Latvijā iedzīvotāji arvien vairāk aizdomājas par ēšanas ieradumiem un uzturā lietotās pārtikas daudzveidību, tāpēc strauji aug pieprasījums pēc tradicionālajiem eiropiešu ēdieniem un dažādu Āzijas valstu virtuvēm, intervijā stāsta Foodout.lv valdes priekšsēdētājs Lauris Kokins.
Kā tika izveidots uzņēmums Foodout?
Foodout sāka kā start-up uzņēmums, aptverot trīs Baltijas valstis. Apvienojoties ar Ukrainas lielāko ēdienu piegādes kompāniju EDA.UA, šobrīd Foodout Group ietvaros uzņēmums darbojas sešās valstīs - Ukrainā, Baltkrievijā, Lietuvā, Latvijā, Igaunijā un Irānā, kurās kopējais iedzīvotāju skaits pārsniedz 140 miljonus.
Kādas tendences iezīmējas pieprasījumā, kādus ēdienus ar piegādi visvairāk klienti sūta?
Latvijā ēdienu un gatavo maltīšu piegādei nav tik sena vēsture kā citur pasaulē, piemēram, Amerikas Savienotajās Valstīs vai Centrāleiropā. Tomēr, nu jau otro desmitgadi arī Latvijā var veikt ēdienu piegādes pasūtījumus. Vēsturiski ēdienu piegāde pie mums aizsākās ar picu piegādi un pēc tam strauju popularitāti guvušo suši ēdienu piegādi. Tāpēc vairumā sabiedrības joprojām pastāv stereotips, ka ēdienu piegāde ir sinonīms picām un suši. Lai gan abas šīs kategorijas vēl joprojām aizņem vairāk nekā 65% no kopējā ēdienu pasūtījuma, arvien lielāks pieprasījums veidojas arī pēc tradicionālās virtuves un citu valstu un kultūru kulinārijas.
Nenoliedzami, pēdējā laikā esam novērojuši, ka Latvijā iedzīvotāji arvien vairāk aizdomājas par ēšanas ieradumiem un uzturā lietotās pārtikas daudzveidību, tāpēc strauji aug pieprasījums pēc tradicionālajiem eiropiešu ēdieniem un dažādu Āzijas valstu virtuvēm. Straujāko izaugsmi šobrīd piedzīvo indiešu virtuves ēdieni, kuru popularitāte strauji augusi pēdējā gada laikā. Tas skaidrojams ar to, ka iedzīvotāji vēlas izmēģināt jaunas, netradicionālas garšas, kas izteikti raksturo Indijas virtuvi. Kā rāda statistika, indiešu ēdienus izvēlas 9% Foodout.lv klienti. Lielākoties šie ēdieni tiek pasūtīti uz mājām, darba dienu vakaros, kad cilvēki vēlas izbaudīt relaksētu vakaru pēc darba dienas.
Nenoliedzami, arī Amerikas virtuve ar iecienītajiem burgeriem ieņem nozīmīgu vietu piegādes pasūtījumos, ne velti vismaz viens burgers ir katrā 8. pasūtījumā. Turklāt, straujākais pieaugums ir tieši no tā saucamajiem «craft burgeriem» (burgeri, kuru gatavošanā netiek izmantoti saldēti produkti), kuri šobrīd Rīgas restorānu kultūrā ieņem būtisku vietu un nereti tiek izmantoti kā viens no Rīgas restorānu simboliem. Kā alternatīva burgeriem vienmēr sevi pozicionē kebabi, kuru piedāvājumu klāsts strauji palielinājies.
Kā vērtējat līdzšinējo darbību? Kas ir bijuši lielākie izaicinājumi?
Foodout.lv Latvijas tirgū strādā jau gandrīz trīs gadus. Pa šo laiku esam stabilu sadarbību nodibinājuši ar vairāk nekā 100 dažādiem restorānu, kafejnīcu, krodziņu un konditoreju zīmoliem. Izvēle ir ļoti plaša, kopējais ēdienu skaits pārsniedz 10 tūkstošus. Starp zīmolu nosaukumiem atrodami labākie un progresīvākie Rīgas ēdināšanas uzņēmumi, turklāt, vēlme sadarboties ar mums un atpazīstamība iet mums pa priekšu. Jāsaka, ka tā nav bijis vienmēr, jo uzsākot attīstīt šo nozari Latvijā, mēs bijām ledlauži.
Foodout.lv bija pirmais pilna servisa uzņēmums, kurš uzsāka darbu pie ēdienu un gatavo maltīšu piegādes šādos apjomos. Pašā sākumā mēs saskārāmies ar daudziem izaicinājumiem gan restorānu piesaistē, gan patērētāju paradumu izpētē un izpratnes veidošanā par šo jauno pakalpojumu. Taču tagad pavisam droši varam teikt, ka ledu esam iekustinājuši tieši mēs un šobrīd patērētāji jau prasa restorāniem un kafejnīcām, lai to ēdiens būtu pieejams arī ar piegādi.
