Kādreiz slavenā Admirāļu kluba kabarē vietā durvis vērusi jauna radošu pasākumu norises vieta ar gana ambiciozu pozicionējumu — gandrīz teātris Artelis. Tā idejas autors, producentu grupas Virus Art režisors un producents Viktors Runtulis uzsver kultūras nozīmi valsts attīstībā, norādot — jo vairāk tiek «nogriezts» kultūrai, jo vieglāk ir pakļaut tautu.
Pašreizējās krīzes laikā gluži vai normāla ir parādība, ka tiek slēgta viena izklaides vieta pēc otras, bet jūs esat atvēris jaunu. Uz kā ir balstīts šis biznesa projekts?
Šis projekts ir tapis, lai radītu, nevis lai izdzīvotu. Domājot tikai par to, kā izdzīvot, var nonākt līdz zagšanai, kas šobrīd arī notiek. Bet, ja kaut kas tiek radīts, un tas ir no sirds... Domāju, ka noteikti būs cilvēki, kam tas patiks un kas uz šejieni nāks. Pirms trīs gadiem, kad radījām kabarē un citus pasākumus uz dažādām citām skatuvēm, sākām jau domāt, ka paralēli tam lielajam pasākumam vajag arī kādu mazu vietiņu dažādiem eksperimentiem, lai tiem pašiem māksliniekiem būtu citādāka vide, kur sevi pilnveidot. Šeit, sēžot kādā no pirmajām piecām rindām, var redzēt katru grimasi vai sviedru lāsīti cilvēkam, kas ir uz skatuves.
Uz mazas skatuves nevar nohaltūrēt?
Noteikti nevar. Akadēmiskā teātrī ļoti bieži ir štampi, kam skatītāji arī notic, un tas ir normāli. Tie cilvēki, kas atceras 1994. un 1995. gadā pastāvošo kino-muzikālo centru Bimini, uzzinot par Arteļa tapšanu, jautāja - nu, jūs taisāt kaut ko līdzīgu? Kaut kādas iezīmes, protams, ir, kaut gan virzieni šeit ir dažādi. Mēs rādām kino, dodam vaļu jaunajiem māksliniekiem, kā arī decembrī klajā nāks jaunais Cabaret piccolo. Darbosies arī tā pati trupa, kas veido Karalisko improvizācijas teātri (KIT), bet ar citu programmu - tas būs CITS KIT. Protams, būs arī dažādi koncertuzvedumi. Turklāt katrā no pasākumiem būs kāds teatrāls elements un dzīvā mūzika.
Ne viens vien ar izklaides jomu saistīts cilvēks ir uzsvēris, ka izklaide, mūzika vismaz Latvijā nav bizness. Kā tas ir Arteļa gadījumā - tas ir plānots kā bizness vai dārgs hobijs?
Pusi uz pusi. Lai kaut ko tādu atļautos kā hobiju, ir jābūt ļoti daudz naudai. Mēs vienmēr visu esam darījuši no nulles un neesam saņēmuši nekādas dotācijas ne no valsts, ne pilsētas.
Mēs vienmēr esam saņēmuši to naudu, ko nopelnījām, vai arī nenopelnījām un nesaņēmām. Kaut ko tādu sākot darīt, ir jāapzinās, ka neviens tev nepalīdzēs. Līdz ar to kaut kādai atdevei no darītā ir jābūt - citādi nevar būt.
Kādu publiku redzat kā šīs vietas auditoriju?
Tā ir ļoti dažāda. Mums ir bijuši jau atklāšanas pasākumi, kas tika veidoti kā tāds rasoliņš - uzvedumi, kuros mēs parādām, kas nu katrā no dienām te būs. Mēs gribam parādīt, ka gaidām visdažādāko auditoriju. 70 līdz 80 % no tiem cilvēkiem, kas bija uz atklāšanas pasākumiem, nāca kā uz kabarē, bet mēs mēģinām pateikt, ka tā nu gluži nebūs. Piemēram, mēs mēģināsim šajās telpās atkal rīkot kādreiz labi zināmo spēli Parlaments pret mafiju, lūgšu šeit atkal pulcēties politiķus, un tie, kas to gribēs - atnāks. Ātrākais, kad tas varētu «aiziet», ir nākamā gada janvāris.
