Akadēmiskajā literatūrā ēnu ekonomikas īpatsvara un nodokļu sistēmas kvalitātes, funkcionalitātes un nodrošināto ieņēmumu valsts / pašvaldību budžetā mijiedarbība nereti tiek salīdzināta ar tekoša ūdens principu: ēnu ekonomika dzīvo līdzi izmaiņām nodokļu politikā, sankcijām vai gluži pretēji atvieglojumiem obligātajos maksājumos, ko ievieš par nodokļu iekasēšanu atbildīgās iestādes, izmaiņām sabiedrības morālajā stājā u.c. faktoriem. Kā strauts vai upe atstāj savu līdzšinējo gultni un apmet slaidu loku pēkšņi tās ceļā noliktam lielākam šķērslim, tā arī nodokļu maksātājs apiet tā konkurētspēju mazinošu likumu ar līkumu; Latvijā – šobrīd jau nereti, lai izdzīvotu!
Mikrouzņēmuma nodoklis izkonkurē ēnu ekonomiku
Kā Mikrouzņēmumu atbalsta pasākumu iniciators un šīs programmas līdzautors visupirms vēlos dalīties ar «mazās» uzņēmējdarbības veicēju atziņām, kas izskanēja Rīgas Plānošanas Reģiona Eiropas Savienības (ES) fondu informācijas centra organizēto semināru par iespējamo ES fondu atbalstu uzņēmējdarbības uzsākšanai un attīstībai cikla ietvaros. Uzņēmēji, izdzirdējuši par iespēju mazajiem komersantiem reģistrēties kā mikrouzņēmējiem un kļūt par mikrouzņēmuma nodokļa (9% no apgrozījuma) maksātājiem, atzina šo nodokli par pievilcīgu un konkurētspējīgu. «Mazajā» uzņēmējdarbībā mikro nodoklis izkonkurē ēnu ekonomiku! Uzzinot par to, uzņēmēji saka, «esam gatavi no pelēkā sektora iznākt baltajā, lai naktī varētu mierīgi gulēt». Nodokļu slogs un sarežģītā grāmatvedība tiek noņemta, pašos uzņēmējos radot vēlmi būt godīgiem un maksāt konkurētspējīgu nodokli, runājot līdzībās, sīkām ūdens tērcītēm radīta tik līdzena plūdvirsma, ka mest līkumus kļūst neracionāli. Ir radīti visi priekšnosacījumi ērtam un raitam nodokļu pieplūdumam valsts budžetā.
Kopš aizvadītā gada septembra Latvijā reģistrēti aptuveni 11 000 mikrouzņēmuma nodokļa maksātāju, kas tik īsā laika periodā vērtējams kā labs rādītājs. Mikrouzņēmumu fiksētā nodokļa ieņēmumi šogad sasniedz turpat 500 000 latu. Protams, detalizētu izvērtējumu varēsim iegūt pēc gada, kad būs zināmi 2011.gada sociālā budžeta ieņēmumi un ieņēmumi no mikrouzņēmuma fiksētā nodokļa, tas, cik jaunas darba vietas mikrouzņēmumos radītas bezdarbnieku, maznodrošināto un citu pašvaldību izsniegto pabalstu saņēmējiem.
Vai uzņēmējdarbības optimizēšana mikrouzņēmumos?
Plaši izskanējis, ka mikrouzņēmumu atbalsta programma tiek izmantota arī, lai optimizētu vidēju uzņēmumu izmaksas. Atļaušos izteikt apgalvojumu, ka krīzes laikā vairums šo uzņēmumu balansējuši uz maksātnespējas robežas un nonākuši dilemmas priekšā - bankrotēt, pāriet ēnu ekonomikā vai izmantot iespējas, ko paver Mikrouzņēmuma nodokļa likums. Labākais no variantiem gan uzņēmējam, tā darbiniekiem un valstij ir trešais, jo uzņēmuma bankrota gadījumā valsts zaudē jebkādus nodokļu ieņēmumus, darbinieki kļūst par bezdarbniekiem un tiem jāmaksā pabalsti. Arī uzņēmumam aizejot ēnu ekonomikā, valsts neiekasē nodokļus, savukārt, «optimizējot» uzņēmējdarbību likuma ietvaros, tiks maksāti gan nodokļi, gan algas darbiniekiem. Kā atzīst LTRK biedri – grāmatveži, Valsts ieņēmumu dienesta Elektroniskās deklarēšanās sistēmā kā mikrouzņēmuma nodokļa maksātāji jau parādās tādu personu uzvārdi, kas gadiem baltās ekonomikas pusē nav manīti...
PVN dinamikas fantastika
Vēl viens nodoklis, kura dinamikai un radītajām izmaksām uzņēmēju maciņos pēdējo gadu laikā ir bijis grūti izsekot līdzi, ir pievienotās vērtības nodoklis (PVN). Aizvadītajā gadā likums «Par nodokļiem un nodevām» mainīts astoņas (!) reizes, šobrīd tiek virzīti 3 grozījumi. Divreizējs PVN lēciens no 18% uz 21%, pēcāk uz šā brīža likmi – 22% - radījis nu jau folklorizēto frāzi Latvijas nodokļu politikā prognozējama ir tikai tās neprognozējamība!
Nav pētījumu, kas sniegtu aplēses, cik valsts zaudējusi no šī klints bluķa ievelšanas tautsaimniecībā attiecībā pret ieguvumiem no PVN iekasētā, tomēr viens ir nešaubīgi skaidrs – zaudēts uzticības kredīts, kas šai politiskajai elitei tika dots pirms pašvaldību un Saeimas vēlēšanām, klausoties solījumus par 2/3 samazināt publiskā sektora izdevumus un 1/3 palielināt ieņēmumus, nodokļu slogu no darbaspēka pārceļot uz patēriņu.
