Vairāki ražotāji ne vien eksportē produkciju, bet iegādājušies radniecīgus uzņēmumus ārvalstīs, veido tur veikalu tīklus un pārstāvniecības. Augsta konkurētspēja panākta, ieguldot produktu un tehnoloģiju attīstībā, ar radošu mārketingu un drosmi integrēt ražošanā zinātnes sasniegumus. Raksturīga tendence – sadarbība ar dizaineriem, sezonālu kolekciju veidošana. Ierobežota darbaspēka pieejamība veicina mazu, taču eksportspējīgu uzņēmumu attīstību reģionos.
Līderis ir «zirgā»
Tekstilrūpniecība viena no pirmajām Latvijā mainīja priekšstatu par nozaru robežām, integrējot tekstilražošanu, ķīmisko rūpniecību un zinātni. A/s Valmieras stikla šķiedra (VSŠ) ir simbols šai «žanru» saplūšanai. Nākotnes mērķis valmieriešiem ir ambiciozs – kļūt par Eiropas ietekmīgāko stikla šķiedras produktu un izstrādājumu ražotāju un piegādātāju, atklāj VSŠ valdes priekšsēdētājs Andris Oskars Brutāns. VSŠ šā gada deviņu mēnešu neto apgrozījums ir sasniedzis augstāko līmeni uzņēmuma pastāvēšanas laikā – 46,97 milj. lati, kas ir 21% liels pieaugums pret attiecīgo laika posmu 2012.gadā. VSŠ aplēses rāda, ka 2013.gada neto peļņa sasniegs 3,65 milj. latu, par 28% pārsniedzot 2012.gada auditēto neto peļņu. Neto apgrozījums varētu sasniegt 61,13 milj. latu. «Lai noturētu izaugsmi, jābūt aktīviem, jāinvestē jaunās tehnoloģijās un attīstībā. 2013.gadā esam paplašinājuši darbību un palielinājuši konkurētspēju starptautiskajos tirgos ne tikai ar trešās stikla kausēšanas krāsns darbību, bet arī ar kompānijas, tagad Valmiera Glass UK Ltd., iegādi Anglijā,» atklāj A.O.Brutāns.
Lielie aug
Kopējais nozares apgrozījuma pieaugums šajā gadā būs aptuveni 6%, lēš Vieglās rūpniecības uzņēmumu asociācijas vadītājs Guntis Strazds. Pērn tekstilrūpniecības kopējais ražošanas apgrozījums bija 438,6 miljoni latu, tostarp eksports – 382,5 milj.Ls. Tātad šogad nozares kopējais devums pārsniegs pusmiljardu latu. «Kritumu šogad pārdzīvo mazie un vidējie uzņēmumi, savukārt lielajiem ir pieaugums,» situāciju raksturo Latvijas Veļas ražotāju asociācijas (LATVERA) vadītājs Jurijs Hadarovičs. Viņa tēzi apstiprina uzņēmēji. Piemēram, SIA Mežroze pērn ieguldīja jaunās iekārtās, tas ļāva gan dažādot produkciju, gan arī bija signāls sadarbības partneriem ārvalstīs, ka uzņēmums ir vērsts uz ilgtermiņa attīstību. Vienlaikus bija labvēlīga tirgus situācija – stabilas kokvilnas cenas un izdevīgs eiro kurss pret dolāru. Mežroze ap 90% saražotā realizē eksportā, lina izstrādājumus – 95%. «Ja pats nebūsi līmenī, arī labvēlīgi tirgus apstākļi nelīdzēs,» norāda SIA Mežroze prezidents Artūrs Kārlis Dreimanis, lēšot, ka šogad būs vismaz 20% apgrozījuma pieaugums. SIA New Rosme gads ir bijis bagāts ar dažādiem attīstības pagriezieniem – jaunu tirgu, tirdzniecības vietu un produkcijas veidu attīstību, stratēģisku soļu speršanu, pieaugot konkurencei. Stratēģijas īstenošana sola 15–20% apgrozījuma pieaugumu, norāda SIA New Rosme pārdošanas un mārketinga direktors Kaspars Spriņķis. Ap 15% pieaugumu plāno medicīniskās trikotāžas ražotājs Tonus Elast. «Domājams, ka mums būs lielākais pārdošanas apjomu pieaugums šīs nozares uzņēmumu vidū Latvijā un Baltijā,» neminot konkrētus skaitļus, prognozē a/s Lauma Lingerie valdes priekšsēdētāja Linda Matisone. Izņēmums lielo ražotāju vidū ir Ogres trikotāža, kas kopš oktobra ir tiesiskās aizsardzības procesā (TAP) un pērn cieta vairāk nekā 63 tūkst.Ls zaudējumus. Turklāt TAP plāns paredz kustamās un nekustamās mantas atsavināšanu. Darba apģērbu ražotājs Kwintet Production visu produkciju eksportē uz Eiropas valstīm. Tā kā šogad darba apģērbu tirgus Eiropā piedzīvoja kritumu, uzņēmums 2013. gadu noslēgs ar līdzīgu apgrozījumu kā 2012. gadā. SIA Lauma Fabrics valdes priekšsēdētājs Edijs Egliņš norāda, ka ražošanas apgrozījums būs nedaudz mazāks kā pērn, jo daudzi mazie šūšanas uzņēmumi, kas ir Lauma Fabrics klienti, samazinājuši pasūtījumu apjomu.