Līdz šim jūsu realizētie projekti - klubs Bimini, Ziemas sporta spēles, Rīgas kanāla regate, Parlaments pret mafiju u.c. ir bijuši uz noteiktu laiku. Tie noteiktā laikā ar pompu ir sākušies, un pēc dažiem gadiem tiek paziņots - viss, pēdējā sezona. Cik ilgam laikam ir paredzēts Artelis?
Ne ar vienu no nosauktajiem pasākumiem nebija domāts, ka viss beigsies tā, kā beidzās. Ar Parlamentu pret mafiju viss bija vienkārši - es šajā spēlē gribēju ieviest īstu naudu. Nevis, lai tādā veidā vēl vairāk pelnītu naudu, bet gan lai paspilgtinātu tur notiekošo. Bija asas pārrunas ar tā laika televīzijas vadību, kas pret to iebilda, un tad es pateicu - ja naudu izmantot nevar, tad es to vairs netaisu. Bimini mēs bijām četri cilvēki ar līdzīpašnieku, kam piederēja par 2% daļu vairāk nekā mums pārējiem kopā, un mums bija plāns - attīstīt pagrabu, uz turieni «novirzot» skaļo mūziku, bet tur bija vajadzīga nauda, ko lielākais īpašnieks nebija ar mieru ieguldīt. Ar Kanāla regati arī viss bija vienkārši. Mēs to veidojām deviņus gadus, bet desmitajā gadā Rīgas dome pieņēma lēmumu - zālītē nedrīkst sēdēt! Nu kas tā par regati, ja zālītē sēdēt nedrīkst?! Ar Ziemas sporta spēlēm palika pavisam grūti, jo ziemas palika arvien sliktākas, un slaloma trasi nācās likvidēt, bet stāvēt uz asfalta un skatīties, kā pa trasi lejā šļūc vučka, vairs nav interesanti. Nu, runājot par Arteli, mums ir īres līgums uz 5 gadiem, bet to jau, kā zināms, vienmēr var pagarināt.
Kādu izklaidi, jūsuprāt, šodien vēlas baudīt vidējais latvietis?
Paldies dievam, vidējais latvietis šodien beidzot meklē sevi, viņš šajā laikā meklē mieru un tādējādi arī patiesas emocijas. Tas vienmēr nenozīmē to, ka sievai ir jāmet zemē šķīvis un jābļauj, ka vīrs kaut ko nav izdarījis... Tās gan arī ir emocijas, bet tās nāk no neziņas par sevi. Patiesas emocijas šodien ir ļoti nepieciešamas, kaut vai tāpēc, ka gradācija uz ielas ir palikusi milzīga. Esmu pats redzējis, ka taksists var uzbļaut meitenei un izmest viņu laukā no automašīnas kopā ar visu to naudiņu, ko viņa ir iedevusi tējai. Tas notiek aiz dusmām, jo iekšā valda nenormāla neapmierinātība. Tajā pašā laikā Jāni Skuteli uz ielas apturēja viens puisis un, burtiski, kliedza viņam virsū - vai, kā man patika tas, ko tu dari! Šī gradācija ir baigi paplašinājusies starp tiem, kam ir liela neziņa, un tiem, kas ir apstājušies un sapratuši, ka visa šitā «putra», kas ir visapkārt, ir pilnīgs s..., salīdzinot ar to, kas ir viņš pats, viņa tuvākais, un viņš paliek iejūtīgāks, maigāks, saprotošāks. Tāds ir domājošs cilvēks! Es nezinu, vai vidējais latvietis ir domājošs cilvēks - drīzāk, ka nē. Bet tā tas nav tikai Latvijā - tāda pamatmasa ir visā pasaulē, kas ir pārņemti ar tās preses lasīšanu, kurā tiek rakstīts par to, ko kurš ir apēdis, izdzēris vai, piedodiet, uz poda izsēdējis.
Kā jūs raksturotu to, kas šobrīd notiek izklaides biznesā Latvijā?