Vai PVN likmju samazināšana ir tas, ko uzņēmēji šobrīd visvairāk sagaida no valdības? Tirdzniecības sektorā strādājošie uzņēmēji saka JĀ, pārējie strikti iestājas par stabilitāti un prognozējamību nodokļu un nodevu politikā. Gaidām arī „karuseļu shēmu” izskaušanu PVN nomaksā un atbilstošus valdības soļus, lai šīs shēmas turpmāk vairs nebūtu iespējamas. Piemēri nav tālu jāmeklē – šepat Latvijā darbojas reversā PVN maksāšanas kārtība attiecībā uz kokrūpniecības nozari. Labu ūdenskritumu radītu arī reversā PVN piemērošana visa būvniecības procesa ķēdes posmos, norisēm būvprojektā izsekojot pēc būvatļaujas numura, kas ir būvniecības procesu pavadošās dokumentācijas neatņemama sastāvdaļa. Reversā PVN piemērošanas kārtību būvniecības, metāllūžņu savākšanas un pārstrādes, kā arī vairāku citu pakalpojumu nodrošināšanu procesos uzņēmēji uzskata par vienu no efektīvākajiem līdzekļiem cīņā ar ēnu ekonomiku Latvijā, un vairakkārt vērsusi valdības uzmanību uz šai virzienā.
Sen solītā sloga pārnešana no darbaspēka nodokļiem uz ...?
Pirms Saeimas vēlēšanām tika solīts, ka slogs no darbaspēka nodokļiem tiks pārnests uz patēriņu, šā brīža solījumi «pārnesumu» virza nekustamā īpašuma nodokļu likmju virzienā ... Netop īsti skaidrs, kurp šis slogs tiks šūpots, ja atceramies, ka PVN tika paaugstināts vēl par procentpunktu, tomēr darbaspēka nodokļu nasta uz uzņēmēju pleciem tā arī vieglāka nekļuva ...
Šobrīd valdība strādā pie izmaiņām nekustamā īpašuma nodokļa (NĪN) likmēs. Arī uzņēmēju skatījumā nodokļa sistēma ir jāpilnveido, bet ne jau piemērojot NĪN visam, kas nekustas. Uzņēmēju viedoklis - NĪN ieņēmumus jāizlieto publiskās infrastruktūras attīstībai, lai ikvienam uzņēmumam un iedzīvotājam kļūtu skaidrs, kas no ieņēmumiem par NĪN tiek darīts «viņu ielā», kā tas ietekmē pašvaldības ceļus, ūdensapgādi, meliorāciju, tiltus, trotuārus, parkus, jeb - pašvaldības infrastruktūras attīstību. Tāpat tieši pašvaldībām ir jābūt tām, kas lemj par NĪN likmju «gultni» pašvaldības teritorijā. Katrai pašvaldībai jābūt tiesībām piemērot nodokļu atlaides un atbrīvojumus noteiktām personu, piemēram, sociāli mazaizsargāto, un īpašumu, piemēram, industriālajiem, darba vietas nodrošinošiem īpašuma grupām. Kas vitāli svarīgi, lai šī politika tiktu noteikta savlaicīgi un vidējā termiņā, dodoties iespēju prognozēt izdevumus uzņēmējdarbībā.
Praksē nereti ir situācijas, ka nekustamajiem īpašumiem aprēķinātā kadastrālā vērtība pārsniedz īpašuma, jo īpaši nedzīvojamās apbūves tirgus vērtību, un nav mehānisma, kā īpašnieks šo situāciju varētu operatīvi mainīt. Uzņēmēji rosina likumā nostiprināt principu, ka kadastrālā vērtība nevar pārsniegt 80 procentu robežu no īpašuma tirgus vērtības. Papildu tam, ir jāatrunā mehānisms, kādā pēc īpašnieka iniciatīvas tiek aktualizēta īpašuma kadastrālā vērtība nodokļa vajadzībām un piemērota nodokļa aprēķinam. Lai atvieglotu NĪN administrēšanu, uzņēmēji rosina gan ēkām, gan zemei vienā īpašumu grupā noteikt vienotu likmi.
Izdzīvošana mazajiem; konkurētspēja vidējiem un lielajiem – atslēgvārdi nodokļu maksāšanā
Izskanējuši solījumi nodokļus vairs necelt, izmaiņas paredzamas vien NĪN un «kādā mazā nodoklītī»… Ja valdība ar šo «mazo» domājusi mikrouzņēmuma nodokli, raitu plūdumu uzņēmusī strautu plūsma sāks mest līkumus. Turpmāks nodokļu likmju kāpums palielinās jau šobrīd apgriezienus uzņēmušās inflācijas tempus un rosinās uzņēmējus aizvien biežāk izmest kādu līkumu ne tikai ēnu ekonomikas sektorā, kas jau sasniegusi 38% atzīmi, bet, iespējams, pat melnajā, kuras dziļumu Latvijā nevienam vēl nav izdevies izmērīt… Nodokļu celšana rokrokā ar inflācijas pieaugošo kāpumu attālinās eiro mērķi no 2014. uz 2017./2018.gadu …
Mazās tērcītes, atduroties pret lielāku šķērsli, var izsīkt, strauts vai upe – apmetīs tam loku ēnainajos krastos. Vai tas ir tas, kas Latvijas tautsaimniecībai, valsts budžetam, uzņēmējiem un ikvienam no mums vajadzīgs?