Prāvošanās starp abiem sāncenšiem iet vaļā vairākos kontinentos, tomēr tieši principiālā saķeršanās uz Kalifornijas tiesas skatuves starp amerikāņu un dienvidkorejiešu kompānijām rādīs, vai Apple argumenti ir spēcīgāki par Samsung loģiku un noteiks globālā cīniņa turpmāko gaitu un stratēģiju.
Ja Apple pierādīs savu, korejiešiem draud 2,5 miljardu dolāru sods un to Galaxy viedtālruņu un planšetdatoru izmešana no ASV tirgus. Prāva Sanhosē apgabaltiesā sākas šonedēļ. Tā paredzamais ilgums ir četras nedēļas.
Abi strīdnieki apelē pie augstām sfērām, kas iezīmē arī sava veida Rietumu un Austrumu atšķirības. Tā Apple piesauc Rietumos valdošo privātīpašuma svētumu, bet Samsung biedē, ka tai nelabvēlīgs lēmums reizē būs arī spriedums augsto tehnoloģiju inovācijām vispār, proti, primārais ir izaugsme.
Abu pušu tiesai iesniegtos argumentus The New York Times summē sekojoši.
Apple, balstoties sadabūtos Samsung iekšējos materiālos, norāda, ka kompānija ir gadiem ilgi īstenojusi mērķtiecīgu Apple produktu kopēšanu, savstarpējā komunikācijā atzīstot to pārākumu par jebko citu tirgū pieejamo. Tā 2008. gada septembrī pats Korejas kompānijas vadītājs ir komentējis, ka Samsung, iespējams, vajadzētu adaptēt «Apple iPhone skārienjūtīgo metodi», kas «tirgū kļūst par de facto standartu».
Tas sekojis iepriekšējā gada atziņām, ka iPhone ir «daiļš dizains» un «vienkāršs un intuitīvs» lietotāja interfeiss. Par pēdējo Apple iegūtajos rakstiskajos pierādījumos teikts, ka Samsung «viegli nokopējamu». Iznākumā pat Samsung pašu Produktu dizaina grupa izteikusi «nožēlu», ka Galaxy S viedtālrunis «izskatās līdzīgs» vecākiem iPhone modeļiem. Uz pārlieku Samsung produktu līdzību tirgus sāncenšiem norādījusi arī Google, kuras Android platformu kompānija lieto saviem produktiem.
Samsung pretargumenti savukārt centrējas ap pārmetumu Apple pārliekā uzpūtībā, mēģinot privatizēt krietni vairāk, nekā tai pienākas. Proti, ka amerikāņi paši savu elektronikas brīnumu dizainā ir iedvesmojušies no publiskajā īpašumā esošiem prototipiem, piemēram, Sony veiktajām izstrādēm, un nekas neliedz to brīvi darīt arī citiem.
Šai sakarā Samsung vēlas panākt atļauju tiesā par liecinieku izsaukt bijušo Apple industriālo dizaineru Šinu Nišibori, kurš savulaik saņēmis uzdevumu radīt Sony konceptuālajā idejā balstītu Apple viedtālruņa dizainu. Sony vārds sākotnējā komunikācijā ap jauno produktu, kas vēlāk kļuva par iPhone, ticis lietots plaši un neslēpti. Ar šo Samsung tiesas priekšā grib Apple norādīt, ka viņi «paši ir tādi» un attiecīgi tiem nav morālu tiesību piekasīties citiem. Argumenta ideālistiskā daļa savukārt ietver apgalvojumu, ka Apple uzvara nozīmēs apgrūtinājumu ideju aprites brīvībai un inovācijām.
Nišibori jurists pagaidām no tiesas atgaiņājas sakot, ka viņa klients mājo no Sanhosē tiesu nama 2000 jūdzes tālajās Havaju salās, un ar veselību viņam arī diez ko labi neesot.
Latvijā šobrīd nav bijuši gadījumi, kad tikuši atsaukti produkti patentu karu ietekmē, uz ASV notiekošās Apple un Samsung prāvas fona DB norādīja datortehnikas uzņēmuma AS Capital valdes loceklis Ivars Šulcs.
Viņš prognozē, ka Latvijā šī patentu kara ietekmi neizjutīsim. Saistībā par patentu karu ietekmi uz produktu cenām, I. Šulcs atzīmē, ka ir jāņem vērā kopējais ražotāja produktu apjoms, lai gan juristu un tiesas izdevumi nav lēts prieks. Tomēr, ja tiks nolemts iekasēt 2,5 miljardus dolāru, tad varētu sākt rēķināt, kādu ietekmi tas varētu atstāt uz cenām, ņemot vērā produkcijas kopējo apjomu.
Vienlaikus I. Šulcs vērsa uzmanību uz to, ka pārsvarā patentu kari norisinās par tehniskām niansēm. Tādējādi teorētiski patentu karu rezultātā nākamās paaudzes produktos varētu kaut kas nedaudz mainīties, tomēr izmaiņas nebūtu lielas. Piemēram, ja tiek patentēts veids, kā ar pirkstu nospiedumu tālrunis tiek atbloķēts, tad nākamās paaudzes produktā tas varētu tikt piedāvāts mazliet citādi. Tomēr, diez vai tas varētu ietekmēt tik tālu, ka ražotāji atteiktos no skārienjūtīgiem ekrāniem.
Visu rakstu lasiet laikrakstā Dienas bizness.