Esam mājās no intensīvas studiju vizītes Berlīnē. Studiju vizītes laikā kopā ar sešiem Latvijas dizaina uzņēmumiem izzinājām Vācijas tirgu. Tiekoties ar industrijas ekspertiem, katrs uzņēmums varēja priekš sevis smelties atziņas, lai nonāktu pie secinājumiem par to, kas jāmaina savā esošajā biznesa modelī, lai piesaistītu interesi no Vācijas uzņēmumiem.
Vēlames dalīties ar nozīmīgākajām atziņām:
- Baltija ir kā balta lapa, jo vācieši nezina, kas mēs esam. Tas paver mums iespēju uz šīs baltās lapas zīmēt savu patiesību, iekrāsot savās krāsās un paspilgtināt. Tas arī uzliek mums atbildību tam, ko un kā rīkojamies, jo esam tie, kas ir šīs baltās lapas tēli.
- “Latvieši ir improvizatori, bet vāciešiem patīk spēlēt pēc notīm” – saka Andris Eglājs, MOOZ vadītājs Berlīnē. Ar to, ka esam radoši un spējam improvizēt, meklējot risinājumus, varam pārsteigt veco Eiropu. Taču šī mūsu competitive advantage ir jāmāk komunicēt un izmantot, lai radītu jaunus risinājumus un pakalpojumus.
- Nepretojies stereotipiem vai ierastajam - ja tirgū ir pieņemts, ka gultiņas izmērs ir 140 x 60, tad tas ir standards, kas jāievēro, ja vēlies savu gultiņu pārdot. Drīzāk pievieno vērtību gultiņai ar interesantu dizainu un funkcionalitāti, bet nemēģini izmainīt ierasto standardu.
- Ekoloģisks, ilgtspējīgs, pārstrādāts – tie ir atslēgas vārdi, kas izskanēja vairākkārt tiekoties ar Vācijas dizaina industrijas pārstāvjiem un tendences, kas šobrīd ir aktuālas Vācijā. Noķerot šo noti, arī mēs varam komunicēt šīs vērtības un uzrunāt Vācijas partneri ar ekoloģisku un ilgtspējīgu piedāvājumu.
- Dizains senioriem – arvien vairāk parādās produktu un risinājumu vecākai paaudzei, kas ir atbilde uz to, ka dzīvojam aizvien vecākā sabiedrībā, kurai ir augsts patēriņa potenciāls. Piemēram, visvairāk bērniem pedogoģiskās rotaļlietas iegādājas tieši vecvecāki.
- Esat lepni, ka produkts ir Ražots Latvijā nevis Ķīnā. Tas ir jāuzsver komunikācijā un var pievienot produktam vērtību, jo vācietim rūp vide un kvalitāte, un tas augsti novērtē Eiropā ražotu produkciju.
- Jo lielāks tirgus, jo lielāka niša – ja runājam par nišas produktiem, tad viens ir skaidrs, jo lielāks tirgus, jo lielāka ir tā mazā sabiedrības daļa, kam ir unikālas vēlmes un vajadzības.
- Specializācija tajā, ko tu dari vislabāk – ja tu esi dizaineris, tad specializējies dizaina produktu radīšanā. Ja esi ražotājs, tad specializējies ražošanā. Bieži Latvijas vide mūs ir piespiedusi darboties vairākās disciplīnās un līdz galam nedarīt kvalitatīvi nevienu no tām.
- Zīmolu spēks – zīmols runā miljons reižuvairāk kā produkts. Toties ir milzīga zīmolu konkurence un lai tajā izdzīvotu ir jābūt atšķirīgam un interesantam, un jāveido stratēģiska komunikācija.
- Nav jautājumu par to, vai bizness eksportā aizies, bet kad. Bet, kad ir jāmāk sagaidīt.
Nākamā studiju vizīte būs kokrūpniecības industrijas uzņēmumiem uz Francijas tirgu.