Latvijā elektroautomobiļu attīstību kavē tiem atbilstošs infrastruktūras trūkums, liecina starptautiskās biznesa konsultāciju kompānijas KPMG veiktais ikgadējais autoražotāju vadošo darbinieku viedokļu pētījums Global Automotive Executive Survey 2014.
SIA KPMG Baltics Transporta un loģistikas sektora vadītāja Armine Movsisjana norādīja, ka auto nozares uzņēmumu izdzīvošana un neatkarība arvien vairāk ir atkarīga no to spējas izmantot jaunākās tehnoloģijas. Pieprasījums pēc autonomas braukšanas iespējām nosaka, ka transportlīdzekļu ražotājiem jākļūst par jauno mobilitātes risinājumu nodrošinātājiem. Ņemot vērā, cik liela loma mūsdienu transportlīdzekļos ir programmatūrai, automobilis, kas pārvietojas pats, ir mūsdienu tirgus realitāte.
Autonomas braukšanas pieaugošajai tendencei ir pozitīva ietekme uz mobilitātes risinājumu attīstību. Iespēja pasūtīt automašīnu, kad tas ir nepieciešams, un doties jebkur var radīt situāciju, kad nebūs nepieciešams iegādāties automašīnu savā īpašumā. Tas var izraisīt strauju mobilitātes risinājumu attīstību, iespējams, nākotnē mazinot nepieciešamību pēc otras ģimenes automašīnas.
KPMG norāda, ka būtiski lielāks pieprasījums pēc autonomiem automobiļiem ir autonozares straujākajās izaugsmes valstīs - Brazīlijā, Krievijā, Indijā un Ķīnā (BRIC valstis). Paredzams, ka līdz 2020.gadam vienu trešdaļu jauno transportlīdzekļu pārdos tieši Ķīnā.
Pētījuma rezultāti liecina, ka, pieaugot interesei par degvielas patēriņu un rūpēm par radīto piesārņojumu, transportlīdzekļu ražotāji tuvākajā nākotnē koncentrēsies uz elektrotīkla uzlādes (plug-in) hibrīdtransportlīdzekļiem un ūdeņraža degvielas tehnoloģijām. Ņemot vērā to, ka elektrisko transportlīdzekļu attīstībai nepieciešams laiks, paralēli tam autoražotāji aktīvi strādā pie iekšdedzes dzinēju darba tilpuma samazināšanas un tā atbilstības nodrošināšanas pašreizējām tirgus prasībām.
Pētījums liecina, ka augsts pieprasījums pēc elektrotīkla uzlādes transportlīdzekļiem, salīdzinot ar citiem elektrotransportlīdzekļiem, būs gan Japānas, Ziemeļamerikas un Eiropas tirgū, gan BRIC valstu tirgos. Popularitātes pieaugumu piedzīvo arī ūdeņraža transportlīdzekļi - 69% respondentu uzskata to par būtiskāko nākotnes izaugsmes tehnoloģiju. Tomēr, neskatoties uz to, lielākā daļa transportlīdzekļu ražotāju turpinās investēt iekšdedzes dzinēju efektivitātes paaugstināšanā, kas saskaņā ar aptaujas datiem var palēnināt elektrisko transportlīdzekļu attīstību.
Taču KPMG Baltics Enerģētikas sektora eksperts Gregorijs Rubinčiks atzīst, ka elektroauto tirgus vēl ir sākotnējās attīstības posmā un ieguldījumu atdeve pagaidām vēl nav pietiekama.
«Jāņem vērā, ka būtisks elektroauto īpatsvara pieauguma nosacījums ir atbilstošas uzlādes infrastruktūras pieejamība. Latvijai līdzīgi kā citām valstīm būs jāizvēlas viens no diviem elektroauto uzlādes infrastruktūras finansēšanas modeļiem - vai nu izmaksas pilnībā segs paši elektroauto lietotāji (līdz ar to uzlādes cena viņiem būs dārgāka), vai arī šīs izmaksas tiks ierēķinātas elektrotarifos un tādējādi tās solidāri segs visi elektrotīklu lietotāji,» norāda Rubinčiks.
Viņš uzsver, ka Latvijas tirgum piemērotākais būtu pirmais variants, jo iespējas vēl papildus palielināt elektrotarifus šo investīciju segšanai ir ierobežotas. Latvijas iedzīvotāji jau patlaban par elektroenerģiju proporcionāli ieņēmumu līmenim maksā ievērojami vairāk nekā, piemēram, Vācijas iedzīvotāji. Elektroauto uzlādes punktu izveide būs tehnoloģisks izaicinājums un prasīs ievērojamas investīcijas arī no AS Sadales tīkls, kuram būs jānodrošina gan papildu enerģijas kapacitāte, gan arī atbilstoša slodzes kontrole un enerģijas piegādes stabilitāte.
«Latvijas atbildīgajām institūcijām un politiķiem būtu rūpīgi jāpārdomā tirgus regulējuma iespējas, kas ļautu piesaistīt Latvijas ekonomikai jaunas investīcijas, kā arī mazinātu valsts energoatkarību. Ieguvēji būtu arī vietējie energouzņēmēji, jo palielinātos pieprasījums pēc elektroenerģijas, savukārt saruktu pieprasījums pēc importētās fosilās degvielas. Piemēram, Igaunija, pateicoties politiskajam atbalstam, elektrouzlādes infrastruktūras pārklājuma ziņā ierindojas otrajā vietā pasaulē pēc Japānas. Ziemeļu kaimiņvalstī patlaban jau ir pieejami 550 elektroauto uzlādes punkti. Igaunijā patlaban ir pieejamas arī elektroauto iegādes subsīdijas, ko pārsvarā izmanto pašvaldību un valsts autoparka atjaunošanai. Igaunijā elektroauto uzlādes infrastruktūru uzskata par nozīmīgu instrumentu, lai veicinātu valsts straujāku integrāciju strauji augošajā pasaules e-mobilitātes tirgū,» uzsvēra Rubinčiks.
15.starptautiskais autoindustrijas pētījums balstās uz 200 lielāko autouzņēmumu darbinieku aptauju 28 valstīs. To vidū ir automašīnu ražotāji, piegādātāji, izplatītāji, finanšu pakalpojumu sniedzēji, nomas uzņēmumi un mobilitātes pakalpojumu sniedzēji. 41% respondentu bija no Eiropas, Tuvajiem un Vidējiem Austrumiem un Āfrikas, 35% no Āzijas un Klusā okeāna reģionā un 25% - no Ziemeļamerikas un Dienvidamerikas. Visi aptaujātie pārstāv uzņēmumus ar gada apgrozījumu, kas ir lielāks par 100 miljoniem ASV dolāru, un 39% aptaujāto strādā uzņēmumos ar ieņēmumiem vairāk nekā desmit miljardi ASV dolāru.