu garumā savest kārtībā aptuveni 30 kilometrus garu ceļa posmu no Cemex karjeram līdz ražotnei. «Šis ceļa posms ir ļoti sliktā stāvoklī, un par šo problēmu esam runājuši ar Satiksmes ministriju, bet šo gadu laikā nekas nav darīts. Esam Latvijā investējuši vairākus miljonus eiro, bet pretī valsts nevar par dažiem miljoniem eiro salabot ceļu,» teica Trusevics.