Atskatoties uz paveikto un to, ka šo gadu laikā esam ģenerējuši krietni vairāk nekā 200 tūkstošus pasūtījumu.
Kā raksturojat pašreizējo konkurenci tirgū un kādi ir lielākie izaicinājumi?
Vislielākie izaicinājumi saistīti ar nemainīgi augstas kvalitātes nodrošināšanu un spēju to noturēt straujās izaugsmes laikā, jo laiks pielāgoties ir ļoti īss, dažubrīd pat minūtes vai stundas. Foodout.lv svarīgākais resurss ir darbinieki, kas ikdienā tiekas un strādā ar klientiem, nodrošinot klientu servisu un veidojot uzņēmuma tēlu.
Kurās valstīs bijusi straujākā izaugsme?
Foodout Group kopumā ir strauji attīstījies visās pārstāvētajās valstīs, bet Latvijā pēdējo divu gadu laikā ir piedzīvota visstraujākā izaugsme no Foodout Group uzņēmumiem. Šī gada trijos ceturkšņos Foodout.lv ir uzrādījis 82% apgrozījuma pieaugumu, salīdzinājumā pret to pašu laika periodu 2016.gadā - kaimiņvalstis izaugsmē apsteidzot aptuveni divas reizes.
Foodout Group pēdējo divu gadu laikā strauji attīstījis uzņēmumu darbību starptautiski – piesaistot un dibinot jaunus ēdienu piegādes uzņēmumus. Tuvākajā nākotnē plānoti ir arī nākamie attīstības soļi, kuri pagaidām publiski netiek atklāti. Tā kā darbojamies grupā, tad ar pieredzi un padomiem dalāmies starp valstīm, kas ļoti atsver sarežģītu lēmumu pieņemšanu un uzlabo atpakaļsaiti dažādiem testiem, ko veicam katrā valstī. Tai pat laikā jāmin, ka ne viss ir tik vienkārši – valstis savstarpēji atšķiras - kas strādā Igaunijā, nestrādā Lietuvā. Ja man jāsalīdzina valstis, tad klienta ieradumos esam tuvāki Igaunijai, nevis Lietuvai. Piemēram, Lietuvā klients ir mazāk prasīgs pret servisa vai produkta kvalitāti, savukārt Latvijā un Igaunijā klienti ir ļoti prasīgi gan pret kvalitāti, gan ēdiena vizuālo noformējumu. Lai gan Lietuva un Latvija ir kaimiņvalstis un bieži tiek izceltas mūsu līdzības, tomēr arī mārketinga materiāli un veids kā tie tiek uztverti ir atšķirīgi. Var noteikti teikt, ka Latvijā un Igaunijā sabiedrība ir daudz noslēgtāka un vēsāka.
Vai uzņēmums nākotnē plāno paplašināties vai piedāvāt ko jaunu? Kādi ir tā nākotnes plāni?
Visiem ļoti labi zināmi Raiņa vārdi «Pastāvēs, kas mainīsies», ko ievērojam arī savā plānošanas darbībā. Aktīvi strādājam pie pasūtījuma procesa digitalizācijas, lietošanas ergonomijas un klienta informēšanas rīkiem. Jāatzīst, ka konkurenti ir kļuvuši aktīvāki un mēs to uztveram pozitīvi, jo no konkurentu esamības iegūst viss tirgus segments. Turklāt, ledu lauž vēl kāds, tāpēc pilnīgi noteikti, pirmkārt, lielākais ieguvējs būs patērētājs, kuram paveras plašākas iespējas, otrkārt, visa nozare, jo patērētāju ieradumu maiņa stimulē tirgu kopumā.Uzņēmums Latvijā plāno palielināt savu klātesamību ārpus Rīgas robežām. Šo soli speram lēni un pārdomāti, tāpēc šobrīd tiek pētīta katras mērķpilsētas kapacitāte un pamazām ar Foodout.lv vārdu tiek iepazīstinātas arī citas pilsētas Latvijā. Taču viennozīmīgi kā lielākais tuvākās nākotnes projekts ir jaunas Foodout.lv vizualitātes un funkcionalitātes startēšana. Šobrīd aktīvi strādājam, lai sagatavotu jaunu platformu un aplikāciju, kas būtiski atvieglos klientu ēdienu pasūtīšanas pieredzi ar Foodout.lv. Platfoma būs mūsdienīgāka, vienkāršāka, ērtāk lietojama gan interneta vidē no datora, gan mobilajā lietotnē. Plānos ir vēl daudzas citas darbības un izaicinājumu pārvarēšanas aktivitātes, kuras vērstas uz klientu servisa pilnveidošanu.