Paplašina ietekmi
Kopumā gan Lauma Fabrics šogad paredz ievērojamu apgrozījuma pieaugumu, taču tas saistīts ar jauna uzņēmuma iegādi Vācijā, nevis ražošanu Latvijā. Tāpat kā valmierieši, arī Liepājas uzņēmums liek cerības uz šo investīciju rietumos. SIA Tonus Elast jau vairākus gadus attīsta saistīto uzņēmumu Tonus Europe Ltd Anglijā. Arī New Rosme kā svarīgu šā gada notikumu min Igaunijas veļas ražotāja un tirgotāja Linette iegādi. Tā rezultātā New Rosme ir ieguvusi papildus astoņu veikalu tīklu Igaunijā un ražošanas cehu. K.Spriņķis akcentē arī veiksmīgu kolekciju izstrādi. DB rakstīja, ka kolekciju izstrādei pievērsusies arī a/s Rita, tradicionālos veļas izstrādājumus papildinot ar Latvijas dizaineru veidotām sieviešu apģērbu kolekcijām. «Gada rezultātus vienmēr nosaka divreiz gadā izstrādātās kolekcijas. Mūsdienās veiksmīgu rezultātu nodrošina arī pareizi izvēlēta mārketinga stratēģija. Nepietiek tikai saražot skaistu, kvalitatīvu produktu – jāatrod efektīvais ceļš, kā to novest līdz gala patērētājam,» uzsver J.Hadarovičs. Viens no ceļiem ir veikalu tīkli. Gan New Rosme, gan Lauma Lingerie vairo savu un franšīzes veikalu skaitu Latvijā un ārvalstīs. Rosme šogad ieguvusi veikalu stratēģiski svarīgajā Sanktpēterburgā, jaunus franšīzes veikalus Krievijā, kā arī Itālijā un Izraēlā. Lauma Lingerie atvēra 10 jaunus zīmola veikalus dažādās pasaules valstīs. Līdz gada beigām darbosies jau 51 Lauma Lingerie veikals astoņās pasaules valstīs.
Domā radoši
Mazo šūšanas uzņēmumu tīkls izveidojies Kurzemes biznesa inkubatoros. SIA Lemewe collection, SIA Textile 4U un SIA Studija Li pārstāvis Edijs Brauners norāda, ka doma ir veidot nelielu kolekciju ražotājus, orientējoties uz Krievijas un Ukrainas tirgu. Uzņēmumos uz vietas izstrādā dizainu, konstruē un šuj veļas un apģērbu kolekcijas. Nelielas kolekcijas var piegādāt tieši veikaliem. Jau nākamgad tirgū nonāks šo mazo uzņēmumu veidotas apģērbu kolekcijas, tostarp lina apģērbi, kuriem izejmateriāli tiek iepirkts Lietuvā. «Lins tur ir 25% lētāks nekā Latvijā,» vienu no niansēm atklāj uzņēmējs. Mazs uzņēmums ļauj izvairīties no kvalificēta darbaspēka problēmas. «Talsos mums ir ap 50 darbinieku, jo pārņēmām Rosmes cehu, citur tik daudz šuvēju atrast nebūtu iespējams,» viņš norāda. Pieprasījuma pārorientēšanos no vairumtirdzniecības uz mazumtirdzniecību par tendenci sauc arī Lauma Lingerie vadītāja L.Matisone. Konkurētspējas vārdā uzņēmēji domā arī par produkcijas dažādošanu.
2014. gadu asociācijas, uzņēmēji prognozē mērenu – nozares apgrozījums pieaugs par 4%.