Es piekrītu tiem, kas uzskata, ka Latvijā nekad nav bijis un nebūs izklaides biznesa. Ja runā par biznesu no materiālā viedokļa, tad jāteic, ka mūsu valsts tam nav domāta. Ja mēs abstrahējamies no pasaules aprites un novelkam robežu, runājot tikai par Latviju, tad jāteic, ka vērtības mainās un tas bizness rūk. Arī mēs raugāmies uz zīmoliem, uz glancētiem žurnāliem, modelēm ar garām kājām, kas saņem pusmiljonu par vienu uzstāšanos, kas gan ir pilnīgākais absurds. Šī mašinērija šobrīd brūk, un Latvijā tas notiek tāpat kā ārzemēs. Tomēr tas jau nenozīmē, ka jākāpj palmās, jādzīvo plikam un jāēd sēnes. Vienkārši tas uzstādījums, kas pasaules šovbiznesā ir bijis pēdējos 50 gadus, brūk. Nu labi - Latvijā tas ir bijis pēdējos 20 gadus. Kāpēc tad pēdējā laikā parādās arvien vairāk «dzīvie» koncerti? Tie, kas braukā apkārt ar fonogrammu, vēl jau kaut kur saņem savus divus latus par biļeti, bet pagaidām tas beidzas. Ilgu laiku jau ir bijis tā - ja cilvēka seju kādu laiku parāda televizora ekrānā, tad viss ir kārtībā, un tālāk var braukāt apkārt ar fonogrammu. Nupat atgriezos no Maskavas, un kurieni atkal brauksim janvārī ar kabarē programmu, uz tie cilvēki, kas mūs tur uzaicināja, bija ļoti pārsteigti par krievu publiku Latvijā. Nācās viņiem paskaidrot, kas šeit notiek. Latvija reāli ir divkopienu valsts, bet... Uz Krievu drāmas teātra izrādēm apmēram puse ir latviešu publika. Krievi tur neiet: viņi ierauga plakātu ar Fiļu Kirkorovu un saprot, ka viņiem ir jāiet uz šo koncertu. Tas džeks uz skatuves plāta muti, fonā spēlē fonogramma, bet pūlis sēž un aplaudē... Nu lielāku cirku atrast nav iespējams! Savukārt, ja talantīgs krievu mūziķis šeit uztaisa koncertu ar ļoti labi izveidotu programmu, uz to atnāk uz vienas rokas pirkstiem saskaitāms cilvēku daudzums. Cilvēks uz skatuves var rādīt mākslu, bet tā nav vērtība.
Runājot par izklaidi kā biznesu, jūs teicāt, ka Latvija tam nav domāta. Kāpēc?
Protams, var teikt, ka dziesma apvieno nācijas, un tā arī ir. Taču mūsu gadījumā tieši divkopienu valsts radīšanas rezultātā ar vairāk par vienu miljonu cilvēku lielu auditoriju rēķināties nevar. Bet kas ir miljons?! Indijā katrā pilsētā mazāk par 2 miljoniem vienkārši nav. Tad par kādu šovbiznesu mēs runājam?! Turklāt uz ko gan ir skatījušies ārzemnieki, atbraucot uz Latviju visus šos gadus? Viena publikas daļa ir sirmas kundzītes ar satītiem matiem, kas dodas uz operu, un tur arī mums ir, ko rādīt. Otriem interesē mauku mājas: a viņi sadzeras, tad saskatās, kā meitenes tirina kājas, paņem viņu «priekšā», bet pēc tam pieļauj, ka viņu apkrāpj. Tās ir visas ārzemnieku zināšanas par Latviju, un kāpēc mēs domājam, ka latvietis zina vairāk.
Kā jūs šobrīd varētu raksturot valsts attieksmi pret mākslu, mūziku, kino?
Nevajag jau to visu dalīt - runa ir par to, kāda ir valsts attieksme pret jebko. Pret kultūru. Tas, kāda ir šī attieksme, pēc dažiem gadiem ļoti atspēlēsies mums visiem, arī tiem, kas pieņem daudz dažādus lēmumus. Jēdzienā «kultūra» ietilpst arī pensionāri un bērni. Ja viss turpināsies tā, kā līdz šim... Nu... Pēc pieciem, desmit gadiem vedīs bērni to savu vecmāmiņu uz mežu! Jau tagad bērnus met pa logiem laukā un atstāj atkritumu kastēs, bet tas būs vēl vairāk. Un to visu rada valsts - tādu kultūras politiku tā veido. Viss, ko cilvēks dara, viņam atspēlējas. Mēs jau tagad esam parādos, kas būs jāatmaksā mūsu bērnu bērnubērniem, ja vien tos kādreiz neatlaidīs kā pilnīgi bezcerīgai Āfrikas valstij. Tas, kas tagad tiek darīts, ir tikai sīkumi un detaļas - mūsu finansiālā neatkarība ir zaudēta jau sen.
Kādā ziņā?
Nu kā tad savulaik palaida vaļā no PSRS Baltijas valstis? To izdarīja tad, kad bija sakārtotas visas naudas plūsmas un viss pārējais. Boriss Jeļcins palaida vaļā Baltiju ne jau tāpēc, ka bija labs cilvēks. Tagad visas lietas sakārto Eiropa. Un, jo vairāk tiek nogriezts kultūrai, jo vieglāk ir pakļaut cilvēkus. Galvenais, lai cilvēkam būtu spēks - tas nozīmē, ka nedaudz paēdināt viņu vajag, lai viņš garas stundas varētu rakt bedri. Pēc tam viņam vajag polšu un veceni nop…! Viss!
Šodien daudz tiek runāts par to, ka Latvijai vajag attīstīt eksportspējīgās nozares. Vai redzat iespēju, ka Arteļa produkts, kabarē programma varētu tikt eksportēta?
Teorētiski mēs to varam eksportēt. Praktiski ir skaidri zināms, ka Rietumi nelaiž tirgū tos, kas nav savējie. Piemēram, angļi ļoti reti ielaiž savā apritē tos, kas nav vietējie. Vairāk veicas zviedriem, bet viņiem konservatorijā jau pirms 30 gadiem mācīja mūzikas producentus, kamēr mums pat džeza nodaļas nav. Sevišķi grūti Anglijā ir tiem, kas dzied ar akcentu.
Un Austrumos notiek precīzi tas pats - cik ilgi Prāta vētra cīnījās, kamēr viņus ielaida Krievijā?! Ko tad vēl no mūsējiem tur zina - Raimonds Pauls, Laima Vaikule... Un viss.
Savukārt, ja runā par mākslu, tad pasaules aprite ir. Intars Busulis kotējas visā pasaulē, bet viņš nebļauj: re, nupat es biju Tokijā, bet tagad - Kvebekā... Viņš par to nerunā, viņš to vienkārši dara. Sweetwaters ar Kārli Lāci priekšgalā ir 3 reizes labāki par vidējā līmeņa mūziķi Vācijā, bet viņiem tā īsti nav, kur spēlēt. Laiku pa laikam K. Lācis uzraksta pa kādam lielam skaņdarbam un orķestrī iesēdina ģitāristu, un viņi tur kopā darbojas.
Bet tas ir divas reizes gadā. Un ir tikai loģiski, ka visu pārējo laiku viņi braukā apkārt pa baļļukiem. Līdz ar to eksportēt savu mākslu uz mazām valstīm un ļoti klusu mēs varam, bet nokļūt pasaules apritē... Kaut gan ko piedāvāt mums ir - kad sāk dziedāt tas pats Busulis, Robijs Viljams var iet gulēt.
Taču nevajag gausties par to, ka mums nekā nav, jo esam piedzimuši Latvijā. Vienkārši katram jādara savs darbs, tas, kas pašam ir tuvs, lai dzīve piepildās. Man divas reizes ir piedāvāts doties dzīvot uz Vāciju, vienreiz uz Angliju, bet es to neizdarīju, jo šeit ir daudz interesantāk. Atceros, ka Edinburgas festivālā es ar teātri biju tieši augusta puča laikā, un mums visiem piedāvāja politisko patvērumu, kas nemaz tik bieži nenotiek. Mēs atteicāmies.